La ce trebuie să fie atent un magazin online când vine vorba de datele GDPR. Explicațiile lui Bogdan Manolea - Trusted.ro
Invitatul emisiunii are o experiență de peste 20 de ani în Dreptul tehnologiei informațiilor și propritate intelectuală sau industrială fiind pasionat de orice domeniu care implică Dreptul, internetul și atitudinea civică.
În sfera de E-Commerce este cofondator TRUSTED.RO, marca de încredere pentru magazinele online și membru în juriul Galei Premiilor E-Commerce, unde evaluează magazinele online din perspectiva juridică.
Face parte din grupul restrâns de persoane care nu au un cont de Facebook, Instagram sau TikTok: Bogdan Manolea, co-founder TRUSTED.RO.
Andrei Radu, CEO&Founder GPeC: De ce ai ales să nu ai conturi pe diverse rețele de socializare? De ce nu Facebook, Instagram sau TikTok?
Bogdan Manolea, Co-Founder TRUSTED.RO: Pentru sănătatea mea, e mai bine fără. Motivația principală e legată de acțiune civică și de viața privată, pentru că, din perspectiva mea, încă de când s-a lansat, Facebook-ul este un instrument pentru încălcarea datelor personale și le folosește în mpduri cu care eu nu aș fi de acord. Ca atare, nu am un cont acolo. Conturi undercover au mai fost, dar niciunul cu numele meu, pentru că trebuie să înțelegi ce se întâmplă în lumea asta. Au fost multiple, ca toată lumea, 3-4 conturi.
Andrei Radu: Pot fi folosite datele personale în scopuri de marketing?
Bogdan Manolea: Mai periculoasă mi se pare partea de profilare și de folosire ulterioară într-un mod în care tu nu te-ai gândit. Cum ar fi recunoaștere facială combinată cu alte elemente care sunt deduse din acțiunile tale cu rețeaua respectivă.
Andrei Radu: Cât de stufoasă este în România legislația pentru magazinele online și cât de ușor, sau de dificil, este pentru un magazin online să fie compliance, să respecte legislația în domeniu?
Bogdan Manolea: Legislația, în sine, este un domeniu destul de criptic. Dacă te apuci să citești o lege, s-ar putea să adormi înainte ca să o înțelegi. Deci, chiar dacă nu este stufoasă, este poate mai greu de digerat. Însă, pentru zona de magazine online, mai ales dacă comparăm cu alte domenii de activitate care sunt mult mai reglementate, și pentru că au o istorie mai mare în spate, eu cred că lucrurile sunt mai digerabile. Asta înseamnă că pentru o persoană care nu are neapărat studii juridice, poate să treacă prin legislație și să înțeleagă principalele obligații și să-și lanseze magazinul online bazându-se pe informațiile respective.
Andrei Radu: Cu ce ar trebui să începi, la ce ar trebui să fii atent ca să respecți diverse lucruri?
Bogdan Manolea: Sunt câteva domenii mari care sunt importante pentru partea de magazin online, începând de la cel cu transparența și cu afișarea informațiilor pe site, apoi partea cu date personale, care în ultmii ani a devenit din ce în ce mai importantă, și partea de protecția consumatorului.
Andrei Radu: Ce presupune partea de transparență?
Bogdan Manolea: Aici ne referim la obligația de a publica pe site-ul propriu, toate informațiile care pot să ducă la magazinul tău. Și începi de la numele firmei, așa cum a fost înregistrat la Registrul Comerțului, codul fiscal, capitalul social, adresa sediului social, date de contact, telefon, e-mail, fax... ca orice element de încredere pe care un terț poate să îl acorde magazinului online. Fie că vorbim de o marcă de încredre, fie că vorbim de o marcă a unui partener.
Andrei Radu: Să vorbim despre marca înregistrată.
Bogdan Manolea: Este unul dintre cele mai iportante asset-uri pe care un magazin îl are și în care va pompa bani de marketing, și care vrea să fie cunoscut sub denumirea respectivă. Se poate începe afacerea și fără să fie marca înregistrată, dar este un risc mare să faci lucrul acesta, pentru că singurul mod în care poți să-ți protejezi în mod eficient ca nimeni altcineva să nu poata folosi marca respectivă este protecția printr-o marcă înregistrată. Ce înseamnă asta? Din punct de vedere practic este o înregistrare puțin birocratică, fie în România la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci, fie la nivel comunitar, la euipo.eu.
Andrei Radu: Competiția ta concurează pe numele brandului tău, în reclame de Google Ads. Dacă îi scrii lui Google în acest sens, ce se întâmplă?
Bogdan Manolea: La Google Ads e puțin mai specifică situația, pentru că acolo există o zonă în care poți să folosești faptul că ai marca înregistrată pentru a-i determina să nu afișeze reclamele. În schimb, există foarte multă jurisprundență pe zona de nume de domenii. În situația în care cineva a apărut cu un domeniu identic sau similar cu al tău o marcă de ajută. Invers ar fi problema și mai gravă. Adică să nu ai marca înregistrată, să treacă o perioadă de timp, să investești în marketing și vezi că după un an, altcineva care fie avea marca înregistrată, fie și-a înregistrat-o între timp, vine și-ți spune `Stop joc! Nu mai voie să folosești domeniul'. Aceste cazuri dor, pentru că nu prea mai ai ce face și trebuie să nu mai folosești marca sau să schimbi domeniul, sau să ajungi la o înțelegere financiară cu cel care face activitatea respectivă. Eu zic că imediat după ce ai înregistrat domeniul, ar trebui să te duci să și îl înregistrezi pentru că procesul durează un pic.
Andrei Radu: Care este al trilea lucru la care trebuie să fii atent?
Bogdan Manolea: Al trilea lucru, acesta a ajuns în top în ultimii ani, este legat zona datelor personale și de cunoscutul acronim GDPR. Pentru cei care nu sunt siguri ce înseamnă, este vorba despre un regulament al Uniunii Europene care stipulează regulile principale ale datelor personale. Magazinele online, prin esența lor și prin activitatea lor, prelucrează date cu caracter personal. Fie că vorbim de datele pentru comenzi, fie că vorbim de date pentru asistența cu clienții, fie că vorbim de activitatea de marketing. Cu siguranță ți se aplică acest regulament și trebuie să îl respecți.
Andrei Radu: La ce trebuie să fie atent un magazin online, când vine vorba de datele GDPR?
Bogdan Manolea: Un magazin online trebuie să înțeleagă că prelucrează date cu caracter personal și nu poate să o facă decât respectând principiile pe care le prevede GDPR-ul. Pe scurt, asta însemană cu tu trebuie să identifici scopul prelucrăii, pentru comanda online, apoi să te gândești dacă datele pe care le colectezi sunt relevante și raportate la scopul respectiv. Mai trebuie să vezi cum păstrezi datele respective în siguranță, cât timp le păstrezi.
Andrei Radu: Când este considerat un mesaj comerical „Spam”?
Bogdan Manolea: Eu aș răspunde neortodox la întrebarea aceasta. Voi spune că Spam contează atunci când utilizatorul îl percepe ca atare. Chiar dacă ai o bază legală, dacă clientul îl percepe ca pe un mesaj nesolicitat, poate să se plână autorităților sau poate să se plângă către un terț intermediar. Poate să dea report spam la furnizorul de email sau la un furnizor de antivirus, și atunci și tu care trimiți mesajul respectiv poți avea partea de o situație nefavorabilă.
Andrei Radu: Care sunt principalele drepturi pe care le au consumatorii vizavi de tranzacțiile la distanță?
Bogdan Manolea: Sunt trei zone principale unde vâd că magazinele online nu înțeleg pe deplin care sunt drepturile consumatorului. Dar sunt trei zone unde apar întotdeauna discuții: partea de promoții, partea de retur și partea de garanții. Partea de promoții se referă la faptul că dacă ai o companie promoțională pe site, ea trebuie să respecte rigoriile legii. Adică, să ai prețul vechi față de prețul nou menționat pe site, dacă ai partea de reclamă a promoției.
Andrei Radu: Asta a fost partea de promoții. Returul?
Bogdan Manolea: Este o chestiune specifică pentru zona de online, pentru că nu există o zona de comerț offline și se referă la dreptul consumatorului de a spune că nu mai dorește vânzarea respectivă și pune părțile în poziția anterioară vânzării. În acest sens, cnsumatorul trebuie să trimită produsul înapoi, iar magazinul trebuie să trimită toate sumele de bani pe care le-a încasat înapoi către consumator. Acesta este un drept pe care consumatorul îl are pentru o perioadă de 14 zile și practic consumatorul nu mai trebuie să invoce un motiv, iar magazinul nu poate să îl oblige să menționeze motivul.
Andrei Radu: Și cea de-a treia chestuine: partea legată de garanții.
Bogdan Manolea: Magazinele trebuie să înțeleagă că sunt două tipuri de garanții majore pe care trebuie să le respecte. Una se numește garanția legală de conformitate, iar cealaltă garanție comercială. Garanția legală de conformitate este prevăzută în Lege, este obligatorie pentru vânzător. Fie că vrei, fie că nu vrei, în momentul în care vinzi un produs, și online și offline, tu trebuie să garantezi clientului că produsul respectiv este conform cu descrierea pe care o faci, dar și cu scopul pentru care acest produs este destinat și pe care îl folosești în mod obișnuit.
Articol susținut de eMAG.