”Haz de necaz” cu Dunărea: în porturile din România, navele mai opresc doar când moare cineva la bord


Ultimul update: Marti 10 Octombrie 2017 09:26
Data publicarii: Sambata 07 Octombrie 2017 18:51
Categorie: Romania, te iubesc!

De aproape 30 de ani ne batem joc de Dunăre. Nu o întreţinem, o poluăm, nu atragem turişti, nu accesăm fonduri europene pentru ea.

Duminică, la "România, te iubesc" coborâm cu barca pe bătrânul fluviu. Ne oprim în porturi şi îi întâlnim pe cei care răspund de soarta acestei comori pe care o neglijăm. În alte ţări se fac bani mulţi din apă: turism, transport, irigaţii. Din păcate, la noi toate acestea nu sunt posibile.

Kilometrul 340, în care Dunărea se rupe în două.

Aici se desparte Dunărea. În dreapta, Dunărea Veche, în stânga, braţul Borcea. Apa e scăzută atât de mult, încât navele comerciale nu mai au voie să între pe Dunărea Veche. Sunt obligate pe braţul Borcea.

Am intrat pe Dunărea Veche. Am rămas înfipţi în mijlocul Dunării. Apă are 20 şi ceva de centimetri. Nu mai ştim încotro s-o apucăm.

Duminică la "România, te iubesc" îi întâlnim pe cei care ar trebui să se ocupe de întreţinerea Dunării, directori de instituţii şi politiceni. Unul dintre ei se află la Giurgiu şi răspunde de porturile de pe o rază de aproape 800 de km. Nu se ocupă nici măcar de portul unde îşi are biroul.

Reporter: "Estetic, dumneavoastră vă place cum arată?"

Dănuț Ofițeru, director adjunct APDF: "Eu nu văd la momentul asta ce anume se îmbunătăţeşte aici" 

Reporter: "Păcat de locul asta"

Dănuț Ofițeru, director adjunct APDF: "Să facă ce? Spuneţi mi şi mie ce să facă în locul asta? Cu ce să-l amenajeze?"

La "România, te iubesc" pătrundem şi pe Argeş, pe canalul Dunăre-Bucureşti. Un loc în care s-au investit 3 miliarde 5 sute de milioane de dolari. Canalul s-a distrus.

Ioan Suciu, fost şef departament naval: "La oprirea lucrărilor, valoare lucrărilor rămase era de 500 de milioane de dolari. Acum ne-ar costa să-l terminăm 1 miliard 7 sute de milioane de euro."

Aşa arată Dâmboviţa la întâlnirea cu Argeşul. Şi astfel de locuri în care Dunărea e poluată am întâlnit pe Dunăre. La Crişan, de exemplu, localnicii îşi varsă fosele cu mizerie direct în fluviu.

Revoltător e faptul că la Crişan există sistem de canalizare din 2008, dar nu a fost folosit. Vedem Duminică cine sunt vinovaţii când ajungem şi în alte ţări în care din Dunăre se fac bani mulţi din transport şi turism. La noi, nu.

Ionuţ Pucheanu este primarul Galaţiului şi vorbeşte despre navele de croazieră.

Ionuț Pucheanu, primar Galaţi: "Acum dacă e să facem haz de necaz trebuie să recunoasc că a oprit de vreo 2 ori aici la noi în port, dar din păcate pentru că au avut loc decesuri pe nave şi procedura e de aşa natură."

Dunărea este aur pentru agricultura noastră. Revoltător este faptul că nu o folosim. Am putea să irigăm 2,1 mil ha teren adică tot sudul şi o parte din estul ţării.

Cât irigăm în realitate aflaţi Duminică. În staţia de la km 388, care nu funcționează de ani buni, ministrul Agriculturii se laudă.

Petre Daea, ministrul Agriculturii: "Mă simt bine. Şi, iată, nici în această seară nu mănânc. Pentru că eu mă alimentez din muncă şi nici poftă de mâncare nu am, dacă am rezultate.'

Ne batem joc de Dunăre. Cine sunt vinovaţii, unde sunt punctele critice şi cât ne costă incompetenţa celor care răspund de Dunăre, aflaţi duminică, la "România, te iubesc!"

Povestea migranților din Siria și Irak, care vor să devină români: ”Eu sunt Mohamed”
Povestea migranților din Siria și Irak, care vor să devină români: ”Eu sunt Mohamed”
RTI EU YES LA VOT
E.U. Yes la vot, emisiunea integrală din 19 mai 2019
Fermele înființate cu bani europeni, șansa românilor de a face agricultură în țara lor
Comuna care a cheltuit cei mai mulți bani UE și atrage românii stabiliți în străinătate
Sinaia și Timișoara, orașele care s-au transformat cu fonduri UE și uimesc străinii
”România, te iubesc!”, LITORAL, INTRAVILAN. Emisiunea integrală din 12 mai 2019
Viceprimarul din Corbu promite că se pot construi pe plajă clădiri cu 6 etaje. Zona permite 2
RTI litoral
Cum se încalcă legea la Mamaia și Năvodari printr-un lung șir de avize și semnături de la autorități