Exportul cerealelor din Ucraina prin Polonia și România se desfășoară cu greutate, din cauza sistemului feroviar diferit
Exportul cerealelor, și nu numai, din Ucraina prin Polonia și România se desfășoară cu mare greutate. Principala cauză o reprezintă sistemul feroviar diferit, dar și subdimensionat pentru un volum atât de mare de produse.
Citește aici LIVE UPDATE | Războiul din Ucraina, ultimele informații. Ziua 45
Pe timp de pace, mărfurile din țara vecină plecau în lumea largă în special cu vaporul. Acum, peste o mie de vagoane sunt blocate numai la granița cu Polonia.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Mărfurile din Ucraina intră în țara noastră pe calea ferată prin patru puncte vamale: Halmeu, Vadu Siret-Dicșani, Cristești-Ungheni și Galați-Giurgiulești. Din cauza diferenței de ecartament, adică a distanței dintre șine, care la ucraineni este mai mare cu nouă centimetri, trenurile care vin de acolo pline ochi nu își pot continua traseul prin țara noastră.
În acest moment sunt două modalități prin care sunt preluate mărfurile la graniță. Pe de o parte, cerealele sau alte produse sunt transferate din vagoanele vecinilor în vagoanele românești cu ajutorul unor instalații speciale. Această metodă este folosită în toate cele patru puncte vamale. Mai există și varianta transpunerii, adică marfa rămâne în vagoanele ucrainene cărora li se schimbă bughiurile astfel încât roțile trenurilor să se potrivească pe șinele noastre. Pentru această variantă însă e nevoie de bughiuri speciale. Potrivit Ministerului Tansporturilor, CFR are în jur de 800 de astfel de piese care ajung pentru 400 de vagoane.
Ambele proceduri încetinesc însă transportul care ajunge la destinație mult mai greu. Numai în Polonia, 1.100 de vagoane sunt blocate în vamă, iar acestea sunt doar o parte dintre cele peste 24 de mii încărcate cu mărfuri destinate exporutului, precum uleiuri vegetale, minereu de fier, metale, produse chimice şi cărbune, care așteaptă să plece din Ucraina.
Și firmele ucrainene care intermediază exportul de cereale se plâng de calitatea slabă a căii ferate de la noi.
Avem, însă, un punct vamal cu Republica Moldova, unde ecartamentul căii ferate este la fel ca în Ucraina ceea ce ar permite trenurilor să ajungă cu marfa direct în portul din Galați, fără alte opriri. Doar că șinele sunt stricate de ani buni.
Viktor Karii, trader de cereale din Odesa: „Partea acesta de cale ferată care intră din Ucraina în România e stricată cam 80%. Am venit cu o propunere, să aducem linia de cale ferată din Ucraina mai repede și chiar să luăm parte la finanțare, traiderii din Ucraina sunt gata să finanțeze acești patru km numai să avem linia cât mai repede.”
Cei din Ministerul Transporturilor spun că șinele vor fi reparate cât mai repede, fără să mai fie atribuie lucrările. Reparațiile vor fi făcute de angajații CFR.
Ionel Scrioșteanu: „Suntem în curs să facem aceste intervenții în așa fel încât să capacităm la maxim transportul feroviar mai ales.”
Pe de altă parte, transportul greoi este cauzat și de cantitatea mare de cereale pe care ucrainenii o au pregătită pentru export, peste 34 de milioane de tone.
Andrey Dykun, președintele Consiliului agricol ucrainean: „Este un volum imens de marfă, iar porturile din țările voastre nu sunt pregătite pentru asta. De exemplu, în Polonia sunt două porturi, am trimis câteva trenuri și acum stau în coloană. La graniță trenurile noastre nu mai pot trece pentru că porturile poloneze sunt supraîncărcate.”
În aceste condiții, potrivit ucrainenilor, într-o lună pot să exporte pe căile ferate din România, Republica Moldova ori Polonia doar o mică parte din producție. Înainte de război, exportau într-o lună, spre țările cu deficit de cereale, peste cinci milioane de tone.