De ce nu au fost trase focuri de avertisment asupra avionului care a intrat ilegal în România
Grav incident de securitate, pe cerul NATO. O aeronavă neidentificată, de mici dimensiuni, a intrat miercuri seară, fără autorizare, în spațiul aerian al României.
Avionul, la bordul căruia se aflau două persoane, decolase din Ungaria, fără plan de zbor aprobat, și fără dispozitivele de recunoaștere activate. Aeronava suspectă a fost interceptată și escortată pe rând, de aparate de luptă din Ungaria și din România, dar a ignorat toate apelurile, lansate de acestea. A aterizat în cele din urmă în Bulgaria. Autoritățile locale au găsit ulterior avionul, dar nu și pe ocupanții sai.
Cum a intrat avionul ilegal în România
Potrivit Ministerului Apărării, aeronava de tip Beechcraft, a decolat în jurul orei 17:30 de pe un aerodrom de lângă Debrecen, în Ungaria, fără plan de zbor și fără transponder activat, adică aparatul care îl face vizibil și identificabil pe radar.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Endre Molnar, instructor de zbor: „Presupunem ca a fost închis transponderul și posibil ca nici stația radio nu a funcționat, dată fiind situația nu a putut fi monitorizat pe radar și nu a putut tine nimeni legătura radio cu dânșii.”
Opt minute mai târziu, avionul a fost interceptat de aeronave de luptă Gripen maghiare. Aeronava suspectă nu a răspuns interogărilor radio și nici semnalelor vizuale transmise de avioanele militare.
La 17.49, aeronava a intrat în spațiul aerian al României, în zona Oradea, fiind însoțită de cele două aeronave militare maghiare, în baza unui acord dintre România și Ungaria.
Nouă minute mai târziu, cele 2 Gripen maghiare s-au întors către bază, ținta fiind preluată de două aeronave F-16 americane, de la Baza 86 Aeriană Fetești, care se aflau în patrulare în spațiul aerian al României. Misiunea celor două aeronave americane a fost similară, de interogare radio, identificare vizuală și escortare a aeronavei țintă.
Sebi Lungu, martor din Caransebeș: „La un moment dat una dintre cele două aeronave, aflându-se înainte, a făcut o buclă și am observat că dă să urmărească pe aeronava din spate. Care aeronavă din spate, chiar deasupra mea a făcut și ea tot o buclă, luându-se una după cealaltă și deplasându-se spre direcția Otelu Roșu, deci în altă direcție de zbor.”
Martorul a văzut de fapt manevrele piloților militari de a-l determina pe pilotul din avionul suspect să aterizeze.
General (R) Ștefan Dănilă, fost șef al Statului Major General al Armatei și fost pilot de MIG 21 Lancer: „Singura soluție pentru avionul interceptor era să intre în formație cu avionul interceptat și să facă un viraj în lateral pentru a-i indica avionului interceptat să aterizeze. Se păstrează în raza vizuală, se execută, un fel de orbit adică de patrulare prin rotirea avioanelor în jurul celui interceptat.”
La ora 18.36, misiunea de poliție aeriană a fost preluată de două aeronave F-16 ale Forțelor Aeriene Române, care au interceptat aeronava-țintă la ora 18.42 și au continuat misiunea de interogare și escortare.
Irinel Cenușe, martor: „Am văzut ca au mers foarte aproape avioanele în paralel, a mai apărut un avion militar, l-am urmărit și cu filmarea și cu privirea, s-au deplasat până cred spre zona de frontieră, iar unul din avioane a urcat în sus, a făcut un rotocol în aer”
Pilotul avionului suspect nu a răspuns nici de această dată interogărilor radio și semnalelor vizuale, și a intersectat, în jurul orei 19.00, pentru un interval de aproximativ două minute spațiul aerian al Serbiei, într-o zonă aflată între Drobeta Turnu Severin și Korbovo. La 19.09, aeronava-țintă a trecut în spațiul aerian al Bulgariei.
De ce nu au deschis focul avioanele militare trimise să îl intercepteze
Experții spun că potrivit procedurilor internaționale, intervenția în forță în astfel de cazuri nu este o soluție.
Vasile Dâncu, ministrul Apărării: „Nu era ceva care să pericliteze siguranța națională, era un bimotor care nu cred că… noi am acționat perfect.”
General (R) Ștefan Dănilă, fost pilot de MIG 21 Lancer: „Nu a fost necesar ca ministrul să dea ordinul pentru executarea focului întrucât avionul nu a avut intenții ostile. Nu trebuie să pună în pericol nici avionul, nici pilotul. Nu trebuie să-i creeze panică acelui pilot.”
Zborul misterios s-a încheiat în cele din urmă în Bulgaria, în condiții la fel de suspecte.
Dragomir Zakov, ministrul Apărării din Bulgaria: „Nu a fost necesar să ridicăm imediat avioanele de luptă. Deplasarea avionului a fost monitorizată, securitatea aeriană a fost constant pregătită, dar în niciun moment avionul nu a reprezentat o amenințare. A fost localizat locul în care a aterizat și în acest moment ministerul de Interne face o anchetă.”
Tsvetana Balabanova, corespondent BTV: „Noaptea trecută târziu a fost identificat locul unde a aterizat iar autoritățile au găsit acolo abandonat, la un aerodorm mic, un avion de 60 de ani acoperit cu o prelată dar cu motorul cald încă. Și nici urmă de echipaj. Potrivit Ministerului Apărării, la bord s-au aflat două persoane dar nu avem nicio informație despre cine ar putea fi, unde au dispărut sau dacă i-a ajutat cineva la sol.”