De ce nu au fost trase focuri de avertisment asupra avionului care a intrat ilegal în România

×
Codul embed a fost copiat

Grav incident de securitate, pe cerul NATO. O aeronavă neidentificată, de mici dimensiuni, a intrat miercuri seară, fără autorizare, în spațiul aerian al României.  

Avionul, la bordul căruia se aflau două persoane, decolase din Ungaria, fără plan de zbor aprobat, și fără dispozitivele de recunoaștere activate. Aeronava suspectă a fost interceptată și escortată pe rând, de aparate de luptă din Ungaria și din România, dar a ignorat toate apelurile, lansate de acestea. A aterizat în cele din urmă în Bulgaria. Autoritățile locale au găsit ulterior avionul, dar nu și pe ocupanții sai.

Cum a intrat avionul ilegal în România

Potrivit Ministerului Apărării, aeronava de tip Beechcraft, a decolat în jurul orei 17:30 de pe un aerodrom de lângă Debrecen, în Ungaria, fără plan de zbor și fără transponder activat, adică aparatul care îl face vizibil și identificabil pe radar.

Endre Molnar, instructor de zbor: „Presupunem ca a fost închis transponderul și posibil ca nici stația radio nu a funcționat, dată fiind situația nu a putut fi monitorizat pe radar și nu a putut tine nimeni legătura radio cu dânșii.”

Opt minute mai târziu, avionul a fost interceptat de aeronave de luptă Gripen maghiare. Aeronava suspectă nu a răspuns interogărilor radio și nici semnalelor vizuale transmise de avioanele militare.

Citește și
Fabrica
O mare companie elveţiană și-a închis fabrica din România după trei ani, dar nu și pe cea din Ungaria. Avea 100 de angajați

La 17.49, aeronava a intrat în spațiul aerian al României, în zona Oradea, fiind însoțită de cele două aeronave militare maghiare, în baza unui acord dintre România și Ungaria.

Nouă minute mai târziu, cele 2 Gripen maghiare s-au întors către bază, ținta fiind preluată de două aeronave F-16 americane, de la Baza 86 Aeriană Fetești, care se aflau în patrulare în spațiul aerian al României. Misiunea celor două aeronave americane a fost similară, de interogare radio, identificare vizuală și escortare a aeronavei țintă.

Sebi Lungu, martor din Caransebeș: „La un moment dat una dintre cele două aeronave, aflându-se înainte, a făcut o buclă și am observat că dă să urmărească pe aeronava din spate. Care aeronavă din spate, chiar deasupra mea a făcut și ea tot o buclă, luându-se una după cealaltă și deplasându-se spre direcția Otelu Roșu, deci în altă direcție de zbor.”

Martorul a văzut de fapt manevrele piloților militari de a-l determina pe pilotul din avionul suspect să aterizeze.

General (R) Ștefan Dănilă, fost șef al Statului Major General al Armatei și fost pilot de MIG 21 Lancer: „Singura soluție pentru avionul interceptor era să intre în formație cu avionul interceptat și să facă un viraj în lateral pentru a-i indica avionului interceptat să aterizeze. Se păstrează în raza vizuală, se execută, un fel de orbit adică de patrulare prin rotirea avioanelor în jurul celui interceptat.”

La ora 18.36, misiunea de poliție aeriană a fost preluată de două aeronave F-16 ale Forțelor Aeriene Române, care au interceptat aeronava-țintă la ora 18.42 și au continuat misiunea de interogare și escortare.

Irinel Cenușe, martor: „Am văzut ca au mers foarte aproape avioanele în paralel, a mai apărut un avion militar, l-am urmărit și cu filmarea și cu privirea, s-au deplasat până cred spre zona de frontieră, iar unul din avioane a urcat în sus, a făcut un rotocol în aer”

Pilotul avionului suspect nu a răspuns nici de această dată interogărilor radio și semnalelor vizuale, și a intersectat, în jurul orei 19.00, pentru un interval de aproximativ două minute spațiul aerian al Serbiei, într-o zonă aflată între Drobeta Turnu Severin și Korbovo. La 19.09, aeronava-țintă a trecut în spațiul aerian al Bulgariei.

De ce nu au deschis focul avioanele militare trimise să îl intercepteze

Experții spun că potrivit procedurilor internaționale, intervenția în forță în astfel de cazuri nu este o soluție.

Vasile Dâncu, ministrul Apărării: „Nu era ceva care să pericliteze siguranța națională, era un bimotor care nu cred că… noi am acționat perfect.”

General (R) Ștefan Dănilă, fost pilot de MIG 21 Lancer: „Nu a fost necesar ca ministrul să dea ordinul pentru executarea focului întrucât avionul nu a avut intenții ostile. Nu trebuie să pună în pericol nici avionul, nici pilotul. Nu trebuie să-i creeze panică acelui pilot.”

Zborul misterios s-a încheiat în cele din urmă în Bulgaria, în condiții la fel de suspecte.

Dragomir Zakov, ministrul Apărării din Bulgaria: „Nu a fost necesar să ridicăm imediat avioanele de luptă. Deplasarea avionului a fost monitorizată, securitatea aeriană a fost constant pregătită, dar în niciun moment avionul nu a reprezentat o amenințare. A fost localizat locul în care a aterizat și în acest moment ministerul de Interne face o anchetă.”

Tsvetana Balabanova, corespondent BTV: „Noaptea trecută târziu a fost identificat locul unde a aterizat iar autoritățile au găsit acolo abandonat, la un aerodorm mic, un avion de 60 de ani acoperit cu o prelată dar cu motorul cald încă. Și nici urmă de echipaj. Potrivit Ministerului Apărării, la bord s-au aflat două persoane dar nu avem nicio informație despre cine ar putea fi, unde au dispărut sau dacă i-a ajutat cineva la sol.”

Articol recomandat de sport.ro
Ce face marea campioană Monica Roșu, la 20 de ani după ce s-a retras din gimnastică. "E o altă carieră"
Ce face marea campioană Monica Roșu, la 20 de ani după ce s-a retras din gimnastică. "E o altă carieră"
Citește și...
O mare companie elveţiană și-a închis fabrica din România după trei ani, dar nu și pe cea din Ungaria. Avea 100 de angajați
O mare companie elveţiană și-a închis fabrica din România după trei ani, dar nu și pe cea din Ungaria. Avea 100 de angajați

Unul dintre cele mai mari branduri din Elveția, Calida, a închis fabrica din România după trei ani. În ciuda unui început promițător, fabrica brandului premium de lenjerie din Sibiu a înregistrat pierderi semnificative.

Cod portocaliu de vânt. Mai mulți arbori şi stâlpi au fost doborâţi de vânt în Sinaia
Cod portocaliu de vânt. Mai mulți arbori şi stâlpi au fost doborâţi de vânt în Sinaia

Mai mulţi arbori şi stâlpi au fost doborâţi de vânt în oraşul Sinaia, care se află, începând de vineri seara, sub incidenţa unui cod portocaliu de vânt valabil până luni, la ora 10:00.

România va avea un nou nou tip de concediu plătit, pentru „refacere profesională”. Ce obligații au angajatorii - Proiect
România va avea un nou nou tip de concediu plătit, pentru „refacere profesională”. Ce obligații au angajatorii - Proiect

Angajatorii din România vor avea obligația să informeze salariații privind riscurile de epuizare profesională și la metodele de prevenire. De asemenea, vor putea acorda anual un concediu plătit pentru refacere profesională.

Recomandări
Aproape toată ţara intră sub avertizări de viscol şi vânt. Meteorologii au actualizat prognoza. HARTĂ
Aproape toată ţara intră sub avertizări de viscol şi vânt. Meteorologii au actualizat prognoza. HARTĂ

Meteorologii au emis mai multe avertizări de vreme severă, valabile în perioada 27 decembrie, ora 10:30 – 29 decembrie, ora 21:00, ce vizează intensificări ale vântului, precipitații predominant sub formă de ninsoare, viscol, ghețuș și polei.

Donald Trump: „Zelenski nu are nimic până nu aprob eu. Aşa că vom vedea ce are”
Donald Trump: „Zelenski nu are nimic până nu aprob eu. Aşa că vom vedea ce are”

Preşedintele american Donald Trump s-a declarat vineri arbitrul suprem al oricărui acord de pace între Ucraina şi Rusia, el declarând pentru Politico faptul că, până nu aprobă el, Volodimir Zelenski „nu are nimic”.

Aproape 550 kg de articole pirotehnice deținute ilegal au fost descoperite de polițiști în urma unor percheziții în Vâlcea
Aproape 550 kg de articole pirotehnice deținute ilegal au fost descoperite de polițiști în urma unor percheziții în Vâlcea

Peste 550 de kilograme de articole pirotehnice, deținute și depozitate ilegal, au fost descoperite de polițiști în urma unor percheziții desfășurate în județul Vâlcea.