Dacian Ciolos a decis inlocuirea a patru ministri. "Am operat aceste schimari pentru un nou suflu si un alt ritm"
Premierul Dacian Ciolos a anuntat, marti, inlocuirea a patru ministri: Adrian Curaj (Educatie), Marius Bostan (Comunicatii), Dan Stoenescu (Romanii de Pretutindeni) si Dan Costescu (Transporturi).
Anterior anuntului facut de Ciolos, Dan Costescu isi anuntase demisia dupa ce luni a a declarat, la un post tv, ca transportul cu trenul este un lux. Pretul mai ridicat al biletelor de tren in comparatie cu pretul biletelor pentru transportul rutier de pasageri este justificat, pentru ca trenul este un lux, iar calatorii platesc mai mult pentru a-l utiliza, a declarat luni seara ministrul Transporturilor, Dan Costescu. VEZI AICI DETALII
Premierul Dacian Ciolos a decis, marti, remanierea echipei guvernamentale si a facut urmatoarele propuneri pe care le va transmite presedintelui Romaniei, Klaus Iohannis: prrof. univ. dr. Mircea Dumitru pentru portofoliul de ministru al Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice; Petru Sorin Buse este propus ca ministru al Transporturilor; Maria Ligor este noul ministru delegat pentru Relatiile cu Romanii de Pretutindeni; portofoliul Comunicatiilor si pentru Societatea Informationala va fi preluat interimar de seful Cancelariei primului-ministru, Dragos Tudorache.
Alegeri 2024
10:05
Ce spune istoricul austriac care a avertizat de doi ani despre Călin Georgescu
09:54
Sociologul Gelu Duminică: Votul de aseară ne arată dezamăgirea din rândul poporului față de clasa politică actuală
09:43
Rezultate prezidențiale. Călin Georgescu, pe primul loc în 13 judeţe şi în diaspora. Lasconi, în 5 judeţe şi în București
09:37
Votul în străinătate s-a încheiat după 78 de ore. Ultimele secţii închise au fost în Canada şi pe Coasta de Vest a SUA
Sinteza declaratiilor facute de Dacian Ciolos:
- Dupa o perioada de constructie, Guvernul intra intr-o etapa noua, aceea a libvrarii rezultatelor. La inceputul mandatului am asumat cateva masuri concrete, dar cu impact si consistenta. Sunt insa domenii in care doresc un nou impuls pentru cele cateva luni de mandat care raman.
- Am decis sa operez cateva schimbari.
- Patru schimbari, dar asta nu inseamna ca in perioada urmatoare daca sunt probleme nu o sa iau si alte decizii.
- Multumesc ministrilor Adrian Curaj, Marius Bostan, Dan Costescu si Marius Stoenescu (Educatie, Comunicatii, Transporturi si Relatia cu Romanii de Pretutindeni).
- Au lucrat bine pe multe proiecte, pe altele au fost intarzieri, sunt lucruri care pot fi facute mai bine si mai acceperat. Am decis sa operez aceste shcimbari pentru un nou suflu si un alt ritm.
- Voi propune maine presedintelui Iohannis urmatoarele numiri:
Pentru Educatie - Mircea Dumitru, Rector Universitatea Bucuresti.
- I-am cerut sa se concentreze pe continuarea unor proiecte incepute de ministrul Curaj dar cu insistenta mai mare pe invatamantul preuniversitar.
- La Transporturi il propun pe Sorin Buse, manager cu CV impresionant. A pus pe picioare Centrul de cercetare tehnologica de la Renault. Poate veni cu un impuls nou si sa grabeasca anumite proiecte.
- La Ministerul pentru Romanii de Pretutindeni i-am propus acest post doamnei Maria Ligor, in prezent ambasadorul Romaniei in Canada. Cunoaste bine diaspora atat din UE, cand a fost ambasador in Spania, dar si cea de peste ocean. Cunoscand bine diaspora, sunt convins ca o sa vina si cu cateva idei prin care sa imbunatatim relatia dintre Romania si romani de pretutidneni.
- La Comunicatii, voi propune un interimat, pe Dragos Tudorache, seful Cancelariei.
Dacian Ciolos a raspuns la trei intrebari puse de jurnalisti:
Dacian Ciolos: Si ministrii pe care ii schimb si-au facut in mare parte treaba, doar ca vreau un nou impuls. Prioritatea noilor ministri va fi sa accelereze livrarea de rezultate pe proiecte incepute si care nu au avansat suficient de rapid. Vreau sa vina si oameni cu un suflu nou, cu un mod de abordare un pic diferit.
Intrebare: Ce intarzieri acuzati pentru fiecare ministru?
Dacian Ciolos: La Trasporturi vreau sa acceleram activitatea pe executia proiectelor de autostrazi, unde lucrurile nu au evoluat suficient de bine. Reforma la CNADNR, pe care o cer de cateva luni. Pregatirea de noi proiecte. Am preluat guvernarea fara proiecte pregatite, sunt unele care au inceput sa fie pregatite si trebuie sa acceleram ritmul.
La Relatia cu Romanii de Pretutindeni, imi doresc o accelerare pe votul prin corespondenta, sa pregatim cat mai bine alegerile si cateva proiecte demarate deja care sa faciliteze reconectarea romanilor din diaspora cu tara. Vrem sa oferim cat mai multe posibilitati pentru cei care doresc sa revina in tara.
La Educatie, lucrurile au progresat chiar foarte bine pe partea de cercetare.Imi doresc mai multa consistenta pe invatamantul preuniversitar. Mi-as fi dorit o intrare mai accelerata a CNADTCU si pe sistemul de doctorate. Afecteaza credibilitatea sistemului universitar. Activitatea a intratat acum pe un fagas normal, dar mi-as fi dorit ca lucrurile sa mearga mai repede.
Intrebare: Ati convenit cu presedintele aceste nominalizari? A avut ceva de reprosat?
Dacian Ciolos: Sigur ca l-am informat pe dl presedinte, i-am comunicat intentia de a face aceste schimbari. Nu am avut nicio problema pana acum legat de revocarea sau numirea unor ministri din partea dl presedinte. Dl Presedinte a fost intotdeauna foarte deschis si a respectat deciziile pe care le-am luat.
Cine este Petru Sorin Buse, propus pentru portofoliul de ministru al Transporturilor
Petru Sorin Buse s-a nascut in 1960, la Bucuresti. A absolvit, in anul 1985, Facultatea de Tehnologia Constructiilor de Masini din cadrul Politehnica Bucuresti. A lucrat in cadrul companiei Electronica Bucuresti in domeniul proiectarii SDV (scule, dispozitive, verificatoare). In 1990, s-a mutat in Canada, unde timp de cinci ani a fost director de proiect si director tehnic in industria auto. A lucrat pentru furnizori ai companiilor General Motors, Honda, Chrysler, Suzuki, Mercedes etc., potrivit http://www.cariereonline.ro/.
Intre 1995 si 2008, a ocupat diferite functii in cadrul companiei Toyota. A devenit Director General Toyota Motor Manufacturing Canada, cu responsabilitatea deschiderii operatiunilor industriale in fabrica ''Greenfield'' din Woodstock, Ontario.
A inceput sa lucreze pentru Grupul Renault in 2008, fiind implicat in strategia pentru Rusia. In iulie 2009, a devenit director executiv adjunct al Centrului de Inginerie Renault Technologie Roumanie. Din decembrie 2010 pana in aprilie 2015, a ocupat functia de director general al Renault Technologie Roumanie, singurul centru complet de inginerie auto din Europa de Est si zona mediteraneana, precum si cel mai mare centru de inginerie Renault din afara Frantei, cu aproximativ 2.100 de ingineri, potrivit www.wall-street.ro.
La 26 mai 2016, Sorin Buse a fost ales director general adjunct la Tarom, cu prerogative de director general al companiei pana la selectia unui nou manager.
Cine este Mircea Dumitru, propus pentru Educatie
Mircea Dumitru, propus de premierul Dacian Ciolos in functia de ministru al Educatiei, in locul lui Adrian Curaj, este rectorul Universitatii Bucuresti care a cerut modificarea legii privind verificarea plagiatelor, dar si a celei care permite reducerea pedepsei detinutilor care scriu lucrari stiintifice, in mandatul sau Universitatea constatand si plagiatul lui Victor Ponta, premier la vremea respectiva.
Mircea Dumitru are 55 de ani si este rector al Universitatii din Bucuresti din decembrie 2011, cand a fost ales pentru primul mandat. A fost reales in functia de rector in 2015.
Anterior, din 2004, a fost profesor universitar la Facultatea de Filosofie, Catedra de Filosofie Teoretica si Logica din Universitatea Bucuresti, sef al catedrei de Filosofie Teoretica si Logica, iar in perioada 2000-2008 a fost decan al Facultatii de Filosofie a Universitatii Bucuresti.
In 1998 a obtinut titlul de doctor in filosofie la Universitatea Tulane din New Orleans, dar si la Universitatea Bucuresti, al carei absolvent era din 1995. Din 2014, Mircea Dumitru este membru corespondent al Academiei Romane. Anterior, a primit premiul "Mircea Florian" al Academiei Romane (2001) si Ordinul Bernardo O'Higgins, in grad de Mare Ofiter, conferit de Presedintele Republicii Chile (2005), iar in septembrie 2011 a fost ales presedinte al Societatii Europene de Filosofie Analitica (ESAP).
Este autor, co-autor sau editor al mai multor volume de studii: On Modal Incompleteness (1998), Modalitate si incompletitudine. Logica modala ca logica de ordin superior (2001), Explorari logico-filosofice (2004), Cuvinte, teorii si lucruri. Quine in perspectiva (2009). In timpul primului sau mandat de rector, Universitatea Bucuresti a constatat plagiatul premierului de atunci, Victor Ponta.
Rectorul Mircea Dumitru s-a facut remarcat si prin faptul ca a cerut public ca legislatia de verificare a suspiciunilor de plagiat sa fie modificata, respectiv ca suspiciunile sa fie verificate de comisiile de etica ale universitatilor in care s-au sustinut lucrarile, dar si eliminarea regulilor care permit reducerea pedepselor in cazul detinutior care scriu lucrari stiintifice.
Cine este Ioan Dragos Tudorache, propus interimar la conducerea Ministerului Comunicatiilor
Ioan Dragos Tudorache, sef al Cancelariei Prim-ministrului Dacian Ciolos, din 17 noiembrie 2015, s-a nascut la 14 ianuarie 1975. A absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universitatii Alexandru Ioan Cuza din Iasi (1993-1997). Alte studii si calificari: Stockholm University, Master in EU Law, Cum Laude (1998-1999) si Wharton School, Univ. Pennsylvania, Master in EU Law (octombrie 2015).
A fost judecator la Judecatoria Galati (1997-2002); sef de unitate si coordonator al celulei de analiza in cadrul Departamentului pentru statul de drept si protectie a drepturilor omului al Organizatiei pentru Securitate si Cooperare in Europa (OSCE), Misiunea din Kosovo (2000-2003); sef al Departamentului juridic al echipei judecatorilor internationali ONU din cadrul Administratiei Interimare ONU pentru Kosovo (2003-2005).
De asemenea, a fost "task manager" pe justitie si anticoruptie in cadrul Delegatiei Comisiei Europene in Romania (mart. 2005 - mai 2007), a coordonat facilitatea Schengen DG Justitie, Libertate si Securitate din cadrul Comisiei Europene (mai 2007-mart. 2009); sef de unitate, director executiv interimar al Agentiei eu-LISA (2012) (mart. 2009-nov. 2013); sef de unitate Afaceri Internationale, in cadrul Directiei Generale pentru Afaceri Interne si Migratie a Comisiei Europene (nov. 2013 - mart. 2015); sef de unitate Coordonare si Strategie, in cadrul Directiei Generale pentru Afaceri Interne si Migratie a Comisiei Europene (din martie 2015). Cunoaste limbile engleza si franceza.
Cine este Maria Ligor, propusa pentru portofoliul de ministru pentru Diaspora
Maria Ligor, are 49 de ani si este diplomat de cariera din 1996. Ea este ambasador in Canada din 2013, dupa ce a fost ambasador in Spania si a ocupat mai multe posturi in misiunile diplomatice ale Romaniei. Maria Ligor s-a nascut la 1 ianuarie 1967.
In 1995 a absolvit cursurile de Master of Arts ale Colegiului Europei de la Bruges, Belgia, si a obtinut, in 2000, diploma de studii aprofundate la Facultatea de Stiinte Politice a Universitatii Libere din Bruxelles. Diplomatul mai are studii la Institutul European de pe langa Universitatea din Geneva, la Harvard University, JFK School of Government si Kokkalis Project, Atena. In tara, a absolvit cursurile postuniversitare de Relatii Internationale la SNSPA, in 1993, si Universitatea Politehnica, in 1990, potrivit CV-ului sau.
Si-a inceput cariera in diplomatie in 1996. A lucrat la Bruxelles, in cadrul Misiunii Romaniei pe langa Uniunea Europeana (1998-2002), la Ambasada Romaniei la Luxembourg (1997) si in Centrala MAE, la Directia de Planificare Politica, la Directia Uniunea Europeana si la Directia Europa Occidentala. Intre 2006 si 2011 a fost ambasador al Romaniei in Spania si a detinut, in aceeasi perioada, si calitatea de reprezentant permanent pe langa Organizatia Mondiala a Turismului.
Din 2013, Maria Ligor este ambasador al Romaniei in Canada. Potrivit CV-ului sau, din noiembrie 2012 este si membru al Consiliului Guvernatorilor al Fondului European pentru Democratie (European Endowment for Democracy) si membru ales al Comitetului Executiv al acestuia. Din iulie 2013, este acreditata in paralel si ca reprezentant permanent pe langa Organizatia Aviatiei Civile Internationale. Ca diplomat, Maria Ligor a obtinut mai multe distinctii, precum Ordinul National Pentru Merit in grad de Cavaler (2004) si Ordinul pentru Meritul Diplomatic in grad de Ofiter (2007). In 2010, a primit Crucea Casei Regale a Romaniei, precum si Ordinul Sfintii Imparati Constantin si Elena acordat de Patriarhul Daniel. In ianuarie 2012, i-a fost conferita, de catre Regele Spaniei, Marea Cruce a Ordinului Isabela la Catolica.
Vorbeste fluent limbile engleza, franceza si spaniola si are cunostinte de italiana. Este casatorita si are o fiica. Sotul sau, Adrian Ligor, este tot diplomat si, in perioada in care ea a fost ambasador al Romaniei in Spania, el a ocupat o functie de consilier in cadrul aceleiasi misiuni diplomatice.
Siteza declaratiilor facute de Dan Costescu luni
Pretul mai ridicat al biletelor de tren in comparatie cu biletele pentru transportul rutier de pasageri este justificat, pentru ca trenul este un lux, iar calatorii platesc mai mult pentru a-l utiliza, a declarat ministrul Transporturilor, Dan Costescu.
Intr-un interviu acordat recent News.ro, directorul general al CFR Calatori, Iosif Szentes, a declarat ca adevaratii competitori ai companiei feroviare de stat sunt firmele de transport rutier si nu operatorii privati de transport pe calea ferata.
”Este normal sa fie mai mare biletul de tren, in toate tarile civilizate este la fel. Trenul este un lux si oamenii platesc mai mult ca sa-l aiba”, a afirmat Costescu.
Sectorul cailor ferate din Romania a pierdut foarte mult teren in ultimii 25 de ani in special in raport cu transportul auto.
Astfel, inainte de 1989, transportul feroviar reprezenta peste 80% din transportul total realizat in Romania, in timp ce ponderea a ajuns in prezent la doar 17%.
Una dintre cauzele principale o reprezinta dezvoltarea masiva a transporturilor rutiere. Spre deosebire de transportatorii feroviari, companiile care fac transport rutier sunt mai eficiente, flexibile si adaptabile pe distante scurte, de aceea multi pasageri aleg serviciile acestora, considera specialistii din domeniu.
Totusi, in ultima perioada, compania feroviara de stat CFR Calatori a facut eforturi pentru a atrage din calatorii pierduti, in special pe rute profitabile, precum Bucuresti-Constanta.
In urma investitiilor realizate in infrastructura feroviara, un tren parcurge distanta Bucuresti-Constanta in circa doua ore mai putin decat un microbuz de transport de pasageri.
De asemenea, CFR Calatori a lansat mai multe oferte pe ruta Bucuresti-Constanta, pe Trenurile Soarelui, ieftinind biletele cu pana la 35% in perioada weekend-ului.