Aglomerație de nave în rada portului Constanța. Din cauza războiului din Ucraina, nu mai pot ancora la Odesa
Constanța, cel mai mare port de la Marea Neagră, prin care trec anual 67 de milioane de tone de mărfuri, este supraîncărcat cu containere de la începutul războiului din Ucraina.
Sunt atât de multe nave încât există o listă de așteptare în largul litoralului românesc. Cele mai multe vapoare, încarcate cu mâncare, dar și alte bunuri, trebuiau să ajungă la Odesa, zonă înconjurată de marina rusă, potrivit analiștilor internaționali.
Adevărate blocuri de containere, înalte și de 13 metri, au apărut acum pe platforma Portului Constanța.
Alegeri 2024
07:25
Campania electorală s-a terminat. Cele mai marcante momente, de la zboruri private la ferme de troli și acuzații de spionaj
07:08
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A doua zi de alegeri în diaspora. 46.000 de alegători au votat până sâmbătă ora 10:00
21:23
Ciolacu reafirmă că, dacă este ales preşedinte, l-ar desemna premier pe Bolojan şi că îşi doreşte o coaliţie cu PNL
20:58
Marcel Ciolacu este favorit clar pentru câștigarea alegerilor pe platforma pe care s-a pariat masiv în favoarea lui Trump
Containerele conțin haine, fructe și legume congelate, fructe de mare, electronice, dar și cherestea.
Sunt mărfuri care trebuiau să ajungă în Ucraina, dar monitorizarea prin satelit făcută de un site specializat în urmărirea navelor din toată lumea, demonstrează că portul ucrainean Odesa este ocolit de toate navele comerciale. Mai sunt doar cinci vapoare acostate la cheu, iar unul dintre acestea este American.
Între timp, o publicație internațională care urmărește mișcările navelor militare a dat publicității o hartă cu blocada făcută de marina rusească. Sunt 14 nave de război, susțin jurnaliștii. Fregate, dar și nave specializate în desant.
Laurențiu Mironescu, comandant de navă: „Sunt fluxuri de marfă care sub o formă sau alta sunt împiedicate să ajungă la destinatar, destinatarii din Ucraina și originatori de fluxuri de marfă din Ucraina care vor să exporte.”
Viorel Panait, directorul unui operator portuar: „Ne confruntăm cu o problemă de logistică aceea de interconectare către spațiul ucrainean în condițiile în care noi ca parte a UE am dezvoltat aceste lucruri cu țintă către coridoarele europene, astfel încât Constanța să fie poarta UE. În aceste condiții trebuie să dăm dovadă de foarte multă creativitate, fantezie, pentru a putea găsi aceste rute de conectare cu Ucraina.”
Astfel se poate explica de ce în largul Portului Constanța sunt 21 de nave care așteaptă să fie descărcate, iar danele sunt aproape toate ocupate.
Într-un terminal din Portul Constanța sunt depozitate zeci de componente pentru o fermă de eoliene din Ucraina. Ar fi trebuie descărcate în Portul Odesa, dar din cauza războiului au ajuns la noi. Deocamdată nu se știe dacă și cum vor ajunge din nou în Ucraina.
Ca să ajungă totuși la destinație camioanele din Ucraina și Republica Moldova au nevoie de coridoare speciale. 16 companii sunt deja acceptate pentru a folosi drumul verde.
Florin Spătaru, ministrul Economiei: „Sunt camioane care aşteaptă în vămi şi sunt ceva probleme în portul Constanţa şi noi, Ministerul economiei, am făcut demersuri către toate autorităţile pentru a putea să fluidizam un astfel de trafic.”
Adriana Calapis, director în cadrul Ministerului Transporturilor: „Au venit cu solicitarea ca să poată să își ducă marfa, nemaiputând duce de la Odesa la Chișinău, au venit cu varianta ca toată marfa să vină prin portul Constanța, să meargă spre Chișinău.”
Portul Constanţa primește în mod normal pe an 67 de milioane de tone de mărfuri. Autoritățile anunță că traficul s-a dublat în această perioadă.