Companiile din China și Turcia, excluse de la licitaţiile pentru proiecte de infrastructură

×

Guvernul se pregăteşte să blocheze accesul unor companii străine la bani româneşti sau europeni. Aceste firme din afara Uniunii Europene vor fi excluse de la licitaţiile noastre, anunţă liderii coaliţiei de guvernare.

Deşi evită să divulge ce țări vor avea interzis la contractele româneşti, specialiştii în infrastructură spun că vizate sunt China şi Turcia. Mai ales în ultimii ani, asiaticii au intrat puternic în cursa licitaţiilor pentru contracte de miliarde de euro în infrastructură, fără să respecte întotdeauna standardele europene.

Pentru a evita întârzierile la lucrările de infrastructură, guvernul vrea să modifice de urgenţă legislaţia privind licitaţiile.

Într-o şedinţă restrânsă, la care au participat doar miniştrii, Guvernul a adoptat un memorandum care pune bazele unei reglementări ce prevede că ţările din afara Uniunii Europene vor putea fi excluse de la licitaţiile pentru proiectele de infrastructură. Textul memorandumului nu a fost făcut public, însă în cursul acestei săptămâni, Executivul ar urma să adopte o ordonanţă de urgenţă care modifică actualele reguli aplicate licitaţiilor şi achiziţiilor.

Dan Barna, copreședinte USR PLUS: ''Este o reglementare prin care ne asigurăm că nu vom avea ofertanţi care să nu poată apoi să îndeplinească standarde europene, astfel încât apoi să nu fim puşi în situaţia să pierdem licitaţii şi să consumăm timp, când România are nevoie disperată de demararea lucrărilor de infrastructură.''

Citește și
Autostrada
Câți kilometri de autostradă ar putea fi inaugurați în 2021. ”Nu vom sta grozav”

Dacian Cioloș, copreședinte USR PLUS: "Se vorbește de restrângeri, de participare a unor companii care nu sunt europene pe anumite tipuri, nu contează naţionalitatea."

Deşi liderii coaliţiei se feresc să menţioneze nume de ţări, cei de la Asociaţia ''Pro Infrastructură'' spun că noua legislaţie va restricţiona accesul la licitaţii pentru companiile din China şi Turcia.

Ionuț Ciurea, președinte Asociaţia ''Pro Infrastructură": ''Cel mai probabil e o lege făcută pentru a îngrădi accesul la licitaţii pentru proiectele mari de infrastructură pentru firmele din China şi Turcia, vin şi nu prea au făcut ce trebuiau să facă, în speţă autostrazi. Problema e că nu au infrastructura aici, nu au utilaje, oameni, know-how şi nu prea se descurcă."

Potrivit unor surse politice, schimbarea de legislaţie vine în contextul în care mai multe companii controlate de statul chinez sunt implicate în licitaţii de nu mai puţin de 5 miliarde de euro în România.

Este vorba despre autostrada Sibiu-Pitești şi de drumul expres Pitești-Craiova - proiecte care acum bat pasul pe loc.

Până anul trecut, chinezii împreună cu turcii erau în cărţi şi pentru autostrada Ploiești-Comarnic-Brasov. Statul român a anulat procedura cu compania chino-turcă, decizie care a fost ulterior contestată de aceasta.

Mai multe companii chineze, dar şi turce sunt în curs de a câştiga sau deja şi-au adjucat contracte de infrastructură, precum construcţii de şosele de centură, de parcări pe autostrada sau de întreţinere de drumuri.

Iar anul trecut, chinezii au câştigat şi o licitaţie privind achiziția de trenuri electrice, procedură care a fost contestată ulterior de competitorii europeni, care i-au acuzat pe asiatici că practica preţuri suspect de mici.

Citește și...
Ce proiecte de infrastructură vor fi gata în 2021. Anunțul ministrului Transporturilor
Ce proiecte de infrastructură vor fi gata în 2021. Anunțul ministrului Transporturilor

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă, a prezentat vineri, în cadrul primei sale conferinţe de presă, de la învestire, proiectele de infrastructură care vor fi finalizate în acest an şi acelea care vor intra în execuţie.

Câți kilometri de autostradă ar putea fi inaugurați în 2021. ”Nu vom sta grozav”
Câți kilometri de autostradă ar putea fi inaugurați în 2021. ”Nu vom sta grozav”

Asociaţia Pro Infrastructură afirmă că, în 2021, ”nu vom sta grozav” la numărul de kilometri de autostradă care vor fi daţi în trafic, estimarea realistă fiind de 35 de kilometri. În schimb, organizaţia afirmă că se vor deschide şantiere majore.

Aglomerație pe Valea Prahovei, după ce turiștii s-au întors acasă. Cum și-au petrecut vacanța de Crăciun
Aglomerație pe Valea Prahovei, după ce turiștii s-au întors acasă. Cum și-au petrecut vacanța de Crăciun

S-a încheiat sezonul de Crăciun la munte și, așa cum se întâmplă la noi, în lipsa unei autostrăzi, turiștii au avut de parcurs cel mai lung drum, acela spre casă.

Program de guvernare. Guvernul Cîțu promite că va construi 1.000 de kilometri de autostrăzi

Peste o mie de kilometri de autostrăzi și drumuri, majorări de salarii, de pensii și de alocații, aderarea la moneda euro, mii de dispensare în sate și 13 spitale noi în orașele mari.

Recomandări
Bulgaria a trimis în secret Ucrainei, prin România și Polonia, muniție ruginită. Reacția Kievului și a Bucureștiului | VIDEO
Bulgaria a trimis în secret Ucrainei, prin România și Polonia, muniție ruginită. Reacția Kievului și a Bucureștiului | VIDEO

În loc să ofere ajutor militar într-un mod oficial și transparent, Bulgaria a trimis în secret arme Ucrainei, prin România și Polonia.

Secetă istorică în Europa. Iulie, decretată cea mai secetoasă din ultimii 137 de ani. Unele orașe și sate ar putea să dispară
Secetă istorică în Europa. Iulie, decretată cea mai secetoasă din ultimii 137 de ani. Unele orașe și sate ar putea să dispară

Valurile succesive de căldură și penuria istorică de apă pun toată agricultura europeană în genunchi, calitatea vieții - sub semnul întrebării, ecosistemele, biodediversitatea și turismul - în primejdie.

Situație critică la centrala nucleară de la Zaporojie. Cât de real este riscul unei catastrofe nucleare
Situație critică la centrala nucleară de la Zaporojie. Cât de real este riscul unei catastrofe nucleare

Un reactor al centralei nucleare ucrainene Zaporojie a fost avariat de bombardamentele rusești din weekend, iar ONU a cerut ca inspectorilor internaționali să li se permită accesul la centrală.