Misterioasa epavă de la Eforie nu va fi admirată de publicul larg. Motivul pentru care cercetătorii au decis asta
Trei cercetători de la Institutul Național al Patrimoniului, ajutați de mai mulți muncitori, lucrează de două săptămâni ca să dezgroape epava misterioasă de la Eforie.
Specialiștii spun că epava descoperită ar putea să provină de la o ambarcațiune cu vele care ar putea să dateze din secolul al XIX-lea. Nava ar fi eșuat în stâncile din Eforie Sud, iar din ea a mai rămas doar o bucată de 12 metri.”
Raluca Iosipescu, șef serviciu patrimoniu arheologic: „E o navă din lemn, care a fost placată cu tablă de cupru, și s-au găsit diverse fragmente din această tablă de cupru cu cuie de mari dimensiuni, dintr-un aliaj foarte bun, care nu se corodează în apă și sare. Era o navă cu un catarg sau două catarge. Încă nu este foarte limpede.”
Alegeri 2024
17:07
Alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi, luptă strânsă pentru locul doi - sondaj la comanda USR
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
În perioada în care se estimează că ar fi eșuat ambarcațiunea, în apele românești ale Mării Negre navigau bricuri, goelete și brigantine - în mare parte turcești, grecești, italiene și franceze - care aduceau și încărcau mărfuri în portul Constanța. Noi nu aveam multe nave de asemenea dimensiuni.
Din epava găsită în nisip urmează să fie luate probe care - ulterior - vor fi analizate în două laboratoare ale Ministerului Culturii. Se va face și o scanare a locului unde sunt acum resturile ambarcațiunii și apoi aceasta va fi reconstruită digital.
Sergiu Iosipescu, cercetător: „Fiecare bucățică a epavei se scoate, va studiată, în sit, pentru că nu intenționăm să o scoatem. Arheologia navală nu s-a mai făcut în țara românească”.
Mihai Duca, arheolog: „E pentru prima dată în România când are loc o cercetare a unei epave în nisip. Nu e în mediul natural al epavei, să spunem așa, fiind în apă, apoi acoperită cu nisip și acum practic, cercetarea e una de uscat.”
Din păcate, epava nu va putea fi admirată de publicul larg.
Marius Stamat, manager firmă constructoare: „Ulterior finalizării cercetării de către arheologi urmează să fie reacoperită.”
Decizia a fost luată - spun cercetătorii - pentru a conserva relicva. Ambarcațiunea se afla la 16 metri de mal - unde acum ajunge plaja, extinsă de curând.