Explozia prețurilor la materialele de construcții și manoperă, provoacă întârzieri și blocaje pe șantierele din toată țara.

Proiecte de 1,5 miliarde de euro, din fonduri de la Bruxelles, sunt puse în pericol, pentru că fondurile alocate prin contracte, nu mai corespund prețurilor din piață. Pentru a continua 7 mii de proiecte de construcție de autostrăzi, școli, spitale, sisteme de apă și canalizare, guvernul a dat o ordonanță de urgență, care permite ajustarea prețurilor.

Drumul expres Craiova-Pitești se numară printre proiectele mari de infrastructură cu bani europeni, puse în pericol de scumpiri. Fără actualizarea prețurilor, decisă acum de Guvern, construcția drumului modern de 121 de km între cele două localități n-ar putea continua. Asta după ce abia a fost deschisă circulației primul tronson de 20 kilometri.

Și Centura București va intra sub incidența ordonanței de urgență. La fel și un segment din calea ferată Radna-Simeria.

Acum sunt peste 7.000 contracte cu risc de blocaj- de la construcții de loturi de autostrăzi, școli și spitale până la proiecte de canalizare și gestionare a deșeurilor. Pentru toate, valoarea lucrărilor este estimată la peste 1,5 miliarde de euro - bani pe care România nu i-ar putea atrage fără o actualizare a prețurilor din contracte.

Numai în primele trei luni din an, prețul metalului a crescut cu 70%, cimentul - cu 20%, iar manopera a avut creșteri similare.

Creșterile de prețuri sunt uriașe.

Marcel Boloș, ministrul Proiectelor Europene: “A fost necesară această măsură pentru ca prețul la materialele de construcții a crescut aproape necontrolabil - la bitum peste 255 de ori, la oțel - peste 150 de ori si de asemenea pretul la utilitati a influentat hotarator pt costurile de infrastructură”.

Acum trei săptămâni, 1,7 miliarde de lei s-au alocat pentru ajustarea facturilor depuse de constructori pentru proiectele cu bani de la buget.