Companiile din China și Turcia, excluse de la licitaţiile pentru proiecte de infrastructură
Guvernul se pregăteşte să blocheze accesul unor companii străine la bani româneşti sau europeni. Aceste firme din afara Uniunii Europene vor fi excluse de la licitaţiile noastre, anunţă liderii coaliţiei de guvernare.
Deşi evită să divulge ce țări vor avea interzis la contractele româneşti, specialiştii în infrastructură spun că vizate sunt China şi Turcia. Mai ales în ultimii ani, asiaticii au intrat puternic în cursa licitaţiilor pentru contracte de miliarde de euro în infrastructură, fără să respecte întotdeauna standardele europene.
Pentru a evita întârzierile la lucrările de infrastructură, guvernul vrea să modifice de urgenţă legislaţia privind licitaţiile.
Într-o şedinţă restrânsă, la care au participat doar miniştrii, Guvernul a adoptat un memorandum care pune bazele unei reglementări ce prevede că ţările din afara Uniunii Europene vor putea fi excluse de la licitaţiile pentru proiectele de infrastructură. Textul memorandumului nu a fost făcut public, însă în cursul acestei săptămâni, Executivul ar urma să adopte o ordonanţă de urgenţă care modifică actualele reguli aplicate licitaţiilor şi achiziţiilor.
Dan Barna, copreședinte USR PLUS: ''Este o reglementare prin care ne asigurăm că nu vom avea ofertanţi care să nu poată apoi să îndeplinească standarde europene, astfel încât apoi să nu fim puşi în situaţia să pierdem licitaţii şi să consumăm timp, când România are nevoie disperată de demararea lucrărilor de infrastructură.''
Dacian Cioloș, copreședinte USR PLUS: "Se vorbește de restrângeri, de participare a unor companii care nu sunt europene pe anumite tipuri, nu contează naţionalitatea."
Deşi liderii coaliţiei se feresc să menţioneze nume de ţări, cei de la Asociaţia ''Pro Infrastructură'' spun că noua legislaţie va restricţiona accesul la licitaţii pentru companiile din China şi Turcia.
Ionuț Ciurea, președinte Asociaţia ''Pro Infrastructură": ''Cel mai probabil e o lege făcută pentru a îngrădi accesul la licitaţii pentru proiectele mari de infrastructură pentru firmele din China şi Turcia, vin şi nu prea au făcut ce trebuiau să facă, în speţă autostrazi. Problema e că nu au infrastructura aici, nu au utilaje, oameni, know-how şi nu prea se descurcă."
Potrivit unor surse politice, schimbarea de legislaţie vine în contextul în care mai multe companii controlate de statul chinez sunt implicate în licitaţii de nu mai puţin de 5 miliarde de euro în România.
Este vorba despre autostrada Sibiu-Pitești şi de drumul expres Pitești-Craiova - proiecte care acum bat pasul pe loc.
Până anul trecut, chinezii împreună cu turcii erau în cărţi şi pentru autostrada Ploiești-Comarnic-Brasov. Statul român a anulat procedura cu compania chino-turcă, decizie care a fost ulterior contestată de aceasta.
Mai multe companii chineze, dar şi turce sunt în curs de a câştiga sau deja şi-au adjucat contracte de infrastructură, precum construcţii de şosele de centură, de parcări pe autostrada sau de întreţinere de drumuri.
Iar anul trecut, chinezii au câştigat şi o licitaţie privind achiziția de trenuri electrice, procedură care a fost contestată ulterior de competitorii europeni, care i-au acuzat pe asiatici că practica preţuri suspect de mici.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: Turcia, China, licitatie, autostrazi,
Dată publicare:
01-02-2021 19:38