Portul Constanța a urcat cinci poziții în clasamentul european. Cât a pus la dispoziție UE pentru îmbunătățirea acestuia
Portul Constanța a urcat cinci poziții în clasamentul european într-un an dificil cu blocaje în traficul maritim de mărfuri cauzate de războiul din Ucraina.
Iar șansele să avanseze cresc odată ce terminalul, care este acum în construcție, va fi deschis. Cu o investiție de 75 de milioane de euro din Emiratele Arabe Unite, portul va putea primi din nou ferryboat-uri, iar navele vor fi descărcate mult mai repede.
Portul Constanța a urcat pe locul 11
Dintre porturile Uniunii Europene, cel din Constanța a avut a doua cea mai intensă activitate, anul trecut. Potrivit Eurostat, traficul de mărfuri de la noi a urcat cu 26% față de 2020. Cu toate că, la distanță mare de Rotterdam, Antwerp și Hamburg, care se mențin pe primele poziții, Constanța a urcat pe locul 11, la nivel european, de pe 16. Peste 49 de milioane de tone de mărfuri au trecut pe la noi.
Adina Vălean, comisarul european pentru transport: „Suntem într-un context în care, un port, cum este Constanța, este foarte important pentru că este plasat strategic pe ceea ce înseamnă noile rute de comerț pentru Ucraina, Moldova și pentru Marea Neagră. Ce va face cu această poziție geostrategică, depinde numai de portul Constanța”.
Noul terminal, care se va întinde pe 16 hectare, ar urma să îmbunătățească traficul. Va avea dane pe doi kilometri și va putea adăposti câteva mii de containere.
Cosmin Cârstea, CEO operator portuar: „Va solidifica poziția noastră geostrategică ca poartă de intrare de Est a Europei unde fluxurile de mărfuri vor veni din Asia, din Orientul Mijlociu, într-un mod mult mai eficient, nu doar pentru România, Moldova, Ucraina, Serbia, ci și pentru Ungaria, Austria și Germania”.
Cu ajutorul noilor investiții, aici, vor putea acosta ferryboat-uri. Pe ele vor veni camioane din Turcia încărcate cu marfă. De aici, marfa va pleca spre alte destinații din Europa, iar timpul de livrare va fi chiar și cu două zile mai scurt. Și verificarea camioanelor va fi mai rapidă, de la patru pe oră, la 70, cu ajutorul unui scanner de tip „drive through”.
Sorin Petrec, manager de proiect: „Scannerul va fi conectat direct la autoritățile vamale, astfel încât inspectorii vor avea instantaneu informația legată de mărfurile din containere”.
Acum, prin cele 131 de dane pe care le are Portul Constanța trec, în principal, cereale, minerale și containere.
Viorel Panait, directorul unui operator portuar: „Noi avem în vedere creșterea capacității pentru produse lichide, pentru produse vrac, pe care le manevrăm deja și, în condițiile acestea, valorificând superior ceea ce avem ca experiență, ca și dotare, dar și infrastructura pe care o utilizăm, să creștem volumele de mărfuri care se tranzitează”.
Războiul din Ucraina a făcut ca portul Constanța să-și atingă capacitatea maximă, dar țara noastră poate accesa și fonduri europene destinate dezvoltării infrastructurii. Uniunea Europeană a pus la dispoziția României, Poloniei, Republicii Moldova și Ucrainei, un miliard de euro.