Gabriel Oprea ar putea fi urmarit penal pentru ucidere din culpa in cazul mortii politistului Gigina, la cererea DNA


Ultimul update: Duminica 04 Septembrie 2016 07:10
Data publicarii: Joi 01 Septembrie 2016 16:02
Categorie: Stiri actuale

Sefa DNA, Laura Codruta Kovesi, cere sesizarea Senatului pentru inceperea urmaririi penale a lui Gabriel Oprea, fost vicepremier si ministru de Interne, pentru o noua fapta, respectiv ucidere din culpa.

DNA precizeaza, intr-un comunicat, ca din probele administrate pana in acest moment au reiesit indicii rezonabile cu privire la savarsirea unei noi infractiuni fata de cele pentru care se efectua deja urmarirea penala.

"In conformitate cu prevederile legale si constitutionale, procurorul sef al DNA a transmis procurorului general referatul cauzei, in vederea sesizarii Senatului, pentru formularea cererii de efectuare a urmaririi penale fata de Gabriel Oprea, senator, fost viceprim-ministru pentru Securitate Nationala si ministru al Afacerilor Interne, in legatura cu savarsirea infractiunii de ucidere din culpa, in perioada in care a detinut functia ministeriala", mentioneaza DNA.

Procurorii arata ca, in seara de 20 octombrie 2015, in jurul orei 19,00, agentul de politie Bogdan Gigina a fost implicat intr-un accident de circulatie in urma caruia a suferit o hemoragie cranio-cerebrala, consecinta a unui traumatism cranio-cerebral si facial cu fractura craniana, leziuni care au cauzat decesul.

"La momentul producerii accidentului, victima Bogdan Gigina facea parte dintr-un dispozitiv de insotire al ministrului Oprea. Acest dispozitiv, asigurat de catre Brigada de Politie Rutiera din cadrul DGPMB, era format dintr-un motociclist rutier (victima Gigina) si un echipaj format dintr-un ofiter si un agent de politie aflati intr-un autoturism de politie rutiera. Acest dispozitiv preceda in trafic autoturismul in care se afla ministrul Gabriel Oprea. La momentul producerii accidentului, ministrul Oprea se deplasa catre locuinta sa situata in cartierul Cotroceni", se spune in comunicat.

Anchetatorii au retinut ca, din probele administrate, rezulta indicii rezonabile ca, incalcand dispozitiile legale care reglementeaza insotirea demnitarilor, ministrul de Interne Oprea a dispus, pentru sine, sa beneficieze de insotire cu echipaje de politie rutiera cu titlu permanent, ca acestea sa fie formate atat dintr-un autoturism de politie rutiera (un agent si un ofiter de politie rutiera), cat si dintr-o motocicleta a politiei rutiere.

"Lucratorii respectivi functionau in cadrul compartimentului special din cadrul Brigazii Rutiere a DGPMB care asigura insotirea coloanelor oficiale. Au fost desemnati lucratori care aveau atributii exclusive de insotire a ministrului, intr-o structura permanenta care presupunea asigurarea concomitenta a trei politisti pentru fiecare post (doua schimburi si o rezerva). Lucratorii erau permanent la dispozitia ministrului, asteptand-l dupa fiecare deplasare in imediata apropiere a destinatiei. Din analiza documentelor care atesta componenta zilnica a misiunilor de insotire si deplasarile efectuate, rezulta ca ministrul Oprea realiza in medie aproximativ cinci deplasari zilnice pe parcursul carora era insotit de echipaje ale politiei rutiere", au constatat procurorii.

DNA mentioneaza ca numarul total al acestor misiuni este de aproximativ trei ori mai mare decat cele realizate in aceeasi perioada pentru insotirea presedintelui Romaniei si de aproximativ doua ori mai mare decat cel corespunzator prim-ministrului, demnitari indreptatiti la insotire permanenta, conform prevederilor legale.

"Fiecare deplasare presupunea redirectionarea si a unui numar semnificativ de agenti de politie de la posturile unde isi desfasoara in mod obisnuit activitatea catre traseele pe care se deplaseaza demnitarul, cu consecinta perturbarii modului in care se realizeaza activitatea de supraveghere, indrumare si control al traficului. De exemplu, in seara de 20 octombrie 2015, cand s-a produs accidentul, dispozitivul a fost format din 27 de politisti aflati in intersectiile de pe traseu. In acele situatii, intersectiile in care actionau agentii de politie nu erau alese in functie de valorile de trafic, iar manevrele de dirijare nu urmareau optimizarea circulatiei, ci reducerea timpului de deplasare a demnitarului", se mai arata in comunicat.

DNA mai precizeaza ca, in conditiile in care numarul de agenti de politie care desfasoara la un anumit moment dat activitati de dirijare a traficului pe raza intregului municipiu Bucuresti variaza intre 60 si 80, asigurarea dispozitivului de siguranta pentru fiecare demnitar presupune ca o parte importanta din resursele Brigazii de Politie Rutiera este alocata exclusiv activitatii de insotire, cu afectarea celorlalte responsabilitati.

Totodata, arata DNA, un numar important de intersectii cu valori mari de trafic nu pot fi dirijate de catre agentii de politie care trebuie sa se deplaseze pentru a asigura traseul coloanelor oficiale.

"Asadar, profitand de autoritatea pe care functia de ministru de interne i-o conferea asupra functionarilor publici din cadrul acestui minister, Oprea a determinat atat insotirea sa permanenta cu echipaje ale politiei rutiere, cat si modalitatea de formare a acestor echipaje, respectiv folosirea unei motociclete a politiei rutiere pentru a facilita deplasarea cu viteza a coloanei oficiale astfel formate. Existenta unei motociclete de politie care deschidea coloana oficiala a ministrului de interne permitea deplasarea cu viteza mare a coloanei, motociclistul fiind in masura a circula mai repede si a dirija circulatia in intersectiile pe unde avea sa treaca coloana ministrului, astfel incat sa permita trecerea acesteia in conditii optime de trafic rutier", sustin procurorii.

Pe de alta parte, DNA subliniaza ca trebuie avut in vedere faptul ca prezenta unui motociclist ca deschizator al coloanei oficiale reprezinta un element care implica un risc suplimentar, mai cu seama in cazul deplasarilor in regim de viteza sporita.

Iata comunicatul integral transmis de DNA:

"În completarea comunicatelor nr. 54/VIII/3 din data de 25 ianuarie 2016 și 100/VIII/3 din 5 februarie 2016, Biroul de Informare și Relații Publice este abilitat să transmită următoarele:

În cauza mediatizată prin comunicatele sus menționate, luând în considerare că, din probele administrate până în acest moment, au reieșit indicii rezonabile cu privire la săvârșirea unei noi infracțiuni față de cele pentru care se efectua deja urmărirea penală,

în conformitate cu prevederile legale și constituționale, procurorul șef al Direcției Naționale Anticorupție a transmis procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție referatul cauzei, în vederea sesizării Senatului, pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale față de OPREA GABRIEL, senator în Parlamentul României, fost viceprim-ministru pentru Securitate Națională și Ministru al Afacerilor Interne, în legătură cu săvârșirea infracțiunii de ucidere din culpă, în perioada în care a deținut funcția ministerială.

Solicitarea Direcției Naționale Anticorupție referitoare la efectuarea urmăririi penale față de OPREA GABRIEL, senator, la data faptelor deținând și o funcție ministerială, are în vedere împrejurarea că, în acest moment, există aspecte din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:

În seara de 20 octombrie 2015, în jurul orei 19, agentul de politie Gigină Bogdan-Cosmin a fost implicat într-un accident de circulație în urma căruia a suferit o hemoragie cranio-cerebrală, consecință a unui traumatism cranio-cerebral și facial cu fractură craniană, leziuni care au cauzat decesul.

La momentul producerii accidentului, victima Gigină Bogdan-Cosmin făcea parte dintr-un dispozitiv de însoțire al ministrului Oprea Gabriel. Acest dispozitiv, asigurat de către Brigada de Poliție Rutieră din cadrul Direcției Generale de Poliție a Municipiului București, era format dintr-un motociclist rutier (victima Gigină Bogdan-Cosmin) și un echipaj format dintr-un ofițer și un agent de poliție aflați într-un autoturism de poliție rutieră. Acest dispozitiv preceda în trafic autoturismul în care se afla ministrul Oprea Gabriel. La momentul producerii accidentului, ministrul Oprea Gabriel se deplasa către locuința sa situată în cartierul Cotroceni.

Din probele administrate în cauză rezultă indicii rezonabile că, încălcând dispozițiile legale care reglementează însoțirea demnitarilor, ministrul de interne Oprea Gabriel a dispus, pentru sine, să beneficieze de însoțire cu echipaje de poliție rutieră cu titlu permanent, ca aceste echipaje să fie formate atât dintr-un autoturism de poliție rutieră (un agent și un ofițer de poliție rutieră), cât și dintr-o motocicletă a poliției rutiere.

Lucrătorii respectivi funcționau în cadrul compartimentului special din cadrul Brigăzii Rutiere a Direcției Generale de Poliție a Municipiului București care asigură însoțirea coloanelor oficiale. Au fost desemnați lucrători care aveau atribuții exclusive de însoțire a ministrului, într-o structură permanentă care presupunea asigurarea concomitentă a 3 polițiști pentru fiecare post (două schimburi și o rezervă). Lucrătorii erau permanent la dispoziția ministrului, așteptând-l după fiecare deplasare în imediata apropiere a destinației.

Din analiza documentelor care atestă componența zilnică a misiunilor de însoțire și deplasările efectuate, rezultă că ministrul Oprea Gabriel realiza în medie aproximativ cinci deplasări zilnice pe parcursul cărora era însoțit de echipaje ale poliției rutiere. Numărul total al acestor misiuni este de aproximativ trei ori mai mare decât cele realizate în aceeași perioadă pentru însoțirea președintelui României și de aproximativ două ori mai mare decât cel corespunzător prim-ministrului, demnitari îndreptățiți la însoțire permanentă conform prevederilor legale.

Fiecare deplasare presupunea redirecționarea și a unui număr semnificativ de agenți de poliție de la posturile unde își desfășoară în mod obișnuit activitatea către traseele pe care se deplasează demnitarul, cu consecința perturbării modului în care se realizează activitatea de supraveghere, îndrumare și control al traficului. De exemplu, în seara de 20 octombrie 2015, când s-a produs accidentul, dispozitivul a fost format din 27 de polițiști aflați în intersecțiile de pe traseu.

În acele situații, intersecțiile în care acționau agenții de poliție nu erau alese în funcție de valorile de trafic, iar manevrele de dirijare nu urmăreau optimizarea circulației, ci reducerea timpului de deplasare a demnitarului.

În condițiile în care numărul de agenți de poliție care desfășoară la un anumit moment dat activități de dirijare a traficului pe raza întregului municipiu București variază între 60 și 80, asigurarea dispozitivului de siguranță pentru fiecare demnitar presupune că o parte importantă din resursele Brigăzii de Poliție Rutieră este alocată exclusiv activității de însoțire, cu afectarea celorlalte responsabilități. Totodată, un număr important de intersecții cu valori mari de trafic nu pot fi dirijate de către agenții de poliție care trebuie să se deplaseze pentru a asigura traseul coloanelor oficiale.

Așadar, profitând de autoritatea pe care funcția de ministru de interne i-o conferea asupra funcționarilor publici din cadrul acestui minister, ministrul de interne Oprea Gabriel a determinat atât însoțirea sa permanentă cu echipaje ale poliției rutiere, cât și modalitatea de formare a acestor echipaje, respectiv folosirea unei motociclete a poliției rutiere pentru a facilita deplasarea cu viteză a coloanei oficiale astfel formate.

Existența unei motociclete de poliție care deschidea coloana oficială a ministrului de interne permitea deplasarea cu viteză mare a coloanei, motociclistul fiind în măsură a circula mai repede și a dirija circulația în intersecțiile pe unde avea să treacă coloana ministrului, astfel încât să permită trecerea acesteia în condiții optime de trafic rutier.

Pe de altă parte, trebuie avut în vedere faptul că prezența unui motociclist ca deschizător al coloanei oficiale reprezintă un element care implica un risc suplimentar, cunoscut fiind faptul că participarea la traficul rutier din postura de motociclist reprezintă o activitate cu un risc potențial ridicat, mai cu seamă în cazul deplasărilor în regim de viteză sporită.

Față de cele de mai sus, se reține că Oprea Gabriel este cel care a determinat, prin încălcarea dispozițiilor legale menționate, prezența victimei Gigină Bogdan-Cosmin ca motociclist într-o coloană oficială, împrejurare în care acesta a decedat.

În ceea ce privește cauza accidentului de circulație constând în viteza de deplasare (84 de km/h) și neadaptarea acesteia la condițiile meteorologice, din probele administrate pe parcursul urmăririi penale rezultă indicii rezonabile că această cauză a fost determinată de către ministrul de interne Oprea Gabriel.

Viteza de deplasare era stabilită în mod implicit de către ministrul de interne prin comunicarea destinației și a momentului precis la care aceasta trebuia să ajungă la destinație.

De altfel, acesta era singurul în măsură să solicite mărirea vitezei de deplasare dincolo de depășirea limitei de siguranță.

Din probele administrate rezultă că necesitatea deplasării cu viteze superioare impuse de ministrul de interne a determinat o modalitate de lucru. În acest sens, motociclistul care deschidea coloana oficială trebuia să ajungă în intersecții înainte de restul coloanei, să se asigure că traficul este oprit (dacă este cazul să dirijeze traficul rutier pentru a facilita trecerea coloanei), după care – în momentul apropierii restului coloanei – să se deplaseze cu viteză sporită către următoarea intersecție pentru a repeta acest proces. Acest mod de lucru corespunde și situației de fapt din prezenta cauză când, după ajungerea coloanei în intersecția străzii Știrbei Vodă cu Calea Plevnei, victima Gigină Bogdan-Cosmin a accelerat către următoarea intersecție, cea cu Splaiul Independenței, împrejurare în care s-a produs accidentul soldat cu decesul acestuia.

În raport cu ansamblul probelor administrate până în prezent (între care două expertize criminalistice și o expertiză tehnică ) se reține că există indicii rezonabile în sensul că ministrul de interne Oprea Gabriel este cel care a impus, folosindu-se de ascendentul pe care demnitatea deținută i-l conferea și cu încălcarea dispozițiilor legale care reglementează deplasarea coloanei oficiale care îl însoțea, ca deplasarea să se facă cu viteză foarte ridicată, cauză care a contribuit la producerea accidentului rutier care a dus la decesul victimei Gigină Bogdan-Cosmin.

Cererii transmise i-au fost atașate referatul întocmit de procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție, precum și un număr de 18 volume cuprinzând copii ale dosarului de urmărire penală.

Prezenta cerere de efectuare a urmăririi penale intră sub incidența art. 305 alin 4 din C.P.P., prin urmare, persoana față de care s-a solicitat sesizarea Senatului pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale beneficiază de prezumția de nevinovăție."

VIDEO PROTVPLUS.RO