Portul Constanța a avut în 2019 cel mai mare trafic din istoria sa. Ce s-a exportat
Portul Constanța a înregistrat anul trecut cel mai mare trafic de mărfuri din istoria sa. Pe primul loc au fost grânele: am exportat prin port cereale în valoare de peste un miliard de euro, o creştere de 30% faţă de 2018.
Atât de multe grâne au plecat din România, încât pe platforma portuară s-a construit şi cel mai mare punct de încărcare din Europa, care este coordonat cu ajutorul Inteligenţei Artificiale.
În medie, cel puţin un vapor încărcat cu 60 de mii de tone de cereale a plecat, în fiecare zi a anului trecut, din Portul Constanța.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Cerealele din România ajung în ţări precum Filipine, Japonia, Nigeria, dar ajung şi în Orientul Mijlociu, Libia, Turcia sau Egipt.
Rusia, însă este în topul clasamentului, fiind țara cu care Portul Constanța a înregistrat cel mai mare trafic de mărfuri, de peste 11 milioane de tone.
Anul trecut, am trimis prin port în alte ţări cu peste 30% mai multe grâne decât în 2018, în valoare de peste un miliard de euro. Fermierii spun că la export obţin preţuri mai bune decât în România, unde cererea este în scădere.
Costel Stanca, directorul general Portul Constanța: „Portul Constanța a reuşit în 2019 să facă traficul cel mai mare pe care l-am făcut de până acum. Este un hub de cereale, cel mai important port de cereale din Europa. Acest lucru s-a întâmplat şi pentru că Portul Constanța este legat de artera fluvială.”
Florin Rata, fermier: „Eu fac contract, vin maşini în câmp vara, eu îl recoltez, îl încarc din câmp, ajunge în Port, în Portul Constanța şi de acolo se exportă.”
Odată cu creşterea interesului pentru cerealele româneşti, în Portul Constantă a fost ridicat şi un depozit coordonat cu ajutorul Inteligenţei Artificiale.
Acesta are camere de supraveghere cu senzori care măsoară cantitatea, viteza cu care este încărcat un camion, dar şi calitatea boabelor. Investiţia s-a ridicat la câteva zeci de milioane de euro.
Viorel Panait, director terminal: „Analizele se fac pe nişte sisteme complet automatizate fără intervenţia omului, parcursul mijloacelor de transport este monitorizat cu inteligenţa artificială şi cu video audit, ritmurile de recepţie şi de încărcare a mărfurilor sunt cele mai mar, iar posibilitatea încărcării navelor le duce în zona de 90 de mii de tone."
În total, prin porturile maritime au trecut aproape 67 de milioane de tone de mărfuri, anul trecut, cu 8,64% mai multe decât în 2018.
Cerealele au reprezentat 32% din total, urmate de petrol, cu 12,1% şi diverse articole, cu 9.9%.
Pe de altă parte, Portul Constanța a înregistrat scăderi la numărul de nave de pasageri care au acostat pe ţărmul nostru, din cauza conflictului din Crimeea.
În 2019, în port nu a venit nicio navă mare de croazieră. Totuşi, autorităţile spun că în acest an şi-au anunţat sosirea cel puţin patru.