Oficialii europeni cer oprirea temporară a exportului animalelor vii din România. Reacția ministrului Agriculturii
Cererea comisarului european pentru sănătate și siguranța alimentelor care a solicitat Guvernului de la București să oprească, pentru moment, exportul de animale vii a rămas fără ecou în România.
Luni, încă o navă încărcată cu 16.000 de oi a plecat spre țările arabe din portul Midia. Ministrul Agriculturii susține că solicitarea de la Bruxelles nu ar fi, de fapt, obligatorie.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Însă oficialii europeni spun că autoritățile noastre ar trebui să nu mai exporte animale vii până când nu sunt clarificate cauzele tragediei din Portul Midia.
14.000 de oi au murit înecate în mare, pentru că vasul pe care se aflau a eșuat.
Deşi Comisia Europeană a cerut României să oprească exportul cu animale vii până la finalizarea anchetei cu privire la vasul Queen Hind, încă un vapor, cu peste 16.000 de oi la bord, a plecat din Portul Midia spre Arabia Saudită.
Nava fusese inspectată vineri de autorităţi şi reţinută la mal pentru că nu respecta condiţiile impuse pentru transportul animalelor.
Oile nu aveau suficientă mâncare la bord şi nici jgheaburi pentru adăpare. Neregulile ar fi fost însă remediate de armator şi vaporul - lăsat să plece.
Ministrul Agriculturii a susţinut că decizia de a permite plecarea navei nu contravine cererii transmisă de Bruxelles care, în opinia sa, nu ar fi obligatorie pentru România.
Nechita Adrian Oros, ministrul Agriculturii: "Deocamdată nu se pune problema opriri exportului de animale vii. În schimb, ce au început coelgii de la ANSVSA o să fie transporturile verificate şi dacă sunt respctate normele, la îmbarcare o să verifice şi se îmbarcă doar animale sănătoase, acces la apă, la hrană."
Decizia autorităţilor române, care permit exportul de animale vii, îi nemulţumeşte pe cei care luptă pentru drepturile animalelor.
Câteva zeci de persoane au protestat în faţa Ministerului Agriculturii. Manifestația a fost organizată de ONG-ul Animals International. Au venit cu pancarte în mâini şi au proiectat pe ecrane imagini cu oi chinuite pe navele de transport.
Kuki Barbuceanu, preşedinte ARCA: "Ne dorim interzicerea transportului animalelor vii pe distanţe lungi, adică nu mai mult de 8 ore. Interesele economice sunt uriaşe, suntem cea mai mare exportatoare de animale vii din Europa."
În timpul protestului, în zonă, şi-au făcut apariţia şi reprezentanţii ciobanilor care au spus că pentru ei oprirea exportului de animale vii ar însemna falimentul.
În România nu sunt suficiente abatoare unde să îşi sacrifice animalele şi din această cauză, spun ei, obţin profit doar dacă le trimit vii, în special, în ţările arabe.
Cioban: "Nu suntem de acord cu închiderea de export a animalelor vii, suntem de acord cu respectarea normelor de export."
Reporter: "Ce s-ar întâmpla dacă nu ar mai fi export?"
Cioban: "Nu o să mai existre crescători de oi în România, există faliment."
Reporter: "Nu puteţi să le tăiaţi aici?"
Cioban: "Azi nu putem vorbi de abatorizare, ce nu s a făcut în 30 ani nu se poate face în 2 zile."
Ministrul Agriculturii s-a întâlnit cu reprezentanţii ambelor părţi. La final nu a pomenit nimic despre politica statului român în ceea ce priveşte abatoarele. A vorbit doar despre un proiect de lege - care se află în Parlament - prin care transportul animalelor vii să fie mai bine controlat şi însoţit de un medic veterinar.
Pe de altă parte, în portul Midia - unde s-a scunfundat nava Queen Hind - pericolul de boală încă există - deşi autorităţile susţin că au fost recuperate toate cadavrele oilor care pluteau în zonă.
Deocamdată nimeni nu ştie când vasul va fi pus pe linia de plutire. Armatorul a cerut prelungirea termenului până când va informa autorităţile cum va proceda.
Pentru repunerea navei pe linia de plutire, scafandrii trebuie să monteze mai întâi sub tribord baloane de mari dimensiuni. Apoi, doua remorchere - la prova şi la pupa navei - asistate de o macara plutitoare vor ajuta la ridicarea vaporului.