În timp ce tot mai mulți tineri vor să dea tonul în materie de vestimentație, în special pe rețelele sociale, sunt și cei care vânează chilipiruri contrafăcute.

Peste 40% dintre cumpărători au achiziționat cu bună știință falsuri, în ultimele 12 luni, arată un raport recent făcut la nivelul Uniunii Europene. Fie că vorbim despre haine, încălțăminte sau chiar cosmetice și parfumuri, astfel de articole se vând online sau la vedere, în piețele din marile orașe.

Dornici sa fie la modă, tinerii caută branduri cunoscute, pe care le etalează și pe rețelele sociale.

Mario este pasionat de haine de firmă.

Mario Birdean, student: „Aleg calitatea, nu neapărat prețul, prefer să strang, să-mi adun o sumă de bani și să-mi cumpăr ceva de calitate. 1.800 de lei și este o jachetă de la Calvin Klein.”

Sunt și soluții pentru a verifica dacă un produs este original.

Andreea Bureana, manager magazin branduri: „Acest pantalon scurt este original, de la Adidas, are codul de produs, dar are și codul de bare care se poate verifica online. Dacă dăm o scanare o să ne ducă automat pe site-ul Adidas sau undeva unde îi găsim.”

Tinerii cumpără însa și produse contrafăcute. O geantă imitaţie costă doar 170 de lei, în timp ce una originală este 2.200 de euro. Iar o pereche de papuci pe care îi găsim pe site-ul original la aproape 1.000 de euro, costă doar… 395 de lei pe un site de anunțuri.

Marfă contrafăcută găsim și în piețe.

Discuție cu camera ascunsă:

-Nu sunt originale, nu?
-Nu.
-Și de unde le aduceți?
-Dar eu crezi că știu? Nu eu le aduc.

Un raport al Oficiului European pentru proprietate intelectuală arată că, în România, numărul tinerilor care cumpără produse contrafăcute a crescut în ultimii ani, iar procentul este peste media Uniunii Europene.

Cele mai multe produse contrafăcute sunt hainele, pantofii și parfumurile, arată același raport.

Anual, din traficul cu mărfuri false, în Uniunea Europeană se pierd peste 52 de miliarde de euro, din care un miliard doar în România.

Lucian Fanea, economist: „Statul pierde foarte mulți bani în primul rând pentru că acele produse care vin în România vin la prețuri mai mici și nu se plătesc taxe vamale. Pe domeniul de îmbrăcăminte, încălțăminte, pierderile estimate la nivelul României se ridică undeva între 3 și 7 la sută din PIB, deci suma este foarte mare."

În întreaga lume se vinde marfă contrafăcută în valoare de 464 de miliarde de dolari, arată Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală.

În schimb suntem peste media europeană atunci când vine vorba despre conținut digital - 61% dintre tinerii folosesc surse sigure și site-uri de încredere.