Contractul lotului 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva, reziliat. Firma a primit deja 95% din bani
Deși autostrada Lugoj - Deva este aproape terminată și plătită, CNAIR a reziliat contractul. Oficialii CNAIR acuză acum firma de construcție că ar fi turnat mai puțin asfalt și ar fi umflat prețul lucrărilor.
Dar, până să constate aceste probleme, statul a dat și banii pentru autostradă: 95% din suma totală.
În timpul construcţiei tronsonului 3 al autostrăzii Lugoj - Deva, de 21 de kilometri, au apărut nenumărate fisuri, terasamentul s-a prăbuşit, iar asta s-ar putea repeta după deschidere, se tem şeful Companiei pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere şi ministrul Transporturilor.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Oficialii susţin că, în unele locuri, constructorul ar fi turnat un strat de asfalt şi cu 2 centimetri mai subţire, iar preţul unor poduri ar fi fost umflate. Şefii de la transporturi afirm[ că ar fi descoperit în total 60 de probleme. Ciudat este că au aflat de ele abia acum, când lotul este aproape finalizat. Ministrul Transporturilor spune că reprezentantul statului pe şantier, un inginer consultant, le-a transmis rapoarte false.
Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor: „Consultantul e primul care a greşit, pentru că el şi-a asumat hârtiile. El a dat hârtiile semnate, ştampilate, la companie: totul e ok”.
Pentru toate problemele de pe autostradă, constructorul a fost amendat cu 73 de milioane de euro. În plus, ministrul Răzvan Cuc şi directorul actual al CNAIR i-au cerut constructorului opt ani de garanţie în loc de patru, cât prevedea iniţial contractul.
Sorin Scarlat, directorul CNAIR: „Sunt probleme de calitate pe acest lot. Noi dorim să obţinem un produs pe care l-am plătit sau îl plătim”.
Ministerul Transporturilor anunță acum, în al 12-lea ceas, că se va îndrepta penal împotriva consultantului, dar și împotriva foștilor manageri din Compania Naționala pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere, care au fost responsabili de autostradă. Unii dintre ei sunt și acum angajați în companie. Surprinzător, dar firma de construcție și a primit deja 95% din bani.
Adică aproape 580 de milioane de lei. Ministrul Transporturilor susţine, însă, că are garanţia de 58 de milioane de lei a constructorului, pe care o poate folosi în caz că trebuie să repare autostrada.
Acum autostrada este aproape gata. Ca să o deschidă circulaţiei, cei de la CNAIR promit să lucreze în regie proprie. Mai au de pus garduri de protecţie, de curăţat sistemul de evacuare a apei şi de efectuat o expertiză care să scoată la iveală eventuale probleme de structură.
Am încercat să obţinem poziţia inginerului consultant, dar şi a firmei de construcţie Comsa, dar cei vizaţi nu au comentat deocamdată acuzaţiile. Ministrul Răzvan Cuc se aşteaptă ca aceştia să conteste în instanţă sancţiunile şi rezilierea contractului.
Lucrările la lotul 3 din autostrada Lugoj - Deva au început în 2013 şi urmau să fie gata încă în 2015. CNAIR promite să o deschidă acum până la sfârşitul anului.
Reacția constructorului:
„Lotul 3 din autostrada Lugoj-Deva este finalizat și așteaptă recepția pentru a fi dat în folosință. Ministrul Cuc a reziliat însă contractul într-un mod absolut abuziv!
Piedicile înregistrate de Asociere pe parcursul derulării proiectului cât și rezilierea contractului în momentul în care construirea lotului 3 a fost finalizată ridică mari semne de întrebare despre integritatea și buna credință a autorităților statului, care intenționat au adus întârzieri în desfășurarea lucrărilor.
Asocierea a anunțat pe 12 august că lucrările aferente proiectului au fost finalizate și că nu există impedimente de ordin tehnic sau contractual pentru ca CNAIR să nu efectueze recepția proiectului și punerea sa în funcțiune. Finisajele actuale sunt în afara corpului autostrăzii și se pot executa fără a încurca traficul, ceea ce înseamnă că nu împiedică recepția lucrării.
De asemenea, Asocierea consideră o imprudență deschiderea unilaterală, în data de 13 august, de către CNAIR a traficului la Nodul Ilia, existând pericolul unui risc pentru utilizatori și nu își asumă nicio responsabilitate cu privire la această situație, având în vedere că recepția s-a realizat fără o coordonare corespunzătoare între Părți.
Totodată, Asocierea subliniază că a depus mari eforturi pentru finalizarea lucrărilor, luând în considerare nu doar lipsa plăților pentru lucrările efectuate și certificate pentru plată, ci și nerespectarea de către CNAIR a deciziilor Comisiei de Adjudecare a Disputelor, derivate din pretențiile Asocierii de la începerea lucrărilor, care sunt obligatorii.
În prezent, CNAIR are o datorie de 99,216 milioane lei față de Asociere, derivată în principal din revendicări estimate de Comisia de Adjudecare a Disputelor și lucrări certificate și aprobate de Inginer, care, însă, nu au fost autorizate de CNAIR. Din cele 99,216 milioane de lei suma de 15, 5 milioane de lei fără TVA este aferentă Ecoductului 1 neplătit de CNAIR încă din anul 2016.
Având în vedere blocarea recepției și predarea lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva, Asocierea trebuie sa informeze organizațiile europene competente despre această situație, astfel încât să ia măsurile considerate oportune”.
Abonați-vă gratuit la newsletter-ul Știrile Pro TV de pe WhatsApp. Primiți în fiecare zi cele mai importante știri pe telefon!
Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din România, dar și din lume!
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!
Sursa: Pro TV
Etichete: CNAIR, autostrada, lugoj, deva, răzvan cuc,
Dată publicare:
29-08-2019 17:58