Lungul sir de accidente in care a fost implicat modelul Eurocopter EC-135. Compania producatoare: "Este un aparat sigur"
Prabusirea elicopterului Eurocopter EC-135 vine dupa un sir de accidente petrecute in intreaga lume, in care a fost implicat acelasi model.
Unele dintre tragedii au avut loc in conditii similare si au ramas deocamdata neelucidate. In Scotia, un astfel de aparat a cazut din senin peste un bar din Glasgow. In Romania, am pierdut doua. Compania producatoare da asigurari ca ''elicopterul EC-135 este un aparat sigur si fiabil".
Elicopterul EC-135 s-a prabusit in lacul Sutghiol in conditii de zbor perfecte. Era senin, fara vant, iar pilotii abia alimentasera. Nu au apucat sa transmita nimic catre turnul de control, iar in elicopter nu erau inregistratoare de bord. Ancheta va fi dificila, insa anchetatorii se pot uita catre accidente similare petrecute in Romania si in lume, cu acelasi tip de elicopter.
Un exemplu ar fi incidentul de anul trecut de la Glasgow, in Scotia. 10 persoane au murit dupa ce un elicopter al politiei a cazut ca un pietroi peste un bar in care avea loc un concert in acel moment. Nimic nu prevestea tragedia, iar expertii nu-si explica motivele.
Solicitat de reporterii PRO TV, producatorul Eurocopter 135 explica: "La acest moment nu avem motive sa credem ca accidentul de la Constanta a fost cauzat de aceleasi conditii ca cel din Glasgow. Elicopterul EC135 este un aparat sigur si fiabil."
Pana cand vom avea un rezultat la Glasgow, avem un caz cu acelasi tip de elicopter petrecut la Iasi, acum 8 ani. Aeronava s-a prabusit in apropierea aeroportului Iasi. Elicopterul cade pe terenul unei unitati de jandarmi. 4 persoane, pilotul, copilotul, o doctorita si o asistenta, au murit in urma impactului.
Dupa ani de ancheta, in lipsa inregistratoarelor de bord, procurorii au clasat dosarul. Conditiile meteo ar fi favorizat prabusirea.
In Ungaria, tot cu un Eurocopter 135 se prapadesc doi membri ai echipajului. Comisia de Ancheta a recomandat la finalul investigatiei ca aceste aparate de zbor sa fie dotate cu aparate de inregistrare.
De altfel, in Austria, un Eurocopter al politiei a ajuns intr-un lac in conditii similare accidentiului din Siutghiol. Martorii spuneau ca au vazut cum aparatul zbura foarte jos, iar la un moment dat pur si simplu a disparut.
In toate aceste cazuri s-a reclamat lispa unui inregistrator de zbor care sa pastreze ultimele manevre si date ale elicopterului si care sa clarifice un eventual accident.
Octavian Pita, pilot: "Este un elicopter sigur, insa ce putem spune despre un elicopter si cel in speta este ca este asa cum il cumperi, cum il configurezi, ca o masina, cate optionale ai asa este si elicopterul. Transportul medical presupune ca trebuie sa dai jos aparatura care nu iti trebuie sau care consideri ca nu este utila pentru a avea aparatura medicala. Din acest motiv nu este echipat pentru zbor instrumental."
Adica, pentru a fi cat mai usor, elicopterele nu au pilot automat sau alte echipamente de zobr care sa ajute comandantul in cazul unor probleme. In plus, o problema ar fi ca in Romania nu exista simulator de zbor, iar pilotii nu se pot antrena pentru astfel de situatii.