Reacția preotului Vasile Răducă: O parte a opiniei publice îmi dă dreptate
Derapaj verbal fără precedent al pro-decanului Facultăţii de Teologie, Ortodoxă, preotul Vasile Răducă.
Acesta a făcut la postul de radio Trinitas, al Patriarhiei Romane, o serie de afirmaţii controversate despre cum interpretează el relaţiile intime sau despre condiţia femeii musulmane.
Rectorul Universităţii Bucureşti îi cere demisia, iar purtătorul de cuvânt al Patriarhiei s-a delimitat de declaraţiile lui Vasile Răducă. Pentru prima dată în istorie, Postul de Radio al Patriarhiei a fost sancţionat de CNA.
Până acum reprezentanţii Patriarhiei Române nu au avut nicio reacţie despre acest subiect. CNA a decis marţi să sancţioneze cu somaţie publică postul Radio Trinitas unde Vasile Răducă a făcut declaraţiile.
”A fost o emisiune mai delicată, de bioetică, în direct, interactivă, după o discuţie cu moderatorul am primit un set de întrebări la care am răspuns. Între aceste răspunsuri sunt 3 care au jenat o parte a opiniei publice. O alta îmi dă dreptate. Am răspuns în calitate de preot ortodox. Nu pot să justific nişte lucru pe care Biserica nu le permite. Consider că am adus argumente şi de ordin ştiinţific. Mi-am fundamentat aceste puncte de vedere pe o bibliografie. Nu sunt medic ginecolog dar pentru aceste probleme am citit lucrări scrise de specialiști. Din păcate am dat răspunsurile în funcție de ce am citit la acești specialiști iar lucrul acesta a jenat foarte tare” a explicat miercuri preotul pentru Știrile ProTV.
Redăm integral explicaţiile preotului Vasile Răducă
“Din punctul de vedere al moralei creştine, relaţiile sexuale sunt permise exclusiv în cadrul căsătoriei, altfel omul îşi poate duce viaţa şi fără să întreţină relaţii sexuale. Morala creştină nu este de acord cu utilizarea prezervativului.
Cea mai bună metodă contraceptivă şi acceptată de Biserică este abstinenţa. Orice act sexual are urmări mult mai profunde decât simpla jubilare sexuală individuală a ambelor sexe şi are o finalitate. Spre exemplu, în timpului ciclului menstrual organismul femeii produce o serie de estrogeni. Unii sunt folositori organismului. Alţii sunt şi cancerigeni. Excesul de estrogeni poate fi nociv organismului femeii.
Testosteronul din lichidul seminal masculin are menirea să neutralizeze efecul nociv al acestor estrogeni. De aici necesitatea unor relaţii sexuale normale, fireşti, fără bariere fizice, precum prezervativul.
Bineînţeles că sunt şi cazuri speciale despre care nu am fost întrebat în emisiune. Din nefericire, în România ne moare femeia tânără, lovită de boli necuţătoare. De multe ori nu ştim etiologia acestor situaţii.
Poate că necunoaşterea semnificaţiei profunde a actului sexual, aceea de fuziune în cadrul căsătoriei binecuvântate (De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va lipi de femeia sa. Şi vor fi amândoi un trup; aşa că nu mai sunt doi, ci un trup. Mc., 10,7-8), este una din cauze. Nu strică să vorbim despre ea persoanelor active din punct de vedere sexual şi să o cunoaştem.
Recomand spre parcurgere persoanelor mai interesate de aspectele ştiinţifice, cel puţin următoarele volume: prof. Dr. Petrache Vârtej, Ioana Vîrtej, Cătalina Poiana, Ginecologie endocrinologica, Ed. All, 2003, Dr. John C. WILLKE, Barbara H. Willke, Abortion Questions and Answers Love Them Both, Hayes Publishing Co. Inc., 2003; dr. Larisa Ciochină, Constantin Iftime, O viziune asupra vietii, ed. Provita media.
Mi s-a adresat întrebarea dacă un copil conceput printr-un viol trebuie să fie avortat. În calitate de preot ortodox, eu am comunicat punctul de vedere al Bisercii care socoteşte că acest lucru nu trebuie făcut.
Dacă minunea conceperii unui prunc s-a produs, acel prunc nu trebuie avortat, indiferent de condiţiile în care pruncul a fost conceput. Se ştie că unirea celor două celule germinale nu se produce în momentul săvârşirii actului sexual, ci după mai multe ore.
Din punct de vedere ştiinţific însă, eu nefiind medic ginecolog sau obstretician, dar prin prisma activităţii didactice fiind nevoit să parcurg literatura specializată ale cărei puncte de vedere le preiau, ştiu că cercetătorii în domeniul medical consideră că, în cele mai multe cazuri, violarea unei femei nu se soldează automat şi cu rămânerea gravidă a acesteia.
În cazul unui viol care ar presupune o eventuală stare de graviditate, în ciuda traumei suferite, victima are la dispoziţie câteva ore în care ar putea ajunge la un centru medical specializat, unde primeşte îngrijiri igienice speciale (sau poate face ea însăşi acest lucru), încât violul să nu se soldeze cu o sarcină.
Aceste aspecte insă ţin şi de educaţia primită. Punctul de vedere al specialiştilor, pe care acum regret că mi l-am însuşit şi l-am expus, este că, dacă o femeie rămâne însărcinată în urma unui viol, este vorba mai degrabă de un viol la care aceasta a fost constrânsă să consimtă din punct de vedere fiziologic.
Personal, sunt împotriva oricărei forme de viol. Traumele prin care trec aceste femei sunt de neimaginat şi consider că, după trauma unui viol, poate că nu este recomandabil ca femeia să treacă printr-o nouă traumă, aceea a avortului.
Aceste victime merita rugăciunea şi empatia noastră, a tuturor în paralel cu luarea oricăror măsuri ca violatorii să fie descurajaţi, pedepsiţi şi ajutaţi să nu mai facă aşa ceva.
Nu am nimic cu căsătoriile inter-etnice şi inter-religioase. În calitate de teolog, am arătat un punct de vedere cu privire la antropologia islamică, comparativ cu cea creştină.
Vă rog să citiţi cel puţin Şura a IV-a din Coran. Veţi vedea de câtă demnitate se bucură femeia în islam. Nu acuz şi nu condamn punctul de vedere al islamului.
Citiţi şi Evangheliile şi veţi vedea cum este văzută femeia de Hristos, respectiv, în creştinism. Pe doamna care m-a întrebat cu privire la respectiva căsătorie am îndemnat-o să privească la demnitatea pe care cele două religii o acordă femeii astfel ca, ulterior să îşi poată îndruma fiica în consecinţă”.
Sursa: Pro TV
Etichete: viol, femeie, preoti, declaratii, vasile raduca, teologie,
Dată publicare:
24-07-2019 12:58