Noi reguli pentru produselor cu adevarat "traditionale". Ce solutie a gasit Ministerul Agriculturii

Dată publicare: 05-04-2013 18:53
Dată actualizare: 08-04-2013 07:00


Alimentele romanesti vor fi atent verificate de autoritati, dupa ce in ultimii ani numarul producatorilor traditionali a crescut de patru ori. In aceasta frenezie, nimeni nu mai poate sa spuna ce este autentic si ce nu.

Cei care au de pierdut sunt consumatorii, care nu mai au incredere in aceasta titulatura, care le garanta candva calitatea.

Ministerul Agriculturii vrea sa introduca noi reguli si sa verifice daca se respecta.

Gheorghe Tausan a mizat pe placintele din Transilvania copilariei sale. Dupa ce a atestat sase delicatese, pe care le pregateste dupa retete mostenite de la bunici, s-a trezit ca are probleme cu vanzarea. Avea concurenta serioasa: produsele de patiserie fabricate industrial care arata mai bine, costa mai putin si se bazeaza tot pe traditie...cum altfel.

In aceste momente avem peste 4.000 de produse traditionale atestate, adica cel putin teoretic, se fac din ingrediente autohtone si dupa retete vechi.

"Am cerut sa fie recontrolate toate pentru ca in momentul de fata sunt foarte multi falsori intre noi care il intituleaza produs traditional", spune Calin Maties, presedintele Federatiei Nationale a Producatorilor de Produse Traditionale din Romania.

Ministerul Agriculturii lucreaza la un proiect de reatestare a producatorilor si de schimbare a cerintelor. Vor fi recunoscute doar retetele de minimum 25 de ani.

Producatorii s-au plans si de faptul ca bunatatile romanesti au ajuns sa fie fabricate industrial chiar in alte tari.

''Cascavalul Rucar, Dalia, Moeciu, branza de burduf, acestea sunt niste produse romanesti consacrate. Orice este romanesc sa ni le pastram, sa le protejam ca sa nu le mai gasim produse in alte tari din Comunitatea Europeana si vandute in hypermarketurile noastre ca si cum ar fi romanesti', spune Dorin Cojocar, director Asociatia Patronala din Industria Laptelui.

Tocmai pentru a ne proteja, autoritatile impreuna cu patronatele vor sa introduca un nou "Brand de tara". Este vorba despre un insemn care, odata aplicat pe produs, va garanta ca marfa este din Romania.


VIDEO PROTVPLUS.RO