Rolul podului de la Calafat pe HARTA transporturilor europene. Drumul pana la Craiova, plin de gropi
Dupa aproape 13 ani si 300 de milioane de euro investiti, podul Calafat-Vidin este in sfarsit gata. Autoritatile romane si cele bulgare au inaugurat constructia de 2 kilometri peste Dunare.
In anul 103, romanii au avut nevoie de doar 24 de luni pentru a ridica la Drobeta Turnu Severin un pod de peste 1 km peste Dunare. Doua milenii mai tarziu, autoritatile romane si bulgare au avut nevoie de 13 ani pentru a finaliza podul Calafat-Vidin.
Dupa nenumarate probleme cauzate de lipsa de finantare, exproprieri si o disputa de 2 ani despre partea constructiei pe care ar trebui amplasata statia de taxare, podul de 2100 de metri a fost in cele din urma inaugurat.
Podul are doua benzi pe sens, o singura linie de cale ferata, un trotuar pe fiecare parte si o banda pt biciclisti. Autoritatile estimeaza ca in fiecare an vor trece pe aici 100 de mii de autovehicule.
Podul va reduce substantial traficul de pe drumurile care traverseaza tara. Tirurile turcesti si bulgaresti care se duc cu marfa spre Estul Europei o vor lua acum pe traseul Istanbul-Sofia-Calafat-Timisoara si Nadlac.
Problema este ca drumul dintre Craiova si Calafat si Drobeta Turnu Severin e plin de gropi. Desi ar fi trebuit finalizat inaintea podului, primarul Craiovei spune ca centura va fi gata abia in 2 ani, iar soseaua Craiova - Calafat abia peste un an.
Discutiile despre un pod la Calafat -Vidin au inceput in 1994 cand fosta Iugoslavie era un butoi de pulbere si europenii cautau o ruta ocolitoare pentru a face legatura intre Est si Vest. In scenariile cele mai negre, Romania risca sa iasa de tot de pe harta transporturilor, pentru ca drumul ar fi mult mai scurt pe ruta Istanbul-Sofia-Nish-Belgrad-Budapesta, iar de acolo spre restul Europei.
Noul pod peste Dunare dintre Romania si Bulgaria, de la Calafat-Vidin, va fi denumit "Noua Europa" ("New Europe"), a anuntat premierul Victor Ponta, precizand ca a convenit acest lucru intr-o discutie avuta cu presedintele bulgar, la ultimul Consiliu European.
"Am discutat la ultimul Consiliu European cu presedintele Bulgariei si impreuna ne-am gandit, am si propus si asa va ramane", a spus Ponta.
Podul a fost inaugurat vineri, in prezenta comisarului european pentru politica regionala, Johannes Hahn, care s-a referit de asemenea la acest pod folosind denumirea "New Europe".
Premierii roman si bulgar, Victor Ponta si Plamen Oresarski, au salutat inaugurarea noului pod peste Dunare, de la Calafat-Vidin, dar au mentionat ca finalizarea proiectului a durat foarte mult, Ponta aratand ca ambele parti trebuie sa invete astfel sa lucreze mai eficient la marile proiecte.
"A durat foarte mult pentru a fi construit, eu sunt al saselea prim-ministru roman, de la Isarescu pana la inaugurare. Lectia importanta este sa invatam impreuna sa lucram mai eficient la marile proiecte necesare ambelor tari", a spus Ponta.
El a adaugat ca spera ca foarte curand sa nu mai existe puncte de frontiera intre Romania si Bulgaria, prin aderarea ambelor tari la Spatiul Schengen.
La randul sau, premierul bulgar, Plamen Oresarski, a afirmat ca ii pare rau ca "povestea" acestui pod a fost atat de lunga si a precizat ca, atunci cand s-a decis inceperea constructiei, el a fost implicat in asigurarea finantarii proiectului.
El a aratat ca astfel de proiecte reprezinta simbolul unor bune relatii intre state si oameni si pot impulsiona dezvoltarea economica a Bulgariei si Romaniei.
La ceremonia de inaugurare a mai fost prezent, printre altii, si comisarul european pentru politica regionala, Johannes Hahn, proiectul fiind finantat din fonduri ISPA.
La ceremonie a asistat si guvernatorul Bancii Nationale, Mugur Isarescu, confirmand astfel informatiile transmise anterior de MEDIAFAX.
Surse guvernamentale au declarat, miercuri, pentru MEDIAFAX, ca premierul Victor Ponta l-a invitat pe Isarescu sa participe la inaugurarea noului pod peste Dunare, de la Calafat-Vidin, in conditiile in care acordul Romaniei cu Bulgaria pentru construirea podului a fost semnat in martie 2000, cand Guvernul era condus de Mugur Isarescu.
Romania si Bulgaria au semnat acordul pentru construirea podului Calafat-Vidin in martie 2000, insa initierea proiectului a intarziat din cauza fondurilor insuficiente.
Podul de doi kilometri peste Dunare este parte a coridorului paneuropean de transportcare leaga orasul german Dresda de Istanbul (Turcia).
Costurile totale ale proiectului totalizeaza 226 milioane de euro, iar angajamentul financiar al guvernului bulgar se ridica la 60,7 milioane de euro. Proiectul beneficiaza de imprumuturi si finantari gratuite de la Uniunea Europeana, Banca Europeana pentru Investitii, Agentia Franceza pentru Dezvoltare si Institutia Germana de Credit pentru Reconstructie si Dezvoltare.
Care sunt taxele pentru trecerea peste noul pod de la Calafat-Vidin
Soferii de autoturisme cu cel mult 8+1 locuri si de masini transport marfa cu greutate mai mica de 3,5 tone vor plati o taxa de 27 lei (6 euro) pentru trecerea peste noul pod de la Calafat-Vidin, pentru masinile cu mai mult de 9 locuri si maximum 23 locuri pe scaune taxa fiind de 54 lei (12 euro).
Aceeasi taxa de 54 lei va fi achitata si pentru masini de transport marfa cu o greutate intre 3,5-7,5 tone, conform unei hotarâri de guvern.
Pentru masini de transport marfa cu o greutate intre 7,5 - 12 tone, taxa va urca la 81 lei (18 euro), scrie Mediafax.
O taxa de 113 lei (25 euro) vor plati soferii de masini cu mai mult de 23 locuri pe scaune si autovehiculele de transport marfa cu o greutate mai mare sau egale cu 12 tone si cu maximum 3 axe, in timp ce pentru masinile de transport marfa cu o greutate mai mare sau egala cu 12 tone, dar cu 4 axe va fi platita o taxa de 167 lei (37 euro).
Tarifele exprimate in lei vor fi actualizate anual, in functie de cursul monedei euro valabil pentru prima zi a lunii octombrie, comunicat de Banca Centrala Europeana, curs aplicat incepând cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic urmator.
Noul pod peste Dunare, de la Calafat-Vidin, va fi inaugurat vineri.