Criza de microcipuri a închis pentru 8 zile Ford Craiova. Cum se explică lipsa componentelor electronice
Ford închide pentru opt zile fabrica din Craiova, iar Dacia a avut deja producţia suspendată timp de o săptămână, şi mai vin, cel puţin două zile, nelucrătoare, în martie.
S-a ajuns în această situaţie delicată după ce producătorii de semiconductori au preferat să îşi vândă cipurile fabricanţilor de electronice şi nu au mai furnizat suficiente componente celor care fac maşini.
Ford este al doilea producător de automobile din România - după Dacia - care opreşte producţia din cauza crizei de semiconductori. Măsura intra în vigoare de mâine şi deocamdată este valabilă opt zile.
Alegeri 2024
11:53
Diana Şoşoacă a făcut o filmare în cabina de vot. Și-a adăugat numele cu pixul pe buletinele de vot și a pus ștampila
11:34
Traian Băsescu: Îi rog pe români să vină la vot şi să opteze pentru ce vor în continuare. În turul I este de fapt finala
11:23
Cristian Diaconescu: Este un moment crucial prin care vom trece ca ţară. Avem nevoie de oameni profesionişti să ne reprezinte
11:22
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A treia zi de alegeri în diaspora. Număr semnificativ mai mic de voturi față de 2019
Ana-Maria Timiș, purtător de cuvânt Ford Craiova: „Planul actual este ca producţia la Ford Craiova să fie reluată pe data de 10 martie. Pe parcursul celor 8 zile în care producţia va fi suspendată, angajaţii fabricii Ford Craiova vor fi plătiţi conform acordurilor încheiate între companie şi sindicate."
De la începutul anului, Dacia a întrerupt deja producţia zece zile. Joi a anunţat că muncitorii vor sta acasă încă două zile- pe 5 şi 8 martie.
Viorel Ungureanu, liderul Sindicatului Automobile Dacia: „Dacia este afectată de această criză, speranţa noastră este să nu mai avem astfel de probleme dar sunt ipoteze la fabrică că mai sunt zile în care ne vom opri dar nu sunt lucruri certe."
Criza de semiconductori este globală şi a fost provocată de nevoia mare de cipuri pentru producţia de console pentru jocuri, calculatoare personale şi televizoare. Cererea pentru aceste dispozitive a explodat în perioada pandemiei şi cum industria auto contează doar 10 la sută pentru afacerea producătorilor de semiconductori - aceştia au livrat mai întâi clienţilor mai importanţi: fabricile de electronice.
Adrian Sandu, secretar general ACAROM: „Producţia de cipuri, de componente electronice digitalizate, s-a mutat către această nişă de produse necesare comunicării online."
Fără cipurile necesare, constructorii de maşini de pe tot globul suferă. Fiat, Chrylser, General Motors, Nissan şi Honda şi-au suspendat temporar operaţiunile în fabricile din Asia, Europa şi America de Nord. Estimările arată că producţia a peste 200.000 de maşini a fost afectată iar cifra ar putea să ajungă la jumătate de milion.
Volkswagen ia în calcul să dea în judecată furnizorul de semiconductori din Taiwan pentru pierderile provocate.
Adrian Sandu, secretar general ACAROM: „Industria auto este foarte interconectată, astfel că un grup auto nu cumpără componente pentru o fabrică doar dintr-o anumită țară, achiziţiile de componente se fac centralizat pentru toate fabricile pe care le au în toate ţările, astfel încât selectarea unui nou furnizor pentru asemenea componente înseamnă un proces mai îndelungat."
Analiştii sunt de părere că lipsa cipurilor auto o să persiste până la şase luni chiar dacă industria de fabricare a lor încearcă să ţină pasul cu creşterea bruscă a cererii. Semiconductorii - indiferent că sunt destinaţi unui laptop sau unui autoturism - îşi încep viaţa ca placă de siliciu iar procesul prin care devin cipuri durează aproape 90 de zile. Construirea de noi fabrici pentru cipuri costă zeci de miliarde de dolari iar extinderea capacităţii lor poate dura până la un an.