Greșeala pe care o fac mulți români de Black Friday. Ce trebuie să știe clienții despre retururi
Odată cu vânzările de Black Friday, cresc și retururile. Mulți clienți însă pierd factura sau o aruncă și sunt în impas dacă vor să dea produsul înapoi sau să-l schimbe.
Pentru a veni în ajutorul lor, unii operatori au creat conturi online unde sunt păstrate informații utile pentru fiecare persoană care cumpără şi, eventual, se răzgândeşte.
Din vremea pandemiei, când comenzile online au crescut semnificativ, unii operatori au început să le ofere clienților posibilitatea de a păstra într-un cont facturile sau certificatele de garanție. Mulți oameni aruncau sau pierdeau documentele necesare pentru o eventuală returnare sau reparare.
Bărbat: „Nu le țin. De exemplu, pentru un prelungitor de genul acesta, ce nevoie să am.”
Ionuţ Rădulescu, managerul unui showroom: „Se întâmplă să vină fără bon înapoi, îi cerem automat anumite date, un număr de telefon, e-mail, îl identificăm, identificăm și produsul. Produsul respectiv a plecat cu un serial number de la noi, automat s-a făcut o recepție pe produsul ăla și cumva dacă aceste două lucruri corelează automat are și drept de retur, automat se încadrează în cele 14 zile.”
Însă nu toate magazinele au această variantă. Așadar este foarte important să păstrați bonul sau factura, fie că le primiți în mână, fie pe e-mail. În cazul în care produsul cumpărat nu corespunde cu ceea ce s-a promis sau are un defect, puteți să-l returnați atâta timp cât aveți cu ce să dovediți că este al vostru.
Băiat: „Factura de obicei încerc să o păstrez și, dacă nu o primesc, încerc să o cer ca să fiu sigur că dacă se întâmplă ceva am factură și pot să primesc înapoi produsul.”
Bărbat: „Păstrez factura pentru orice eventualitate, că se ivesc situații care se pot rezolva doar dacă mai păstrezi factura. Ce-i în mână, sunt mai tradiționalist.”
Daniel Apostol, directorul unui magazin: „În momentul în care clientul s-a hotărât să facă retur sau să facă o solicitare pe site. În momentul în care a ajuns în magazin sau la fel vine curierul să ridice de la domiciliu, trebuie să aibă neapărat factura și să aibă ambalajul produsului în bună stare.”
Potrivit Centrului European al Consumatorilor din România, termenul de retur pentru orice produs comandat online este de 14 zile, iar pentru cel cumpărat în magazinele fizice este stabilit de fiecare operator.
Pe de altă parte, în momentul în care un produs este returnat, ambalajul nu trebuie să fie rupt sau deteriorat. Nu trebuie neapărat ca ambalajul să fie cel original: ba chiar operatorii care impun această condiție pot fi amendați cu până la 25.000 de lei.