„Ajutor, ajutor! Ieșiți repede că a luat foc”. Mașina inteligentă a salvat cinci tineri după un accident
„Ajutor, ajutor! Ieșiți repede că a luat foc”. Asta au auzit duminică noapte operatorii 112 care au primit, prin sistemul E-CALL, un apel inițiat de către un autoturism implicat într-un accident rutier.
Se auzeau voci disperate, țipete și zgomot ambiental, iar autoturismul le-a transmis salvatorilor, prin senzorii de centură, că în mașina care a fost implicată într-un impact sunt cinci persoane.
A urmat o operațiune de salvare contracronometru. Două autospeciale de stingere a incendiilor și 5 ambulanțe au fost trimise la fața locului. Din fericire, salvatorii au ajuns la timp, iar toți tinerii implicați sunt teferi.
Cei cinci tineri - trei băieți și două fete - se întorceau de la București și mergeau, spre casă, în Constanța.
La ieșirea de pe autostrada A4, în zona unui sens giratoriu, șoferul nu a mai controlat autoturismul și a intrat cu viteză, în balustrada metalică de protecție a drumului. Impactul a activat sistemul eCall al mașinii, de apelare automată a numărului de urgență 112, şi în dispecerat au ajuns date precise despre locul accidentului și starea mașinii avariate.
Răzvan Parconie, ISU Constanța: „Erau informați despre un accident rutier cu 5 persoane. Unele dintre autoturisme trimit inclusiv din senzorii de centură câte persoane sunt în acel moment în mașină.”
Şapte autospeciale de la ISU şi Serviciul de Ambulanță au fost trimise spre locul accidentului. Au ajuns în 10 minute. Cei de la dispecerat au ştiut în permanenţă care este starea răniţilor.
Răzvan Parconie, ISU Constanța: „Am ascultat ambiental ce se întâmpla pe fundal, nişte persoane care ţipau, ţipau după ajutor şi la un moment dat una dintre persoane a ţipat „a luat foc, ieşiţi din autoturism”
Andreea Iliescu, IPJ Constanța: „În urma impactului a rezultat vătămarea corporală a conducătorului auto precum și a altor 4 pasageri.”
Claudia Tatarici, Serviciul de Ambulanță Constanța: „Cinci victime, conștiente, stabile, cu traumatism cranian care au fost transportate la spitalul județean pentru investigații suplimentare.”
Cât de eficient este eCall
Vehiculul era dotat cu sistemul eCall - obligatoriu pentru autoturismele construite după 2018 - iar salvatorii au aflat imediat, ce s-a întâmplat. Sistemul le-a transmis cu precizie , câte victime sunt, și câte air-baguri s-au deschis, după impact.
În cazul producerii unui accident rutier, sistemele E-Call generează automat apelarea numărului 112 și transmiterea către Serviciul de urgență a informațiilor relevante pentru localizarea precisă a evenimentului și pentru intervenția echipajelor de salvare. Imediat după impact, date precum coordonatele GPS, tipul vehiculului, tipul combustibilului utilizat și direcția de mers sunt furnizate de autovehiculele echipate cu acest sistem inteligent, transmite Biroul de Presă al Serviciului de Telecomunicații Speciale.
Conform statisticilor Serviciului de urgență 112, în perioada ianuarie 2020 – iunie 2021, s-au înregistrat 189.213 apeluri la 112 referitoare la evenimente rutiere, dintre care 4.286 au fost efectuate prin sistemul de comunicații eCall. Dintre acestea, în 850 de cazuri apelul s-a declanșat automat la impact, iar în 3.436 de situații apelul a fost inițiat de ocupanții vehiculului.
eCall - spun statisticile Uniunii Europene - sporește viteza de reacție a echipajelor de salvare cu 40 la sută în zonele urbane și cu până la 50 la sută în afara orașelor. În același timp, poate reduce numărul deceselor în urma accidentelor cu cel puțin 4 la sută.