Facturile de energie vor fi standardizate. Prima pagină va conține datele esențiale. De când se aplică măsura ANRE
Facturile la energie electrică nu vor mai fi complicate, cu informații greu de înțeles, ca până acum.
Potrivit unui regulament nou, anunțat de cei de la ANRE, pe prima pagină vor apărea doar datele importante, iar în anexă, comparații cu ce am consumat anul trecut. Clienții Hidroelectrica primesc abia acum facturile din primăvara lui 2022.
Cele mai importante informații vor fi pe prima pagină, fără explicații suplimentare care pot fi uneori greu de înțeles. Vor apărea doar date simple precum: cantitatea consumată, prețul unitar, cu TVA și toate taxele incluse, suma totală de plată și până când trebuie achitată. Tot aici trebuie să apară și datele de contact ale furnizorului, în cazul în care sunt probleme cu factura, dar și unde trebuie transmis indexul.
Cei care sunt curioși să vadă detalii, cum este compus prețul final, cât sunt tarifele de rețea, acciza, și așa mai departe, vor putea să vadă aceste informații în anexă.
Tot în anexă vor fi și câteva comparații. Consumul actual, comparat cu cel de anul trecut, în aceeași perioadă, sau cu cel al unui client cu consum mediu. Aceste date pot ajuta la scăderea consumului, spun reprezentanții ANRE.
Zoltan Nagy, ANRE: „Am încercat să simplificăm cât am putut pe prima pagină, să nu apară foarte multe informaţii şi foarte multe informaţii complicate, în primul rând. Detaliile o să fie în anexă. Din mai vor veni primele facturi de acest tip, cu consumul din aprilie.”
Noul regulament îi obligă pe furnizori să accepte plata facturilor în rate, la cerere. Unii fac însă deja acest lucru. De exemplu, Hidroelectrica. După o pauză de nouă luni, compania a început să trimită facturi.
Facturile Hidroelectrica întârziate vor veni pe rând
Daniel Marcu, client Hidroelectrica: „Am primit, am şi plătit-o între timp, le aştept pe următoarele. Au fost emise doar pentru luna mai. Dacă nu vin toate odată, putem să le plătim.”
Facturile vor veni pe rând, au anunțat reprezentanţii companiei, prin urmare ar putea dura câteva săptămâni sau chiar luni, pentru clienții mai noi.
Bogdan Badea, director general Hidroelectrica: „Preferăm să avem o anumită ritmicitate, la o săptămână, două săptămâni, astfel încât să evităm pe cât posibil cererile de eşalonare, şi în acelaşi timp clientul să poată achita facturile şi să intrăm în normalitate. În măsura în care există solicitări multe de eşalonare, atunci încercăm să prelungim puţin procesul de facturare, astfel încât să poată fi suportabile aceste facturi.”
Cu un tarif mult mai mic decât al altor furnizori, de aproximativ 0,7-0,8 lei pe kwh, Hidroelectrica a atras mulți clienți anul trecut și a ajuns, de la 800 în 2019, la o jumătate de milion de clienți casnici, și o cotă de piață de 8%. Pentru a face față, compania a anunțat înființarea a 270 de posturi noi, care vor fi scoase la concurs în următoarea perioadă. Hidroelectrica ar urma să fie listată la Bursa de Valori București, anul acesta.