De ce nu au fost trase focuri de avertisment asupra avionului care a intrat ilegal în România

×
Codul embed a fost copiat

Grav incident de securitate, pe cerul NATO. O aeronavă neidentificată, de mici dimensiuni, a intrat miercuri seară, fără autorizare, în spațiul aerian al României.  

Avionul, la bordul căruia se aflau două persoane, decolase din Ungaria, fără plan de zbor aprobat, și fără dispozitivele de recunoaștere activate. Aeronava suspectă a fost interceptată și escortată pe rând, de aparate de luptă din Ungaria și din România, dar a ignorat toate apelurile, lansate de acestea. A aterizat în cele din urmă în Bulgaria. Autoritățile locale au găsit ulterior avionul, dar nu și pe ocupanții sai.

Cum a intrat avionul ilegal în România

Potrivit Ministerului Apărării, aeronava de tip Beechcraft, a decolat în jurul orei 17:30 de pe un aerodrom de lângă Debrecen, în Ungaria, fără plan de zbor și fără transponder activat, adică aparatul care îl face vizibil și identificabil pe radar.

Endre Molnar, instructor de zbor: „Presupunem ca a fost închis transponderul și posibil ca nici stația radio nu a funcționat, dată fiind situația nu a putut fi monitorizat pe radar și nu a putut tine nimeni legătura radio cu dânșii.”

Opt minute mai târziu, avionul a fost interceptat de aeronave de luptă Gripen maghiare. Aeronava suspectă nu a răspuns interogărilor radio și nici semnalelor vizuale transmise de avioanele militare.

Citește și
Detalii terifiante. Soția unui preot din Vaslui a făcut autostopul, iar a doua zi Maricela a fost găsită moartă

La 17.49, aeronava a intrat în spațiul aerian al României, în zona Oradea, fiind însoțită de cele două aeronave militare maghiare, în baza unui acord dintre România și Ungaria.

Nouă minute mai târziu, cele 2 Gripen maghiare s-au întors către bază, ținta fiind preluată de două aeronave F-16 americane, de la Baza 86 Aeriană Fetești, care se aflau în patrulare în spațiul aerian al României. Misiunea celor două aeronave americane a fost similară, de interogare radio, identificare vizuală și escortare a aeronavei țintă.

Sebi Lungu, martor din Caransebeș: „La un moment dat una dintre cele două aeronave, aflându-se înainte, a făcut o buclă și am observat că dă să urmărească pe aeronava din spate. Care aeronavă din spate, chiar deasupra mea a făcut și ea tot o buclă, luându-se una după cealaltă și deplasându-se spre direcția Otelu Roșu, deci în altă direcție de zbor.”

Martorul a văzut de fapt manevrele piloților militari de a-l determina pe pilotul din avionul suspect să aterizeze.

General (R) Ștefan Dănilă, fost șef al Statului Major General al Armatei și fost pilot de MIG 21 Lancer: „Singura soluție pentru avionul interceptor era să intre în formație cu avionul interceptat și să facă un viraj în lateral pentru a-i indica avionului interceptat să aterizeze. Se păstrează în raza vizuală, se execută, un fel de orbit adică de patrulare prin rotirea avioanelor în jurul celui interceptat.”

La ora 18.36, misiunea de poliție aeriană a fost preluată de două aeronave F-16 ale Forțelor Aeriene Române, care au interceptat aeronava-țintă la ora 18.42 și au continuat misiunea de interogare și escortare.

Irinel Cenușe, martor: „Am văzut ca au mers foarte aproape avioanele în paralel, a mai apărut un avion militar, l-am urmărit și cu filmarea și cu privirea, s-au deplasat până cred spre zona de frontieră, iar unul din avioane a urcat în sus, a făcut un rotocol în aer”

Pilotul avionului suspect nu a răspuns nici de această dată interogărilor radio și semnalelor vizuale, și a intersectat, în jurul orei 19.00, pentru un interval de aproximativ două minute spațiul aerian al Serbiei, într-o zonă aflată între Drobeta Turnu Severin și Korbovo. La 19.09, aeronava-țintă a trecut în spațiul aerian al Bulgariei.

De ce nu au deschis focul avioanele militare trimise să îl intercepteze

Experții spun că potrivit procedurilor internaționale, intervenția în forță în astfel de cazuri nu este o soluție.

Vasile Dâncu, ministrul Apărării: „Nu era ceva care să pericliteze siguranța națională, era un bimotor care nu cred că… noi am acționat perfect.”

General (R) Ștefan Dănilă, fost pilot de MIG 21 Lancer: „Nu a fost necesar ca ministrul să dea ordinul pentru executarea focului întrucât avionul nu a avut intenții ostile. Nu trebuie să pună în pericol nici avionul, nici pilotul. Nu trebuie să-i creeze panică acelui pilot.”

Zborul misterios s-a încheiat în cele din urmă în Bulgaria, în condiții la fel de suspecte.

Dragomir Zakov, ministrul Apărării din Bulgaria: „Nu a fost necesar să ridicăm imediat avioanele de luptă. Deplasarea avionului a fost monitorizată, securitatea aeriană a fost constant pregătită, dar în niciun moment avionul nu a reprezentat o amenințare. A fost localizat locul în care a aterizat și în acest moment ministerul de Interne face o anchetă.”

Tsvetana Balabanova, corespondent BTV: „Noaptea trecută târziu a fost identificat locul unde a aterizat iar autoritățile au găsit acolo abandonat, la un aerodorm mic, un avion de 60 de ani acoperit cu o prelată dar cu motorul cald încă. Și nici urmă de echipaj. Potrivit Ministerului Apărării, la bord s-au aflat două persoane dar nu avem nicio informație despre cine ar putea fi, unde au dispărut sau dacă i-a ajutat cineva la sol.”

Articol recomandat de sport.ro
Presa din Kosovo l-a descris în două cuvinte pe Mircea Lucescu, după meciul de la Priștina
Presa din Kosovo l-a descris în două cuvinte pe Mircea Lucescu, după meciul de la Priștina
Citește și...
„Nu ne dorim vânătoare de trofee”. Cum văd experții legea uciderii urșilor care sunt un pericol
„Nu ne dorim vânătoare de trofee”. Cum văd experții legea uciderii urșilor care sunt un pericol

Avem mulți urși și, în continuare, ne prefacem că gestionăm situația lor. Mai nou, se pot ucide aproape 500 de exemplare anual, iar autoritățile sunt convinse că vor fi eliminate doar sălbăticiunile care amenință viețile oamenilor.

Seceta amenință viitoarele culturi. Pământul este complet uscat, iar fermierii tot așteaptă ploile
Seceta amenință viitoarele culturi. Pământul este complet uscat, iar fermierii tot așteaptă ploile

Seceta din această vară pune în pericol și viitorul an agricol. Pământul este complet uscat, iar fermierii pregătesc, cu greu, terenul pentru următoarele culturi.

Incendiile de vegetație provoacă dezastru în întreaga țară. Salvatorii au ajuns să lupte și cu inconștiența oamenilor
Incendiile de vegetație provoacă dezastru în întreaga țară. Salvatorii au ajuns să lupte și cu inconștiența oamenilor

Este în continuare prăpăd în multe județe din țară din cauza incendiilor de vegetație.

Recomandări
Incendiile de vegetație provoacă dezastru în întreaga țară. Salvatorii au ajuns să lupte și cu inconștiența oamenilor
Incendiile de vegetație provoacă dezastru în întreaga țară. Salvatorii au ajuns să lupte și cu inconștiența oamenilor

Este în continuare prăpăd în multe județe din țară din cauza incendiilor de vegetație.

Filmul românesc „Anul Nou care n-a fost” a câștigat Premiul FIPRESCI la Festivalul Internațional de la Veneția
Filmul românesc „Anul Nou care n-a fost” a câștigat Premiul FIPRESCI la Festivalul Internațional de la Veneția

Vin vești minunate de la Festivalul de Film de la Veneția! „Anul Nou care n-a fost”, regizat și scris de Bogdan Mureșanu, a câștigat Premiul FIPRESCI, oferit de juriul Federației Internaționale a Criticilor de Film.  

Proteste uriașe în Franța faţă de numirea lui Michel Barnier în funcţia de premier. Macron, acuzat că „a furat” alegerile
Proteste uriașe în Franța faţă de numirea lui Michel Barnier în funcţia de premier. Macron, acuzat că „a furat” alegerile

Zeci de mii de persoane au ieşit sâmbătă în stradă în Franţa pentru a protesta faţă de numirea lui Michel Barnier în funcţia de premier, stânga acuzându-l pe Emmanuel Macron că „a furat alegerile” prin numirea unui politician de centru-dreapta.