Nicuşor Dan: Taxa auto nu este o soluţie pentru Bucureşti. Vom extinde reţelele de parcări plătite
Primarul Capitalei, Nicuşor Dan, a declarat, luni seară, că introducerea unei taxe auto de la 1 ianuarie 2023 nu este o soluţie pentru Bucureşti, dar că vor fi extinse reţelele de parcări pentru care se va percepe taxă.
În prezent, o oră de parcare în zona centrală sau a marilor bulevarde costă 5 lei.
Întrebat la Digi 24, luni seară, de ce nu susţine introducerea unei taxe auto de la 1 ianuarie, Nicuşor Dan a explicat că aceasta nu este o soluţie pentru Bucureşti.
”Taxa auto este o propunere, a fost o propunere a administraţiei anterioare. Acum este o propunere formată de nişte consilieri generali, foarte bine, am tot respectul pentru orice fel de propunere de dezbatere. În opinia mea, nu este soluţia pentru Bucureşti. Soluţia pentru Bucureşti, în opinia mea şi există un acord politic pe asta, este o taxare a parcării proporţională cu importanţa locului public pe care se se parchează şi strategia noastră merge în direcţia asta. Adică nu e normal să ai o parcare subterană sau cum avem la Străuleşti o parcare care e goală şi după aceea pe toate străduţele pe care vii către centru să ai o parcare gratuită. Atunci evident că nimeni nu o să-şi lase maşina la marginea oraşului”, a declarat Nicuşor Dan, conform news.ro.
Edilul nu a dorit să dezvăluie taxa pe care o are în vedere pentru parcarea proporţională în funcţie de importanţa locului.
”Asta se întâmplă peste tot, în oraşele occidentale. M-am gândit la o sumă, dar nu o să o public înainte să am un acord cu Consiliul General, pentru că e decizia Consiliul General”, a declarat Nicuşor Dan.
Nicuşor Dan a explicat că urmează să fie luată o decizie în privinţa preţului parcării.
”Noi în momentul de faţă avem avem 2 tipuri de taxe de parcare. Avem, pe de o parte, parcările de reşedinţă, care sunt în zonele rezidenţiale, sunt administrate de primăriile de sector şi avem parcările din zona centrală sau a marilor bulevarde, care sunt administrate de Primăria Municipiului Bucureşti şi în care ştiţi că o oră de parcare costă în esenţă 5 lei. Ceea ce se ce se va întâmpla în viitorul apropiat este extinderea acestei reţele de parcări plătite. Nu spun că preţul va rămâne acelaşi, asta e o decizie pe care o s-o luăm”, a declarat Dan.
Edilul a explicat că decizia va fi luată în curând, numărul locurilor de parcare fiind suplimentat constant.
Proiect pentru taxă de poluare în București
Consilierii generali ai Capitalei pregătesc o nouă taxă de poluare. Potrivit unui proiect inițiat de USR, cei care au mașini poluante vor mai putea să circule în București doar dacă vor plăti o taxă.
Potrivit proiectului, cei care vor dori să circule în București cu o mașină non-Euro sau una care are o normă de poluare Euro 1 sau Euro 2, vor fi nevoiți să plătească zilnic 20 de lei. Pentru 3 zile, taxa ar putea fi de 55 de lei, iar pentru o săptămână, ar putea ajunge la 120 de lei. Un abonament de o lună va costa 500 de lei iar tariful pentru un an va fi de 5.500 de lei. La fel vor plăti cei cu mașini înmatriculate în alte județe dar care vor să circule pe străzile din București. În cel mai optimist scenariu, aceste taxe se vor aplică de la 1 ianuarie 2023.
Ei spun că modelul a fost preluat de la Primăria din Paris și admit că seamănă foarte mult cu vechea taxă Oxigen pe care a încercat să o impună, fără succes, fosta primăriță Gabriela Firea.
Pentru ce mașini se aplică taxa de poluare
Printre mașinile vizate de noua taxă se află maşinile diesel, dar şi cele pe benzină sau GPL, cu o normă de poluare mai veche, începând de la cele non-euro, până la EURO 4. În aceeași categorie intră și motocicletele. Ulterior, până în 2028, vor fi taxate și mașinile euro 5 sau orice tip de vehicul cu motor Diesel. Proiectul inițiat de un consilier general USR se află în stadiu incipient și urmează a fi supus dezbaterii publice. Apoi, ca să fie pus în practică va avea nevoie de votul consilierilor generali ai Primăriei.
Anamaria Gram, consilier general al USR: „Am ajuns să avem niște întâlniri cu cei din primăria pariş și de la Air Paris, asociația care monitorizează poluarea în Ile de France şi ei din 2015 au instituit zone de emisii reduse și au spus că acestea au fost cele mai eficiente în combaterea poluării. Prin urmare, ajutându-ne de expertiză lor am vrut să elaborăm un draft al unui proiect de hotărâre care să protejeze și municipiul București într-un mod similar.”