Filmul evenimentelor, a 7-a zi de proteste ale fermierilor și transportatorilor. S-au semnat hârtii, dar situația nu e clară
Unii fermieri și transportatori independenți își continuă protestul în câteva locuri din țară.
Asta, chiar dacă în urma negocierilor care s-au purtat la ministere, asociațiile mari de fermieri, dar și federațiile importante de transportatori, au semnat acorduri cu propuneri, soluții și termene clare.
Enervat de cerințele suplimentare ale unora dintre fermierii independenți, ministrul Agriculturii a răbufnit și a declarat că: ”Sunt instigatori".
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Reprezentanții marilor asociații de agricultori au negociat ore întregi cu ministrul Agriculturii. La final au fost stabilite 13 măsuri pe care autoritățile s-au angajat să le ia la date clar stabilite.
Procesul verbal semnat de ministrul Agriculturii și asociațiile de fermieri prevede, printre altele, plata în avans a unora dintre subvențiile APIA. Fermierii așteaptă acești bani pentru a-și putea plăti ratele, dar și pentru a putea să semene culturile de primăvară. Totodată, vor fi acordate și credite cu dobânzi subvenționate pentru investiții în ferme.
Fermierii au reușit să obțină inclusiv promisiunea autorităților că, în anul 2024, vor avea apă gratuită pe sistemul principal de irigații, dar și subvenționarea a 50% din costurile cu energia electrică. Totodată, autoritățile au promis că vor monta sigilii electronice cu GPS în portul din Constanța, pentru a monitoriza mai atent importurile.
Marius Micu, reprezentantul Alianței pentru Agricultură și Cooperare: ”O să avem o întâlnire în care o să ne consultăm o mare parte dintre solicitările noastre au fost agreate de domnul ministru. Vom decide să suspendăm orice inițiativă de a organiza proteste.”
Ștefan Muscă: ”O să plec de aici să anunț oamenii din stradă, să le spun ce s-a rezolvat. Sunt încă o dată mulțumit de ce s-a făcut. Așteptăm pe parcurs ca domnul ministru să ne cheme la dialog, să mai rezolvăm și altceva. ”
Doar că optimismul șefilor de asociații nu i-a convins pe unii agricultori independenți, care continuă protestul. Alături de ei au rămas în stradă și transportatorii. Blocaje parțiale au fost pe drumuri și luni seara, dar și marți.
Ina Popescu, reporter: "În această noapte, sute de camioane, tiruri și autoturisme și-au dat întâlnire aici, la Poarta 7 și au blocat practic intrarea către Portul Constanța. Același lucru se întâmplă și la porțile 5, 6 și 10 bis."
Protestatar: "Blocăm tot, pentru că dacă ei ne-au lovit pe noi în bani, în bani lovim și noi și Portul Constanța produce bani."
Iar în Covasna, zeci de tractoare și camioane au circulat cu 10 km/h pe drumurile din județ, în semn de protest.
Fermierii care au rămas în stradă au venit cu noi solicitări, care l-au înfuriat pe ministrul Agriculturii. Oamenii cer ca suma promisă de oficiali pentru despăgubiri să crească de la 100 la 250 de euro pe hectar, de exemplu.
Florin Barbu, ministrul Agriculturii: ”Transmiteți-le direct de la Ministerul Agriculturii, pe cei care sunt la Afumați, că ministrul Agriculturii nu îi mai considera fermieri, ci îi considera protestatari. Vă mulțumesc! Sunt aberații pe care le cer!”
Nici revendicările transportatorilor nu sunt unitare la nivel național.
Varga Sorin – administrator firmă transporturi: ,,Să ne asculte. Să ne ajute. Noi suntem cei care crează posturi de muncă nu cei de la Guvern. O să ieșim fără oprire până ne întâlnim și discutăm."
Însă chiar la ora protestelor, la ministerul Transporturilor au mers separat reprezentanții a 5 federații de transportatori. Ei au semnat cu ministrul un protocol pentru ca mai multe probleme semnalate să fie rezolvate în următoarea perioadă.
Alin Crețu, vicepreședinte ascoiația FORT: ”O parte dintre transportatori chiar ne-au transmis că nu îi reprezentăm niciunii dintre noi, din cele 5 patronate care am fost astăzi la dialog. Ideea e că sunt puncte care s-au regăsit și la ei pe listă, sunt puncte comune pentru industria transporturilor.”
Vasile Ștefanescu, președinte COTAR: ”Am cerut fluidizarea traficului din vamă, se vor face două benzi ue și non-ue, se va face o preselecție înainte de a intra în punctul de frontieră pentru camioanele goale și vor duse către altă bandă. Avem termene foarte clare, la unele 7 zile, la unele 15 zile.”
Dar, cu aceste negocieri și acorduri semnate la nivel de minister de marile asociații agricole și federații de transportatori, tot NU e clar când și dacă fermierii și transportatorii independenți împrăștiați în toată țara vor renunța la proteste.
Pe de altă parte, în orașul Siret din județul Suceava au manifestat și șoferi ucraineni, nemulțumiți că protestele fermierilor și transportatorilor i-au blocat la trecerea frontierei, până au rămas fără combustibil și provizii, spun ei.
Coloana de camioane ucrainene se întinde pe aproape 10 km. Autoritățile au anunțat că nu au fost incidente.
Reporteri: Larisa Antal, Răzvan Dan, Ana Maria Barbu, Ștefana Todică, Iulia Ciuhu