Rudele Aurei Ion, nemultumite de concluziile raportului despre tragedia aviatica din Apuseni: "Au existat presiuni ilegale"
Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile a prezentat Raportul Final al investigatiei privind siguranta al accidentului de aviatie produs la data de 20 ianuarie 2014, cu aeronava BN-2A-27 Islander, inmatriculata YR-BNP.
Avionul prabusit in muntii Apuseni acum un an si jumatate a cazut din cauza greselilor echipajului. Asa spune raportul final al acestei tragedii, facut public luni.
Potrivit documentului, comandantul a luat decizia eronata sa continue zborul, desi motoarele avionului inghetate nu mai aveau putere. In plus, aeronava a fost prea incarcata pentru un zbor peste munti.
Rudele Aurei Ion, studenta la medicina moarta in accident, alaturi de pilotul Adrian Iovan, sunt nemultumite de rezultate.
Sora Aurei Ion nu este de acord cu rezultatele acestui raport si sustine ca au existat presiuni asupra sa si avocatilor, cand au incercat sa afle ce s-a intamplat.
Mariana Ciuca, sora Aurei Ion: "Au fost nenumarate presiuni din partea mai multor persoane care fac parte din multe institutii implicate in aceasta ancheta. Presiunile acestea s-au concretizate prin fapte ilegale."
Directorul CIAS sustine ca raportul, care stabileste cauzele accidentului, nu si vinovatii, a fost intocmit in conformitate cu legislatia.
Raportul nu stabileste daca institutiile statului implicate in cautarea si salvarea pasagerilor au actionat in timp util. Victimele au fost gasite de un padurar dupa 5 ore de la prabusire. Procurorii militari care ancheteaza in paralel accidentul, pentru ca stabilit vinovatii.
Raportul are in total 158 de pagini, dintre care 127 reprezinta raportul, iar restul sunt anexe. Documentul a fost redactat dupa aproape 2 ani de la producerea tragediei in limba romana si limba engleza.
Nota: Vedeti la finalul acestui articol raportul complet!
La capitolul "cauzele producerii accidentului" se specifica urmatorul lucru: "Cauza producerii accidentului consta in oprirea motoarelor ca urmare a givrajului sever al carburatoarelor".
De asemenea, la capitolul "cauze favorizante", apar urmatoarele observatii:
-► "evaluarea eronata a factorilor de risc specifici desfasurarii acestui zbor datorata intreruperii mari de la zbor si lipsei de experienta a echipajului pe aeronava BN-2A-27, inclusa in clasa MEP"
-► "decizia eronata a comandantului aeronavei de a continua misiunea de zbor in conditii meteorologice care au favorizat givrajul sever al carburatoarelor"
-► "decizia eronata a comandantului aeronavei de a zbura o lunga perioada de timp in conditii de givraj"
-► "deciza eronata a comandantului de a continua misiunea sub AMA, in conditii de zbor IMC dupa reguli de zbor IFR"
-► "decizia eronata a comandantului aeronavei de a decola cu masa peste limita maxima admisa si pozitia centrului de greutate in afara limitelor calculate si impuse de producator"
Doua persoane au decedat si cinci au fost ranite dupa ce aeronava in care se aflau, de tip BN 2, a cazut in 20 ianuarie 2014, intr-o zona impadurita din Apuseni, la peste 1.400 de metri altitudine.
Investigatorul Eugen Suciu din cadrul CESI (Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile) a prezentat principalele concluzii:
- Exista un moment in care pilotul spune ca se confrunta cu probleme de givraj si ca nu poate atinge nivelul minim aprovbat
- De remarcat ca la 14.55 de minute, pe consola radarului s-a declansat alarma, ceea ce inseamna ca aeronava evolua sub limita minima.
- S-a cerut cresterea altitudinii de zbor a aeronavei.
- Comandantul aeronavei anunta ca va creste altitudinea.
- Echipajul isi putuse stabili exact pozitia.
- Era aproape dupa ce trecuse de Carpatii Meridionali.
- Aeronava s-a confruntat cu un givraj la nivelul motoarelor carburatoarelor.
De asemenea, pe aceeasi lista se regasesc o serie de decizii ale comandatului aeronavei, considerate 'eronate' de catre investigatorii cazului: decizia eronata a comandantului aeronavei de a continua misiunea de zbor in conditii meteorologice care au favorizat givrajul sever al carburatoarelor, decizia eronata a comandantului aeronavei de a zbura o lunga perioada de timp in conditii de givraj si decizia eronata a comandantului aeronavei de a decola cu masa peste limita maxima admisa si pozitia centrului de greutate in afara limitelor calculate si impuse de producator.
Raportul CIAS contine, de asemenea, o serie de 10 recomandari pe care Comisia de investigatie le-a facut la adresa Ministerului Transporturilor, ROMATSA si Agentiei Europene de Siguranta a Aviatiei /EASA/.
In acest sens, EASA ar trebui sa ia in considerare stabilirea unor cerinte pentru furnizorii serviciilor de trafic aerian privind modul de gestionare a unor situatii neintentionate, cum ar fi posibile cazuri de nerespectare a rutelor prevazute in planul de zbor, a nivelelor minime de zbor, a cerintelor minimale de navigatie determinate de probleme, precum: conditiile meteo, tehnice, performantele aeronavei si/sau alti factori prin care controlorii de trafic aerian vor solicita respectivelor echipaje confirmarea privind regulile de zbor urmate.
De asemenea, tot EASA ar trebui sa ia in considerare necesitatea completarii unor regulamente europene referitoare la stabilirea cerintelor tehnice si a procedurilor administrative referitoare la operatiunile aeriene si a cerintelor tehnice si a procedurilor administrative referitoare la personalul navigant din aviatia civila in temeiul, prin introducerea unor cerinte suplimentare privind valabilitatea acesteia pentru situatia in care un pilot acumuleaza o intrerupere la zbor mai mare de trei luni pe una dintre aeronavele din clasa.
Tragedia aviatica din Apuseni
In ianuarie 2014, cele sapte persoane aflate la bordul aeronavei (doi membri ai echipajului si cinci persoane din echipa medicala) se deplasau la Oradea pentru o operatie de prelevare de organe pentru transplant.
Cauza mortii pilotului Adrian Iovan a fost soc traumatic si soc hipotermic, consecinta a unui politraumatism si expunerea la temperaturi scazute. Sublocotenentul Aurelia Ion, in varsta de 23 de ani, a decedat, potrivit specialistilor de la Medicina Legala Alba, ca urmare a mecanismului combinat de expunere la temperaturi scazute si tulburari de dinamica respiratorie, consecinta unui traumatism cervico-toracic.
Procurorii Sectiei parchetelor militare au audiat pana in prezent in dosarul accidentului aviatic din Apuseni trei parti civile si 206 martori — persoane de la Ministerul Transporturilor, Ministerul Afacerilor Interne, STS, MApN, Ministerul Sanatatii Publice, ROMATSA, spitalele judetene din Alba, Bihor si Cluj , Spitalul Municipal Beius, Institutul Clinic Fundeni, Spitalul Clinic "Sf. Maria" Bucuresti, Agentia Nationala de Transplant, scoala Superioara de Aviatie Civila, padurari, salvamontisti, sateni din comunele Horea, Albac, Poiana Horea si Belis.
Deocamdata, procurorii nu au pus sub acuzare vreo persoana, fiind inceputa urmarirea penala in rem pentru savarsirea infractiunilor de neluarea masurilor legale de securitate si sanatate in munca si nerespectarea masurilor legale de securitate si sanatate in munca, ucidere din culpa, vatamare corporala din culpa si neglijenta in serviciu.
Producatorul motoarelor avionului a mentionat ca nu a detectat anomalii tehnice care sa indice afectarea puterii motoarelor in conditiile de testare, se arata in declaratia provizorie privind investigatia accidentului de aviatie publicata luni de Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile.