De ce s-au scumpit produsele importate din China în ultimele luni. "Înainte era 2 lei bucată, acum este 4"
De la baterii și lanterne, până la materiale de construcții, sau echipamente medicale, toate produsele fabricate în China au înregistrat scumpiri record în ultimele luni.
De vină sunt costurile la transportul maritim, care au explodat în pandemie. Cei care importă produse chinezești au ajuns să dea pe transportul unui container cu haine, de exemplu, mai mult decât pe toată marfa. În același timp, multe comenzi vin cu întârziere.
Vânzătoare: “Curele de ceas. Acestea spre exemplu, Înainte era 2 lei bucată, acum este 4 lei bucata. Dublu la preţ. O simplă curea 4 lei, cât să o pună omul la vânzare.”
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Scumpiri găsim şi la raioanele cu încălţăminte şi îmbrăcăminte. Libo lucrează în România de mai bine de 15 ani şi are un magazin cu haine pentru copii. Aduce marfa şi din China, iar comenzile le face cu 6 luni înainte.
Libo: “Avem acum marfă veche, pentru că nu găseşte marfă nouă! Nu este în piaţă! Unele au întârziat, la altele nu s-a făcut comandă. Toată marfa s-a scumpit şi întârziată, 10-15%, unele sunt de 20%.”
Cererea globală pentru produsele chinezeşti a fost atât de puternică în ultima perioadă, încât a generat o criză de containere maritime şi a dus la scumpiri. Iar afacerea a devenit atât de profitabilă pentru transportatori, încât aceştia au ajuns să trimită containere goale în China în loc să aştepte să fie umplute, în ideea de a face profit din ambele curse.
Cornel Lozeanu, vicepreședinte executiv Camera de comerţ şi Industrie: “Dacă iniţial discutăm de undeva un container de 40 de toil, cel mai des utilizat, 2500–3000 de euro, în momentul de față ajunge undeva la 10-15 mii de euro, ceea ce produce o bulversare.”
O firmă din Braşov importă din Asia echipamente pentru protecţia muncii, iar costurile pentru transportul unui container ajung şi la 10.000 de dolari.
Sorin Gărăoiu, brand manager firmă de import echipamente protecție: “Este o majorare preţ de achiziţie care tot creşte de la o lună la altă până unde încă nu ştim, probabil că până unde vor fi probleme în a vinde marfa şi atunci vom lua o decizie să găsim alt furnizor sau să nu mai importam, că nu e rentabil."
Iar efectele sunt abia la început. Comercianţii care nu îşi permit astfel de cheltuieli au ajuns fie să închidă, fie să îşi restrângă afacerile.
Cristian Suciu, comerciant: “Am redus din vânzări, am redus din angajaţi. Înainte veneam de două ori pe lună, acum o singură dată la două trei luni. Preţurile se tot ridică.”
Într-un centru comercial sunt peste 5 mii de magazine, majoritatea cu marfa adusă din China. Anul trecut valoarea importurilor s-a ridicat la suma de 6 miliarde de euro. Cum însă costurile de transport au crescut, majoritatea comercianților de aici se reorientează şi cumpăra în acest moment marfa adusă din Turcia.