Reacție dură a CE după moartea celor 14.000 de oi. "Opriți exporturile de animale vii"


Ultimul update: Vineri 29 Noiembrie 2019 21:14
Data publicarii: Vineri 29 Noiembrie 2019 19:26
Categorie: Stiri actuale

România primeşte un avertisment dur din partea Comisiei Europene, după ce în jur de 14.000 de oi au murit în chinuri groaznice, în timp ce nava pe care se aflau se scufunda în Portul Midia.

Revoltat de imaginile surprinse la fața locului, comisarul pentru Sanate, şi Siguranţa Alimentelor a cerut Guvernului de la Bucureşti să stopeze exportul de animale vii, până când cauzele acestei tragedii vor fi elucidate. Pe de altă parte, în zonă ne paşte un dezastru ecologic, după ce cadavrele a mii de animale au intrat în contact cu apa mării.

Imaginile filmate de voluntari arată cum multe dintre oi aproape că se sufocă din cauza temperaturilor extrem de ridicate. Iar atunci când nava este suprinsă de o furtună, multe oi îşi rup membrele şi apoi mor.

Zeci de animale îşi pierd viaţa în timpul călătoriei iar cadavrele lor sunt aruncate direct în mare sau în ocean. În portul Midia, pe nava "QUEEN HIND" aproape 14.000 de animale au murit înecate.

În plin scandal, Comisia Europeană a cerut imperativ României să oprească exportul de animale vii până la finalizarea anchetei.

"Cer guvernului român să oprească toate exporturile de animale vii până când cauzele tragediei vor fi elucidate," estemesajul transmis de Vytenis Andriaukaitis, Comisarul european pentru Sănătate și Siguranța Alimentelor. 

Biroul de presă al Guvernului a anunţat că: "Incidentul din portul Midia este în atenția autorităților române, care au somat în vineri dimineață armatorul să prezinte în termen de 24 de ore planul operațiunii necesare pentru ranfluarea navei, evacuarea și incinerarea cadavrelor. În caz contrar, autoritățile vor dispune arestarea navei. Guvernul României susține soluția legislativă promovată de PNL care prevede interzicerea transportului de animale vii pentru export, în cazul în care nu sunt asigurate condiții minimale de siguranță."

În 2018, România a fost pe primul loc la exportul de animale vii în Uniunea Europeană. Am trimis, în special, în ţările arabe peste 2,4 milioane. Iar la nivel mondial suntem pe locul doi, după Sudan o ţară din centrul Africii cu mari probleme economice.

Mai grav este ca autorităţile par intersate doar de banii obţinuţi, nu şi de condiţiile în care sunt transportate bietele fiinţe. Multe dintre ele sunt supuse unui tratament barbar.

Kuki Barbuceanu, voluntar: "Concret, respectarea normelor de bunăstare iar dacă nu suntem în stare- şi s-a demonstrat că nu suntem în stare- interzicerea exportului de animale vii pe distanţe lungi. Aducerea de suferinţe fizice şi psihice animalelor este infracţiune, legea asta este din 2008, autorităţile ar fi trebuit să fie aici. Cine pune în aplicare această lege? La fiecare încărcare, reprezentanţii Direcţiei Sanitar Veterinare trebuie să asiste...dânşii nu văd aceste lucruri!"

Inclusiv vineri, patru nave erau pregătite să încarce zeci de mii de oi. Se întâmplă asta la mică distanţă de locul în care pompierii şi voluntarii cauta încă oi vii pe nava scufundată.

Pe de altă parte, zona în care s-a petrecut dezastrul din Portul Midia, s-a transformat într-un focar. Unul dintre sudorii care tăiau corpul navei a căzut în apă infestată.

Raed Arafat, secretar de stat MAI: "Apele Române ne avertizează de un risc ecologic real, mai ales din cauza descompunerii cadavrelor animalelor care deja se afla în apă."

Gabriel Bălan, preşedintele Asociaţiei Scafandrilor Profesionişti din România: "Nu vezi o oaie moartă, vezi 14.000 de animale moarte. Când unui scafandru i se face rău sau îi vine să vomite de la starea pe care o are, deci înecul este instantaneu. Dacă lui îi vine rău acolo, deci este aproape imposibil să-l mai scoţi."

Pentru repunerea navei pe linia de plutire, scafandrii trebuie să monteze sub tribord nişte baloane de mari dimensiuni. În timp ce baloane vor fi umflate, doua remorchere la prova şi la pupa navei, asistate de o macara plutitoare vor ajuta la ridicarea vaporului.

Col. Daniel Popa, comandant ISU Dobrogea: "Noi vom lucra pe vas cât avem speranţe că vom găsi animale vii."

Autorităţile au stabilit că dacă armatorul nu va accepta ofertele de a pune pe linia de plutire vaporul, atunci statul roman va acoperi toate costurile urmând să le recupereze de la proprietar.

Luni, 2 decembrie, mai multe ONG-uri vor organiza în Bucureşti, în faţa Ministerului Agriculturii, un protest prin care vor cere interzicerea exportului de animale vii.

VIDEO PROTVPLUS.RO