Curtea Constitutionala: Presedintele Romaniei are "dreptul exclusiv" de a convoca referendum. Parlamentul nu poate interveni
Articolul din Legea referendumului care enumera situatiile si temele considerate de interes national asupra carora presedintele poate solicita un referendum a fost declarat neconstitutional in 2006.
CCR a stabilit atunci ca seful statului este singurul care poate decide temele pentru consultarea populatiei, iar Parlamentul nu se poate amesteca, cenzurandu-i decizia, transmite News.ro intr-o analiza.
Potrivit articolului 12 din Legea referendului, adoptata in 2000 si modificata in 2003, presedintele poate convoca referendum pe teme de interes national, insa acestea sunt clar definite ca avand legatura cu: adoptarea unor masuri privind reforma si strategia economica a tarii, adoptarea unor decizii politice deosebite cu privire la regimul general al proprietatii publice si private, organizarea administratiei publice locale, a teritoriului, precum si regimul general privind autonomia locala, organizarea generaa a invatamantului, structura sistemului national de aparare, organizarea armatei, participarea fortelor armate la unele operatiuni internationale, incheierea, semnarea sau ratificarea unor acte internationale, integrarea Romaniei in structurile europene si euroatlantice si regimul cultelor.
Legea a fost insa contestata la Curtea Constitutionala in 2006, acest articol fiind declarat neconstitutional in integralitate. Legiuitorii nu l-au eliminat insa din textul Legii 3/2000, desi, conform Constitutiei, el nu mai produce efecte.
In motivarea deciziei, judecatorii CCR au explicat ca presedintele este singurul care poate decide problemele ce tin de interes national, in baza carora seful statului poate cere referendum potrivit Constitutiei.
"Numai Presedintele Romaniei are dreptul de a decide care sunt problemele de interes national si, in cadrul acestora, de a stabili, prin decret, problema concreta ce se supune referendumului si data desfasurarii acestuia. (...) Stabilirea prin lege a problemelor de interes national reprezinta un amestec al Parlamentului in exercitarea atributiilor exclusive ce-i sunt conferite prin Constitutie Presedintelui si, ca atare, o nesocotire a principiului separatiei si echilibrului puterilor in cadrul democratiei constitutional", au explicat judecatorii.
Ei au aratat ca stabilirea temelor este un "drept exclusiv" al presedintelui, asa cum se arata in Constitutie.
Astfel, inclusiv consultarea Parlamentului pe tema referendumului - solicitare a Constitutiei in cazul consultarii populare - poate avea doar rol consultativ, Legislativul neputand bloca demersul.
Sursa: News.ro
Etichete: klaus iohannis, curtea constitutionala, referendum,
Dată publicare:
23-01-2017 21:34