Decizie revolutionară pe piața auto. Vânzarea mașinilor cu motoare termice, interzisă din 2035. Care este excepția
S-a luat o decizie finală, revoluționară, pe piața auto. Țările din Uniunea Europenă au aprobat interzicerea vânzărilor de mașini cu motoare termice, din 2035.
În ultimul moment, Germania a reușit să negocieze o excepție, ca automobilele cu motoare pe combustie să poată fi înmatriculare și după această dată, dacă se alimentează cu combustibili sintetici. România, Italia și Bulgaria s-au abținut de la vot, în timp ce Polonia s-a declarat împotrivă.
Din 2035, se vor interzice vânzările de mașini cu benzină, motorină sau hibride, potrivit votului din Consiliul European. Cu alte cuvinte, vor fi produse doar autoturismele nepoluante, care pot fi electrice, cu baterii, sau care funcționează cu hidrogen. Cum 15 ani este durata medie de viață a unei mașini, din 2050 s-ar ajunge la zero emisii în Uniunea Europeană.
Deși a fost de acord inițial, Germania, cel mai important producător de mașini cu motoare termice, și-a schimbat parțial poziția și în final a ajuns la un acord cu Comisia Europeană, pentru a fi permise și mașinile care folosesc în continuare motorul cu combustie internă, dar alimentat cu combustibili sintetici, care nu ar avea emisii.
Așa cum acum din țiței rafinăriile fac benzină sau motorină, combustibilii sintetici pot fi obținuți din hidrogen și din carbon. Hidrogenul se poate produce din electroliza apei, cu ajutorul energiei regenerabile, iar carbonul poate fi captat din diferite procese industriale sau, mai greu, din atmosferă. Combustibilii sintetici pot fi folosiți de mașinile cu motoare cu ardere internă și deși au emisii, se anulează cu carbonul captat deja. Problema este că este nevoie de multă energie pentru acest proces, iar acum combustibilii sintetici sunt foarte scumpi.
Excepția ar urma să fie introdusă însă ulterior, până la finalul acestui an.
Vlad Gheorghe, europarlamentar: „Germania este mulțumită câtă vreme Comisia Europeană se ține de cuvânt și emite acel act delegat, așa cum a promis, până în toamna acestui an. Act delegat înseamnă un fel de norme de aplicare cum avem noi.”
România, Italia și Bulgaria s-au abținut la acest vot de la Bruxelles, iar Polonia a votat împotrivă.
Industria auto de la noi, o componentă importantă a economiei, ar fi afectată în viitor, pentru că ar trebui să se electrifice complet. Momentan, cei doi producători de mașini fac mașini cu combustie internă. Ford a anunțat că va produce în curând și mașini electrice.
Mihnea Cătuți, expert în energie: „Ba chiar mai mult, e important de menționat că mașinile electrice cu baterie au mult mai puține componente decât cele cu combustie internă. Asta înseamnă că inclusiv industria producătoare de componente din România va avea de suferit. Cum sunt, de exemplu, cele ce țin de transmisie, de cutie de viteze, care în România, nu va mai avea un viitor, cel puțin pentru producția dedicată Uniunii Europene, cel puțin după anul 2035.”
Măsura prin care după anul 2035 vor putea fi înmatriculate doar mașini nepoluante face parte din planul Uniunii Europene de a ajunge la neutralitate climatică până în 2050.