Motivul pentru care apa nu a devenit gratuită în restaurante și cafenele. Angajații refuză să o ofere clienților
O lege intrată în vigoare prevede că oamenii ar trebui să primească apă potabilă gratuit la cerere, în restaurante și cafenele, așa cum se întâmplă în multe țări europene.
Însă prea puține localuri o respectă, mai ales că nu există norme de aplicare, iar prevederile nu sunt clare. Unii patroni se tem că legea le va afecta afacerea, pentru că oamenii nu vor mai cumpăra apă îmbuteliată.
La un bistro din București la care a fost cerută apă potabilă, conform noii legi, angajații au refuzat.
Alegeri 2024
07:25
Campania electorală s-a terminat. Cele mai marcante momente, de la zboruri private la ferme de troli și acuzații de spionaj
07:08
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A doua zi de alegeri în diaspora. 46.000 de alegători au votat până sâmbătă ora 10:00
21:23
Ciolacu reafirmă că, dacă este ales preşedinte, l-ar desemna premier pe Bolojan şi că îşi doreşte o coaliţie cu PNL
20:58
Marcel Ciolacu este favorit clar pentru câștigarea alegerilor pe platforma pe care s-a pariat masiv în favoarea lui Trump
Articolul 14, alineatuL 4, litera D din legea privind calitatea apei destinată consumului uman prevede că „este obligatorie furnizarea gratuită a apei potabile prin rețeaua de distribuție, pentru consumatorii din restaurant, cantine și servicii de catering”.
Client: „În țara mea primești apă gratuit peste tot. Este normal”.
Client: „Nu am cerut, dar dacă aș cere nu cred că aș primi. Cred că o să mai încerc să întreb de acum”.
Client: „Noi suntem obișnuiți ca în Statele Unite, unde apa de la robinet este întodeauna gratis”.
Cu toate acestea, există unele preocupări legate de implementarea acestei legi. Reprezentanții sectorului HORECA spun că ar trebui stabilite norme de aplicare, care să îi lămurească dacă apa trebuie să fie sau nu filtrată, de exemplu. Unii proprietari de restaurante și cafenele se tem că această măsură le-ar putea afecta profitul.
Pe de altă parte, există și restaurante și cafenele care deja le oferă clienților apă potabilă gratuită, înainte ca acest lucru să devină o obligație.
Teodora Pitiș, fondatorul unui lanț de cafenele: „Am luat această decizie pentru că noi deja filtrăm apa și o folosim pentru toate echipamentele noastre și o servim odată cu cafeaua. Nouă ni se pare că apa este un drept al oamenilor și e normal să se hidrateze, mai ales când beau cafea și am făcut asta de la bun început, de acum opt ani, de când am început cu cafenelele noastre. Ne-am inspirat din afară ce-i drept, unde este o practică comună să servească apă din partea casei. Inclusiv dacă vor să plece cu apa putem să le dăm un pahar de „to go” să o bea în afara locației”.
Barman: „La pahar oferim când se cer băuturi tip „single malț” sau la cafea dacă cere clientul, sau pur și simplu un pahar cu apă dacă dorește oricine poate să ceară așa ceva. Este apă trecută prin filtru și, pe timp de vară, și prin răcitor”.
Deocamdată, în lege nu sunt prevăzute sancțiuni pentru restaurantele și cafenelele care nu le dau oamenilor apă potabilă.