Fabricile Dacia și Ford își reiau activitatea. Regulile pe care trebuie să le respecte angajații
Între timp, cele mai mari fabrici din România îşi reiau activitatea, un semnal pozitiv pentru întreaga economie. Şi-au deschis porţile, în primul rând, marile companii producătoare de maşini, dar şi unele mai mici, care fabrică subansamble auto.
Dacia şi Ford şi-au chemat muncitorii de acasă şi îi protejează prin măsuri stricte de siguranţă sanitară: scannere de temperatura la intrare, măşti, mănuşi şi distanţare socială, inclusiv în cantine.
Cei 10.000 de muncitori de la Dacia au fost întâmpinaţi în prima zi de lucru cu îndemnuri ferme care curgeau din difuzoarele de la intrarea în fabrică. Oamenii sunt sfătuiţi să respecte regulile companiei şi distanţarea socială.
4.000 dintre colegii lor vor rămâne încă o perioadă acasă, în şomaj tehnic, cu 80% din salariu.
Oamenii au ajuns la porţile fabricii cu autobuze în care s-au urcat cel mult 20 de angajaţi. Înăuntru, reguli peste tot. Chiar şi la masă.
Alin Olaru, şef secţie: "În cantine pentru respectarea regulilor de distanţare socială au fost realizate marcaje la sol, sunt indicate distanţele de respectat, s-au mutat delimitări de pexiglas pe fiecare masă."
Au primit echipamente noi: lavete, mănuşi şi câte un set sigilat de 4 măşti pentru fiecare angajat.
Maria Loredana Calaver, montator motoare: "Una o folosim înainte de pauză de masă, una după pauză de masă, a treia în drum spre casă, iar cea de-a patra a doua zi când ne întoarcem la uzină."
În zonele de acces au fost instalate termoscannere automate pentru depistarea celor cu temperatură ridicată. Aceleaşi termoscannere le găsim şi la Craiova, în fabrica Ford.
Ian Pearson, preşedinte Ford România: "Sunt termoscannere pentru a depista pe oricine are o temperatură mare. Regula este strictă, îl trimitem la doctor ca să fim sigur că este ok. Dacă este în regulă, poate reveni la muncă."
Jumătate din cei 6.000 de muncitori ai fabricii au revenit la muncă astăzi. Şi la Craiova au fost impuse reguli pentru prevenirea răspândirii Covid-19. Firma a pus la dispoziţie măşti, mănuşi, viziere şi dezinfectant pentru muncitori. Toţi trebuie să semneze şi un formular înainte de începerea activităţii.
Muncitorii au stat acasă o lună şi jumătate. Pentru început vor lucra în schimbul de dimineaţă, de la 8 la 16.
Ana Maria Timiş, purtător de cuvânt Ford România: "Va fi o reluare a producţiei în mod gradual, aşa cum am menţionat şi săptămâna trecută. Totul depinde de evoluţia acestei pandemii, de restricţiile naţionale în vigoare, de disponibilitatea furnizorilor noştri şi, bineînţeles, de cererea de piaţă şi de deschiderea distribuitorilor autorizaţi Ford la nivel european."
Acum sunt produse la Craiova modelele EcoSport şi Puma. Înainte de criză, fabrica ajunsese la 3 schimburi pentru a face faţă cererilor în creştere.
La Piteşti sunt fabricate în fiecare oră câte 65 de maşini. În jurul datei de 12 mai, uzina ar trebui să se întoarcă la lucrul în 3 schimburi.
În trena acestor doi coloşi şi-au reînceput activitatea şi mai multe fabrici de subansamble auto, în special din vestul ţării, cum ar fi Michelin. Cele mai multe şi-au instalat la intrare termoscannere pentru muncitori.
Acelaşi lucru l-a făcut şi primăria din Oradea care scanează oamenii în pieţe, transport în comun şi a dotat întreprinderile cu cel puţin 25 de angajaţi cu scannere achiziţionate din China.