Mii de elevi au venit în București la târgul liceelor. „Eu ies foarte mult afară și nu pot să stau să învăț”
La două luni de la simulările cu cele mai proaste rezultate din ultimii 5 ani, Ministrul Educației spune că vom vedea progresul elevilor de clasa a VIII-a și a XII-a abia după examen.
Deși au fost întocmite planuri stufoase de recuperare a materiei, nimeni nu a studiat eficiența acestora. Cert este că mii de viitori candidați la Evaluarea Națională au venit în București la târgul liceelor. Mulți vor alege școli tehnologice deoarece, spun aceștia, se intră ușor și apoi stai liniștit 4 ani.
130 de licee sunt reprezentate la standuri de elevi din anii mai mari, tocmai pentru ca experiențele lor directe să-i ajute pe viitorii absolvenți de gimnaziu să își stabilească următorii pași.
Elevă: „Am venit aici să spunem cât de frumos e liceul nostru și cât de multe învățăm.”
Elevă: „Vreau să mă fac asistentă.”
Reporter: De care?
Elevă: „Medicală. Am exersat pentru asta și sunt destul de pregătită. Sunt foarte creativă.”
Până la Evaluarea Națională, examen care-i așteaptă pe cei aproape 170 de mii de elevi de clasa a VIII-a, mai e doar o lună și jumătate. La târgul liceelor din București au venit elevii nehotărâți, care-și pot reconsidera opțiunile pentru admitere. În acest an, s-a pus accent pe învățământul tehnologic, unde s-a intrat, dintotdeauna, cu note mai mici... ținând cont de rezultatele dezastruoase la simularea de acum două luni.
Școlile de meserii sunt prezentate de oficialii din educație drept exemple de succes, iar premierul a anunțat suplimentarea locurilor cu 50 de mii, în următorii 5 ani.
Un tânăr a intrat cu 6 la un profil tehnic. Le spune viitorilor candidați că vor ajunge rapid să pună mâna pe mașini de lux.
Elev: „Și chit cu asta, chit că aveam alte opțiuni unde puteam să mă duc mie-mi plăcea mecanica și m-a atras că este un viitor care nu prea se va duce așa de ușor. Eu fiind tinichigiu vopsitor lucrez pe caroseria mașinii cum ar fi corpul se dedică, iar mecanica este organele mașinii.”
Loredana e în clasa a X-a, profilul: turism.
Reporter: Ce profesie îți dorești?
Elevă: „Niciuna, m-am băgat la asta doar așa, să zic...”
Un elev e mândru că va lua curând diploma în alimentație publică.
Elev: „Preparate culinare din bucătăria românească. Gulaș românesc, sarmale...”
Cât despre profesori...
Elev: „M-au motivat să învăț și la istorie chiar să merg la Olimpiadă!”
Reporter: Te-ai calificat?
Elev: „Nu.”
Cu asemenea exemple, puțini viitori absolvenți de gimnaziu depun eforturi reale, deși speră la note de la 8 în sus la examen.
Elev: „Eu ies cam foarte mult afară și nu pot să stau să învăț, dar zic că notele astea pot să le iau.”
Reporter: Dacă ieși prea mult afară, de ce ieși?
Elev: „Că n-am ce face în casă!”
Ușor derutați, elevii de a VIII-a aleg totuși ceea ce cred că li se potrivește.
Elev: „Am vrut economic pentru că îmi place cum funcționează banii, să-mi fac o firmă a mea, să investesc în ea.”
Așadar, pregătirea de examen merge... șchiopătând. Ministerul Educației a cerut doar confirmări că sesiunea de recuperare a materiei a fost bifată. Nimeni nu a făcut o monitorizare a notelor la clasă, după simulări.
Ligia Deca, ministrul Educației: „Există niște indicații pe care noi le-am dat inspectoratelor școlare, și anume să verifice dacă se întâmplă aceste activități remediale. Putem să ne convingem doar după ce vedem rezultatele copiilor la nivel statistic după evaluarea națională. Este foarte greu să faci o evaluare la interval de câteva luni.”
Vom vedea efectul meditațiilor de la clasă abia după examen. Când, pentru această generație, va fi deja prea târziu.