S-a schimbat schimbarea in cazul doctoratelor plagiate. Anuntul facut de ministrul Curaj de la Educatie
Ministrul Educatiei, Adrian Curaj, a anuntat miercuri ca Executivul a adoptat un pachet legislativ pentru clarificarea cadrului normativ privind doctoratele.
"Am ales in urma discutiilor din Guvern sa amanam pentru moment acordarea dreptului pentru universitati de a emite si de a retrage titlul de doctor, pana dupa evaluarea internationala a scolilor doctorale", a anuntat ministrul, la Palatul Victoria.
El a mai spus ca, prin noile reglementari, Consiliul National de Etica "nu se mai ocupa de zona plagiatelor", acest lucru revenind Consiliului National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU).
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
"In cazul unei persoane (...) se primeste solicitarea la Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU), acesta are 45 de zile sa analizeze, inclusiv cu experti externi - aici e timpul foarte complicat - (...). In acelasi timp, CNATDCU solicita institutiei care a acordat titlul sa isi exprime in scris decizia ca, din punctul lor de vedere, teza trebuie retrasa, se asteapta 30 de zile (...). Daca universitatea respectiva nu da niciun raspuns (...) nu influenteaza decizia CNATDCU (...) care o anunta. Cel a carui teza a fost analizata are timp 10 zile sa conteste rezultatul, iar CNATDCU mai are 10 zile sa analizeze contestatia, dupa care, la final, decizia CNATDCU este obligatorie ministrului", e explicat Curaj, adaugand ca procedura privind "retragerea titlului de doctor a fost clarificata si scurtata la maximum".
De asemenea, ministrul Educatiei a precizat ca prin noile reglementari "statutul de document public al lucrarii de doctorat nu dispare, ci este intarit", aratand ca teza de doctorat va putea fi consultata atat la biblioteca universitatii cat si, ulterior, la Biblioteca Nationala Romaniei.
Comunicatul Guvernului - Noul cadru legislativ privind acordarea si retragerea titlului de doctor
Guvernul a adoptat noi reglementari privind procedura de acordare si de retragere a titlului de doctor, in scopul recredibilizarii scolilor doctorale si a consolidarii integritatii academice.
Potrivit Hotararii de Guvern, orice persoana fizica sau juridica poate sesiza in scris Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU) cu privire la nerespectarea standardelor de calitate sau de etica profesionala, inclusiv cu privire la existenta plagiatului, in cadrul unei teze de doctorat, indiferent de data sustinerii acesteia si indiferent de data acordarii titlului de doctor.
In termen de 45 de zile, CNATDCU trebuie sa se pronunte cu privire la aceasta sesizare. Decizia CNATDCU poate fi contestata in termen de 10 zile, Consiliul avand alte 10 zile pentru analiza acesteia. Deciziile CNATDCU vor deveni obligatorii pentru ministru, care va trebui sa emita ordinul de retragere a titlului si eventualele sanctiuni pentru scolile doctorale. Avand in vedere responsabilitatea scolii doctorale in acordarea titlului de doctor, in perioada de analiza a sesizarii, CNATDCU va cere si o decizie a institutiei organizatoare de studii universitare de doctorat, cu privire la obiectul acesteia. Astfel, procedura privind retragerea titlurilor de doctor se va intinde pe durata a maxim 2 luni si 5 zile.
In cazul in care CNATDCU constata nereguli, propune ministrului aplicarea urmatoarelor sanctiuni, in functie de gravitatea situatiei:
- Retragerea calitatii de conducator de doctorat
- Retragerea titlului de doctor
- Retragerea acreditarii scolii doctorale.
In acest context, Guvernul a adoptat inca o reglementare, printr-o Ordonanta de urgenta, stabilind ca diploma de doctor inceteaza sa mai produca efecte juridice din momentul comunicarii dispozitiei de retragere a titlului.
In ceea ce priveste caracterul public al tezei de doctorat, Hotararea de Guvern adoptata astazi stabileste ca sustinerea publica a tezei de doctorat poate avea loc numai dupa parcurgerea urmatoarelor etape:
- Doctorandul preda teza in format electronic si, dupa caz, in format printat la secretariatul scolii doctorale;
- Scoala doctorala realizeaza analiza de similitudini utilizand un program recunoscut de CNATDCU; acesta poate solicita, suplimentar, utilizarea unui program dezvoltat la nivel national privind detectia de similitudini; rapoartele de similitudini se includ in „dosarul de doctorat”;
- Teza de doctorat este prezentata in comisia de indrumare; dupa aceasta pre-sustinere, care poate fi publica, conducatorul de doctorat si comisia de indrumare decid asupra depunerii oficiale a tezei si organizarii sustinerii publice; referatul de acceptare al conducatorului de doctorat si acordul membrilor comisiei de indrumare se includ in „dosarul de doctorat”;
- Teza de doctorat se depune in mod oficial la secretariatul scolii doctorale, in format tiparit si in format electronic, impreuna cu rezumatul tezei de doctorat si CV-ul doctorandului; secretariatul scolii doctorale certifica indeplinirea de catre doctorand a tuturor obligatiilor din cadrul programului de studii universitare de doctorat;
- Cererea pentru fixarea datei de sustinere publica a tezei de doctorat, avizata de conducatorul de doctorat si de presedintele comisiei de sustinere se depune la secretariatul scolii doctorale cu minim 20 de zile calendaristice inainte de data propusa pentru sustinere;
- Scoala doctorala intocmeste si afiseaza anuntul pentru sustinerea publica cu cel putin 20 de zile calendaristice inainte de data propusa pentru sustinere. Acesta va include in mod obligatoriu data, locatia si ora de sustinere, conducatorul sau conducatorii de doctorat, precum si locul unde textul integral al tezei poate fi consultat in format tiparit. Anuntul sustinerii publice, rezumatul tezei in format electronic, CV-ul doctorandului, CV-urile membrilor comisiei de sustinere publica a tezei de doctorat sau link-uri catre acestea sunt afisate pe site-ul IOSUD.
Totodata, actul normativ introduce o serie de prevederi care intaresc caracterul public al tezei de doctorat:
- Rezumatul tezei este publicat pe site-ul universitatii sau, dupa caz, al Academiei Romane si poate fi consultat public dupa emiterea dispozitiei de numire a comisiei de sustinere;
- Teza in format tiparit poate fi consultata la biblioteca universitatii sau, dupa caz, a Academiei Romane cu cel putin 20 de zile inainte de data fixata pentru sustinerea publica. Lucrarea de doctorat ramane document public la biblioteca universitatii sau, dupa caz, a Academiei Romane;
- Daca doctorandul nu opteaza pentru publicarea distincta a tezei sau a unor capitole din aceasta, forma digitala a tezei este facuta publica si va putea fi accesata liber pe platforma nationala dupa emiterea dispozitiei de acordare a titlului de doctor; tezei i se va atribui o licenta de protectie a dreptului de autor;
- Daca doctorandul opteaza pentru publicarea distincta a tezei de doctorat sau a unor capitole din aceasta, el primeste un termen de gratie de maximum 24 luni pentru realizarea acestei publicari; dupa expirarea termenului de gratie, in cazul in care nu a fost primita la IOSUD nicio notificare cu privire la publicarea distincta a tezei, documentul in format digital devine liber accesibil pe platforma nationala cu atribuirea unei licente de protectie a dreptului de autor;
- Dupa publicarea tezei sau a unor capitole din aceasta, autorul are obligatia de a notifica IOSUD asupra acestui fapt si de a transmite indicatia bibliografica si un link la publicatie, care vor fi facute apoi publice pe platforma nationala.
- Dupa acordarea titlului de doctor, in termen de maxim 30 de zile IOSUD are obligatia transmiterii unui exemplar tiparit al tezei de doctor la Biblioteca Nationala a Romaniei unde poate fi accesat la cerere.
Dosarul de doctorat se arhiveaza de catre IOSUD cu regim permanent.
Modificarile legislative au fost adoptate ca urmare a recomandarilor cuprinse in Raportul grupului de lucru constituit in decembrie 2015, din 10 experti recomandati de universitati si Academia Romana (raport ce poate fi consultat pe site-ul Ministerului Educatiei), pe baza recomandarilor survenite in urma dezbaterii publice, precum si a discutiilor din Guvernul Romaniei.