Consiliul Concurentei, catre Iohannis: Codul Silvic contine prevederi care contravin legislatiei in domeniul concurentei
Consiliul Concurentei a transmis, pe 17 martie 2015, presedintelui Klaus Iohannis un punct de vedere cu privire la legea de modificare a Codului Silvic, trimisa la acel moment spre promulgare sefului statului.
Astfel, Consiliul isi exprima ingrijorarea fata de efectele intrarii in vigoare a respectivei legi in forma adoptata in februarie de Parlament, deoarece contine "prevederi de natura sa contravina legislatiei in domeniul concurentei, inclusiv al ajutorului de stat", scrie Agerpres.
Administratia Prezidentiala a dat publicitatii miercuri, in urma solicitarii adresate de Societatea Academica Romana in baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, punctul de vedere al Consiliului Concurentei transmis presedintelui Klaus Iohannis, in martie 2015, cu privire la Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 46/ 2008 - Codul Silvic.
Documentul a fost primit la Administratia Prezidentiala cu cateva zile inainte ca presedintele sa semneze, pe 23 martie, cererea de reexaminare adresata Parlamentului asupra respectivei legi.
In punctul de vedere, semnat de presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, se arata ca autoritatea de concurenta "isi exprima ingrijorarea fata de efectele intrarii in vigoare a Legii, in forma adoptata in data de 25.02.2015".
"Mentionam ca, in data de 25.02.2015, proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr.46/ 2008 privind Codul Silvic (PL-x 436/ 2014), initiat de un numar de 125 deputati si senatori PSD, a fost adoptat de Camera Deputatilor, in calitate de Camera decizionala, cu modificari fata de forma aprobata de Guvern si fara a lua in considerare observatiile formulate de Consiliul Concurentei. Astfel, forma Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 46/ 2008 privind Codul Silvic transmisa spre promulgare de catre Camera Deputatilor contine in continuare prevederi de natura sa contravina legislatiei in domeniul concurentei, inclusiv al ajutorului de stat", se arata in punctul de vedere al Consiliului Concurentei, transmis presedintelui Klaus Iohannis, in luna martie.
Astfel, referitor la prevederile art. 10-13 privind infiintarea ocoalelor silvice de regim, care ofera proprietarilor de fond forestier anumite servicii remunerate, Consiliul Concurentei considera ca pentru incredintarea acestor servicii trebuie organizata o procedura de selectie "deschisa, transparenta si neconditionata".
"In caz contrar, respectiva masura poate institui un avantaj in favoarea ocoalelor silvice, avantaj care poate reprezenta ajutor de stat", se arata in documentul citat.
Consiliul Concurentei propune introducerea unor dispozitii la art. 10-13 prin care sa se instituie obligativitatea organizarii de licitatii pentru incredintarea acestor servicii.
De asemenea, Consiliul considera ca, prin prevederile art. 37, se instituie o derogare de la regimul general aplicabil in cazul scoaterii definitive a unor suprafete din fondul forestier national, existand posibilitatea ca instituirea unei astfel de exceptii sa confere un avantaj anumitor beneficiari (cum ar fi: proprietarii de retele de energie din surse regenerabile, proprietarii de parcuri recreative, tematice si/ sau educationale etc), caz in care aceasta poate sa implice elemente de natura ajutorului de stat.
Prin urmare, Consiliul Concurentei propune introducerea in cadrul dispozitiilor finale ale legii a unei prevederi cu urmatorul cuprins: "Punerea in practica a masurilor de sprijin instituite in prezenta lege se va face cu respectarea procedurilor nationale si comunitare in domeniul ajutorului de stat".
In ceea ce priveste dispozitiile art. 60 alin. (5) lit. f) si g) prin care au fost introduse pragul maxim de 30% la achizitia/ procesarea de masa lemnoasa din fondul forestier national, respectiv dreptul de preemptiune pentru producatorii din industria mobilei la cumpararea de masa lemnoasa, Consiliul Concurentei apreciaza ca aceste prevederi "pot fi de natura a afecta concurenta" si propune eliminarea acestora din mai multe motive.
Consiliul Concurentei arata ca introducerea acestor noi dispozitii prin care se intervine in operatiuni de piata, respectiv vanzarea masei lemnoase din fondul forestier national, nu este motivata de apararea unui interes public major (ca de exemplu: considerente de protectia mediului inconjurator), astfel incat aceste masuri sa poata beneficia de o derogare de la reglementarile legale in domeniul concurentei.
"Analizata prin prisma prevederilor legale in materia concurentei, aceasta limitare a cantitatii de masa lemnoasa (30% din volumul dintr-un sortiment industrial de masa lemnoasa din fiecare specie achizitionat de catre un operator/grup de operatori) reprezinta o bariera pe piata comercializarii masei lemnoase, fiind de natura sa limiteze posibilitatea operatorilor economici/grupurilor de operatori economici de a achizitiona sau procesa masa lemnoasa, ceea ce poate afecta concurenta care trebuie sa se exercite cu ocazia licitatiilor pentru vanzarea masei lemnoase din fondul forestier national. Totodata, limitarea cantitatii de masa lemnoasa care poate fi achizitionata de catre un operator/ grup de operatori din fondul forestier proprietate publica ar putea reprezenta un avantaj pentru unii operatori, in conditiile in care se poate demonstra ca statul renunta la niste venituri pe care le-ar fi obtinut in absenta acestui prag", sustine Consiliul Concurentei.
Pe de alta parte, Consiliul Concurentei atrage atentia asupra faptului ca mentinerea unei limitari la achizitia/procesarea de masa lemnoasa din fondul forestier national ar putea reprezenta o incalcare a Tratatului de Functionare a Uniunii Europene in ceea ce priveste libera circulatie a marfurilor, ce poate avea ca posibila consecinta declansarea procedurii de infringement impotriva Romaniei.
De asemenea, favorizarea sectorului productiei de mobila in detrimentul altor sectoare care achizitioneaza/ proceseaza masa lemnoasa sub forma de lemn fasonat poate avea impact anticoncurential prin limitarea libertatii comertului sau stabilirea unor conditii discriminatorii pentru activitatea intreprinderilor pe piata valorificarii masei lemnoase din fondul forestier proprietate publica.
Consiliul Concurentei informeaza ca a solicitat Departamentului pentru Ape, Paduri si Piscicultura sa fie consultat cu privire la legislatia secundara ce urmeaza a fi elaborata in aplicarea Codului Silvic, pentru evitarea aparitiei ulterioare a unor probleme de natura sa contravina legislatiei in domeniul concurentei, inclusiv al ajutorului de stat.
Consiliul Concurentei aminteste ca a transmis pozitia sa cu privire la proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr.46/ 2008 privind Codul Silvic si comisiilor parlamentare: Comisia pentru agricultura, silvicultura, industrie alimentara si servicii specifice; Comisia pentru mediu si echilibru ecologic; Comisia juridica, de disciplina si imunitati.
Presedintele Klaus Iohannis a semnat, pe 23 martie, cererea de reexaminare asupra Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 46/2008 - Codul silvic pe motiv ca limiteaza activitatea economica a operatorilor economici sau a grupului de operatori economici.
In cererea de reexaminare adresata presedintelui Senatului, Calin Popescu-Tariceanu, seful statului precizeaza ca interventiile legislative adoptate in cuprinsul acestei legi sunt de natura sa limiteze activitatea economica a operatorilor economici sau a grupului de operatori economici, avand impact asupra mediului concurential si, implicit, asupra economiei si sa creeze premisa legislativa a unui tratament juridic discriminator.
"Apreciem ca dispozitiile art. 60 alin. (5) lit. f) si g) - prin care se introduc: pragul maxim de 30% la achizitia sau procesarea de masa lemnoasa din fondul forestier national si dreptul de preemptiune pentru producatorii din industria mobilei la cumpararea de masa lemnoasa - sunt de natura sa aduca atingere principiilor libertatii economice si contractuale, ca fundamente esentiale ale economiei de piata. Introducerea unei limitari arbitrare in activitatea operatorilor economici, care ar genera dezavantaje pentru unii si avantaje pentru altii, ar putea avea impact negativ asupra mediului concurential si ar putea atrage posibilitatea de a fi invocata incalcarea obligatiilor asumate de statul roman in calitate de stat membru al Uniunii Europene", sustine, printre altele, in cererea de reexaminare, seful statului.
Comisiile reunite de mediu, agricultura si juridica din Camera Deputatilor au respins marti cererea presedintelui Klaus Iohannis de reexaminare a Codului silvic.