Instanta a decis ca greva angajatilor Romatsa e legala. Dragnea: "Au salarii mai mari decat omologii lor din Marea Britanie"


Ultimul update: Vineri 02 Iunie 2017 06:58
Data publicarii: Marti 30 Mai 2017 08:07
Categorie: Stiri actuale

Greva generala a controlorilor de trafic a paralizat marti aproape 3 ore toate aeroporturile din Romania.

 

Mii de calatori au asteptat o veste despre cursele lor, iar unii s-au intors acasa pentru ca nu au mai decolat. Doar pe Otopeni au fost anulate trei zboruri dus-intors.

Printre pasagerii care au avut ghinion a fost si Lucian Bute, care calatorea cu sotia si fetita lor de numai 3 luni. Au pierdut conexiunea de la Paris spre Montreal.

Lucian Bute: "Am vorbit si o sa ne reprogramam pentru maine. O sa ne intoarcem astazi acasa. Nu aveam o urgenta sa ajung la Montreal, doar faptul ca zbor cu fetita cu cea mica si nu este placut sa vin la aeroport, sa plec acasa cu un copil de trei luni."

Pentru ca greva este considerata caz de forta majora, pasagerii nu pot fi despagubiti. Beneficiaza doar de reprogramari si, daca se impune, sandvish sau apa. Conflictul dintre administratia Romatsa si sindicalisti s-a mutat in sala de judecata. Conducerea Romatsa a cerut, dar fara succes, ca greva sa fie declarata ilegala.

Greva generala a fost suspendata, dar nu si anulata. Deocamdata nu se stie cand ar putea fi reluat protestul angajatilor de la Romatsa, care sunt nemultumiti de bugetul institutiei, dar si de modul in care este condusa regia.

La nivelul intregii tari, aproae 200 de curse au fost afectate de greva. De altfel, asa a aratat marti cerul Romaniei. Foarte multe companii ne-au ocolit tara prin Serbia si Bulgaria, iar noi am iesit in pierdere, pentru ca acestea nu au mai platit taxe pentru tranzitarea spatiului nostru aerian.

 

Desfasurarea evenimentelor:

UPDATE 18.24:  Liviu Dragnea a anuntat ca ministrul Transporturilor a dispus un control pentru a vedea daca sunt chestiuni care pot fi imbunatatite, relateaza News.ro

„Am inteles ca s-a inchis greva. Ar trebui totusi sa ne gandim la calatori care nu cred ca trebuie sa sufere. M-am uitat in presa la cateva informatii despre salarizare, deci inteleg ca problema nu este de bani din moment ce au salarii mai mari decat omologilor din Marea Britanie. Eu nu spun ca trebuie sa aiba salariile mici. Dar atunci care este motivul pentru greva?”, a afirmat Liviu Dragnea.

UPDATE 18.16: Liderul sindicatului Romatsa, Gabriel Tudorache, a declarat marti, dupa decizia magistratilor Tribunalul Bucuresti, care au stabilit ca greva controloriilor de trafic a fost legala, ca sindicalistii au convenit suspendarea grevei, dar ca aceasta poate izbucni in orice moment daca negocierile esueaza, dupa un avertisment cu 48 de ore inainte de incetarea lucrului.

"Eram convinsi ca nu am gresit cu absolut nimic, aveam dreptate in totalitate, stim ca justitia este corecta si nu ne-am facut nicio clipa probleme ca aceasta greva a noastra ar putea fi ilegala", a aratat Tudorache la finalul procesului.

El a mai precizat ca, daca negocierile nu vor continua cu Ministerul Transporturilor, greva va fi declansata din nou, cu un avertisment de 48 de ore inainte, potrivit News.ro

UPDATE 15:05 Greva angajatilor ROMATSA este legala, a decis Tribunalul Bucuresti. Decizia Tribunalului Bucuresti nu este definitiva, ea putand fi atacata cu apel in termen de zece zile.

Avocatul Romatsa a sustinut, marti, la Tribunalul Bucuresti ca semnaturile stranse de sindicatul companiei in vederea declansarii grevei nu mai sunt valabile deoarece au fost adunate in noiembrie anul trecut, in timp ce avocatul sindicalistilor a aratat ca institutia nu are un buget aprobat pe anul 2017, nu exista controlori de trafic suficienti, in schimb personalul administrativ este foarte numeros. Instanta urmeaza sa stabileasca la ora 15.00 daca greva este sau nu legala.

La inceputul procesului, avocatul Romatsa a cerut incetarea grevei si reluarea lucrului pe motiv ca semnaturile membrilor de sindicat pentru actiunea de protest au fost stranse in noiembrie 2016, inainte de demararea negocierilor dintre sindicat si patronat. "Nu exista un mandat valid pentru greva sindicatului. Deja s-au facut pasi inainte si s-au demarat o serie de proceduri”, a sustinut ap[ratorul companiei.

La randul sau, avocatul sindicatului din Romatsa a aratat ca membrii sindicatului au parcurs toate etapele prevazute de lege.

"Exista procese-verbale de conciliere depuse la dosar. Dupa acesta etapa nu s-a mai solutionat nimic. Sindicatul nu considera solutionate o serie dintre cele 50 de revendicari. Revendicarile angajatilor sunt profesionale si de text. La acest moment nu exista un buget intocmit si avizat de Consiliul de Administratie al Romatsa. Revendicarile nu au legatura cu salariile, dar au legatura cu acest buget. Nu sunt controlori de trafic suficienti. Sunt turnuri de control din tara care functioneaza cu trei oameni. Pentru a face noi angajari trebuie buget, buget care nu exista. Oamenii lucreaza ore suplimentare si nu pot fi lasati liberi deoarece nu are cine sa intre in tura. Nu sunt controlori de trafic dar exista un numar foarte mare de personal administrativ”, a sustinut aparatorul sindicalistilor, care a completat ca, din punctul s[u de vedere, greva este legala si a cerut instantei sa respinga contestatia Romatsa.

La randul sau, consilierul Ministerului Transporturilor, institutie care are in subordine Romatsa, a aratat ca planul de performanta al controlorilor de trafic trebuie schimbat de Comisia Europeana. Raspunsul sindicalistilor a fost acela ca traficul deasupra Romaniei a crescut cu 18 la suta dupa ce a fost inchis spatiul aerian al Ucrainei, iar ministerul nu a facut nimic in ultimii doi ani pentru a reglementa planul de performanta al controlorilor de trafic.

UPDATE 14:10 Sase zboruri operate de compania low-cost Ryanair au fost anulate marti, 18 curse ce trebuiau sa aterizeze pe aeroportul Henri Coanda marti au avut intarzieri de pana la trei ore, in timp ce alte 16 curse ce trebuiau sa decoleze au intarzieri de aproape doua ore si jumatate, potrivit datelor de pe site-ul Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti (CNAB), compania care opereaza aeroportul din Otopeni.

La sosire, cea mai mare intarziere o are o cursa Blue Air ce vine din Roma si trebuia sa aterizeze la Otopeni la ora 12.10, insa este programata pentru ora 15.00.

La decolare, cea mai intarziere este la zborul Wizz Air de la Lisabona, care trebuia sa aterizeze la ora locala 14.40 si se estimeaza ca va ajunge la ora 16.50

UPDATE 12:35 Greva a fost suspendata.

UPDATE 11:45  Ministrul Transporturilor, Alexandru Cuc, a anuntat ca greva va fi suspendata si traficul aerian va fi reluat in conditii normale dupa ora 13:00.

"Am avut o discutie cu domnul Turdorache (liderul Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din Romania, Gabriel Tudorache, n.red.) si in acest moment se lucreaza la o conventie si greva va fi suspendata. Se va reveni la normal dupa ora 13:00", a declarat Cuc.

UPDATE 11:20 Situatia zborurilor pe Otopeni.

UPDATE 11:15 Traficul aerian deasupra Romaniei este aproape nul, dupa cum se observa pe harta zborurilor in timp real, publicata pe site-ul FlightRadar.

Harta Live a zborurilor poate fi consultata AICI.

UPDATE 10:40 Sase zboruri Ryanair ce urmau sa aterizeze si sa decoleze de pe Aeroportul Henri Coanda din Otopeni au fost anulate marti, restul curselor inregistrand intarzieri pe tot parcursul zilei, a anuntat marti purtatorul de cuvant al Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti (CNAB), Valentin Iordache.

”Sunt trei decolari si trei aterizari ale Ryanair care au fost anulate, dar compania nu a anuntat ca acestea ar avea legatura cu greva Romatsa. In rest, sunt afectate toate cursele care urmau sa decoleze sau sa aterizeze dupa ora 9.00”, a anuntat marti oficialul Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti, care administreaza Aeroportul Henri Coanda.

In medie, pe cel mai mare aeroport din tara se intregistreaza zilnic 150 de aterizari si 150 de decolari.

”Au fost si curse care au decolat la timp, dar sunt si curse care vor ateriza cu intarzieri de pana la 30 de minute, sunt si curse care vor decola cu intarzieri de pana la doua ore. Si aici vorbesc strict de intervalul 9.00-11.00”, a explicat Iordache.

In functie de ora la care se incheie greva, intarzierile pot deveni mai mari.

”Sunt posibile intarzieri si la cursele de seara”, a mentionat oficialul CNAB.

UPDATE 10:30 Blue Air anunta zborurile afectate de greva.

"Din cauza grevei controlorilor de trafic aerian din Romania, care intra in vigoare astazi, incepand cu ora 09:00 (ora Romaniei), pentru moment sunt afectate 7 zboruri: Roma – Bucuresti, Hamburg – Bucuresti, Florenta – Bucuresti, Valencia - Bucuresti, Glasgow - Bucuresti, Dublin - Bucuresti si Roma - Constanta, ce au restrictii de decolare de peste 3 ore.
Nu putem previziona daca aceste restrictii se vor pastra sau reduce, prin urmare rugam pasagerii Blue Air sa se prezinte la aeroport la ora prevazuta pentru decolare", a transmis compania aeriana.

 

Protestul s-ar putea incheia dupa cateva ore daca Ministrul Transporturilor va semna un nou plan de management pentru compania care dirijeaza traficul aerian din tara.

Negocierile dintre sindicalistii Romatsa si ministrul Transporturilor au durat 3 ore, insa fara succes. Asa ca in aceasta dimineata controlorii de trafic declanseaza greva generala. Au lasat totusi o portita deschisa si sunt de acord sa incheie protestul mai repede cu o singura conditie.

Gabriel Tudorache, lider sindical Romatsa: "Le dam timp sa semneze un pland de management, un buget. Este posibil daca se se intampla asta sa oprim greva intr-un termen rezonabil."

Pe timpul grevei va fi asigurata doar o treime din activitatea normala. Controlorii vor dirija in primul rand cursele internationale care doar survoleaza Romania, apoi cursele de urgenta si, daca mai ramane loc, o parte din cursele civile programate.

Potrivit unor estimari, numai pe aeroportul din Otopeni in cele doua ore vor fi afectate intre 50 si 100 de curse, iar la nivel national aproape 200 de zboruri. Daca greva ar dura toata ziua ar fi afectate aproape 2.000 de zboruri programate.

In functie de dotarea aeroportului, un controlor din turnul aeroportului dirijeaza un avion de la decolare pana la altitudinea de aproximativ 3.000, unde sunt preluati de controlorii aflati in sediul Romatsa. Acestia asigura dirjarea in spatiul aerian al Romaniei, plus zona Ruse din Bulgaria.

Sindicalisti de la Romatsa au raspuns si acuzatiilor ca si-ar fi angajat rudele si ca ar primi salarii mari in comparatie cu controlorii din alte tari.

Gabriel Tudorache, lider sindical Romatsa: "Ala de de la Heathrow nu este controlor de trafic, este doar in scoala de controlori. Angajarile nu le face sindicatul, ci le face conducerea Romatsa."

Companiile sunt obligate conform regulamentelor europene sa reruteze pasagerii daca zborurile lor sunt anulate. Iar cei care vor sta mai mult de 3 ore pe aeroport pot beneficia de apa, un sandvish sau cazare daca se impune acest lucru.

Agentiile de turism se plang ca greva Romatsa le va aduce pierderi

Greva generala a controlorilor de trafic ai Romatsa le provoaca pierderi agentiilor de turism, care vor fi nevoite sa gaseasca solutii pentru reprogramarea sau compensarea calatoriilor si vacantelor turistilor programate pentru Rusalii, arata un comunicat transmis luni seara de patronatul Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT).

Patronatul sustine ca de saptamana trecuta, cand a fost anuntata greva, clientii au devenit reticenti in a mai rezerva calatorii in aceasta perioada.

“Este foarte grav ce se intampla. Sindicatele de la Romatsa se joaca cu nervii nostri si ai clientilor nostri si vor bloca o tara intreaga cu un protest pe care il consideram nejustificat", a spus presedintele ANAT, Alin Burcea.

Pe 30 mai sunt programate plecarile in mai multe vacante individuale sau de grup, pe zboruri de linie ori charter, precum si calatorii de business spre marile orase ale Europei, in total peste 150 de decolari numai de pe Aeroportul International Henri Coanda si tot atatea aterizari, la Bucuresti.

“Credem ca greva generala se putea evita, mai ales intr-o perioada aglomerata, cum este cea de dinainte de Rusalii. Nu conteaza ca greva ar putea fi oprita dupa o ora sau doua, maine, raul este facut. Intreruperea lucrului perturba traficul pentru o zi intreaga”, a mai spus presedintele ANAT.

ANAT a trecut printr-o situatie similara si in august 2015, cand controlorii de trafic au oprit lucrul pentru cateva ore, provocand astfel pierderi agentiilor de turism de la care mii de turisti cumparasera vacante pe charter sau bilete de avion.

Insa doar o parte mica dintre calatorii care vor fi afectati si-au cumparat zborurile prin agentiile de turism, potrivit estimarilor din piata.

In cele cateva ore cat ar putea greva controlorilor de trafic aerian, cateva sute de zboruri ar putea fi afecate la nivel national.

”In mod normal, intr-o zi de vara, se ajunge la 3.000 de avioane dirijate in 24 de ore, in spatiul aerian al Romaniei. Aici sunt incluse zborurile de survol, decolarile si aterizarile”, a declarat luni pentru News.ro purtatorul de cuvant al Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din Romania (ATSR), Alecu Florin Diaconu.

Doar pe aeroportul international Henri Coanda, cel mai mare al tarii, marti sunt programate peste 300 de miscari aeronave, aici fiind cuprinse decolarile si aterizarile, la care se adauga alte zeci de miscari pe celelalte aeroporturi importante ale tarii, din Cluj, Timisoara sau Iasi.

 

VIDEO PROTVPLUS.RO