Companiile din China și Turcia, excluse de la licitaţiile pentru proiecte de infrastructură

×
Codul embed a fost copiat

Guvernul se pregăteşte să blocheze accesul unor companii străine la bani româneşti sau europeni. Aceste firme din afara Uniunii Europene vor fi excluse de la licitaţiile noastre, anunţă liderii coaliţiei de guvernare.

Deşi evită să divulge ce țări vor avea interzis la contractele româneşti, specialiştii în infrastructură spun că vizate sunt China şi Turcia. Mai ales în ultimii ani, asiaticii au intrat puternic în cursa licitaţiilor pentru contracte de miliarde de euro în infrastructură, fără să respecte întotdeauna standardele europene.

Pentru a evita întârzierile la lucrările de infrastructură, guvernul vrea să modifice de urgenţă legislaţia privind licitaţiile.

Într-o şedinţă restrânsă, la care au participat doar miniştrii, Guvernul a adoptat un memorandum care pune bazele unei reglementări ce prevede că ţările din afara Uniunii Europene vor putea fi excluse de la licitaţiile pentru proiectele de infrastructură. Textul memorandumului nu a fost făcut public, însă în cursul acestei săptămâni, Executivul ar urma să adopte o ordonanţă de urgenţă care modifică actualele reguli aplicate licitaţiilor şi achiziţiilor.

Dan Barna, copreședinte USR PLUS: ''Este o reglementare prin care ne asigurăm că nu vom avea ofertanţi care să nu poată apoi să îndeplinească standarde europene, astfel încât apoi să nu fim puşi în situaţia să pierdem licitaţii şi să consumăm timp, când România are nevoie disperată de demararea lucrărilor de infrastructură.''

Citește și
Autostrada
Câți kilometri de autostradă ar putea fi inaugurați în 2021. ”Nu vom sta grozav”
Cum a ajuns Petre Roman inculpat în Dosarul Mineriadei din 1990: „în subsolul Universității s-au găsit 22 de arme cu glonț; la sediul PNȚCD, substanțe halucinogene și materiale legionare”

Dacian Cioloș, copreședinte USR PLUS: "Se vorbește de restrângeri, de participare a unor companii care nu sunt europene pe anumite tipuri, nu contează naţionalitatea."

Deşi liderii coaliţiei se feresc să menţioneze nume de ţări, cei de la Asociaţia ''Pro Infrastructură'' spun că noua legislaţie va restricţiona accesul la licitaţii pentru companiile din China şi Turcia.

Ionuț Ciurea, președinte Asociaţia ''Pro Infrastructură": ''Cel mai probabil e o lege făcută pentru a îngrădi accesul la licitaţii pentru proiectele mari de infrastructură pentru firmele din China şi Turcia, vin şi nu prea au făcut ce trebuiau să facă, în speţă autostrazi. Problema e că nu au infrastructura aici, nu au utilaje, oameni, know-how şi nu prea se descurcă."

Potrivit unor surse politice, schimbarea de legislaţie vine în contextul în care mai multe companii controlate de statul chinez sunt implicate în licitaţii de nu mai puţin de 5 miliarde de euro în România.

Este vorba despre autostrada Sibiu-Pitești şi de drumul expres Pitești-Craiova - proiecte care acum bat pasul pe loc.

Până anul trecut, chinezii împreună cu turcii erau în cărţi şi pentru autostrada Ploiești-Comarnic-Brasov. Statul român a anulat procedura cu compania chino-turcă, decizie care a fost ulterior contestată de aceasta.

Mai multe companii chineze, dar şi turce sunt în curs de a câştiga sau deja şi-au adjucat contracte de infrastructură, precum construcţii de şosele de centură, de parcări pe autostrada sau de întreţinere de drumuri.

Iar anul trecut, chinezii au câştigat şi o licitaţie privind achiziția de trenuri electrice, procedură care a fost contestată ulterior de competitorii europeni, care i-au acuzat pe asiatici că practica preţuri suspect de mici.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Apare un nou stadion de 5 stele în România! Guvernul aprobă azi toate actele
NEWS ALERT Apare un nou stadion de 5 stele în România! Guvernul aprobă azi toate actele
Citește și...
Ce proiecte de infrastructură vor fi gata în 2021. Anunțul ministrului Transporturilor
Ce proiecte de infrastructură vor fi gata în 2021. Anunțul ministrului Transporturilor

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă, a prezentat vineri, în cadrul primei sale conferinţe de presă, de la învestire, proiectele de infrastructură care vor fi finalizate în acest an şi acelea care vor intra în execuţie.

Câți kilometri de autostradă ar putea fi inaugurați în 2021. ”Nu vom sta grozav”
Câți kilometri de autostradă ar putea fi inaugurați în 2021. ”Nu vom sta grozav”

Asociaţia Pro Infrastructură afirmă că, în 2021, ”nu vom sta grozav” la numărul de kilometri de autostradă care vor fi daţi în trafic, estimarea realistă fiind de 35 de kilometri. În schimb, organizaţia afirmă că se vor deschide şantiere majore.

Aglomerație pe Valea Prahovei, după ce turiștii s-au întors acasă. Cum și-au petrecut vacanța de Crăciun
Aglomerație pe Valea Prahovei, după ce turiștii s-au întors acasă. Cum și-au petrecut vacanța de Crăciun

S-a încheiat sezonul de Crăciun la munte și, așa cum se întâmplă la noi, în lipsa unei autostrăzi, turiștii au avut de parcurs cel mai lung drum, acela spre casă.

Program de guvernare. Guvernul Cîțu promite că va construi 1.000 de kilometri de autostrăzi
Program de guvernare. Guvernul Cîțu promite că va construi 1.000 de kilometri de autostrăzi

Peste o mie de kilometri de autostrăzi și drumuri, majorări de salarii, de pensii și de alocații, aderarea la moneda euro, mii de dispensare în sate și 13 spitale noi în orașele mari.

Recomandări
„Acțiune ofensivă” pornită de Israel în sudul Libanului: „Trupele sunt desfăşurate în număr mare de-a lungul frontierei”
„Acțiune ofensivă” pornită de Israel în sudul Libanului: „Trupele sunt desfăşurate în număr mare de-a lungul frontierei”

Sudul Libanului este vizat de „o acțiune ofensivă” pornită de Israel, miercuri, în paralele cu pregătirile pentru o operațiune terestră în Rafah.

Joe Biden a ajutat în secret Ucraina să se apere de atacurile Rusiei și a trimis rachete ATACMS cu rază lungă de acțiune
Joe Biden a ajutat în secret Ucraina să se apere de atacurile Rusiei și a trimis rachete ATACMS cu rază lungă de acțiune

În ultimele săptămâni, Statele Unite au trimis în secret rachete cu rază lungă de acțiune Ucrainei pentru a fi folosite în lupta împotriva invadatorilor ruși, iar Ucraina le-a folosit deja de două ori.

Peste 60% dintre români ar fi de acord cu votul obligatoriu, cu 20% mai mulți decât în 2014. Care este motivul. Sondaj INSCOP
Peste 60% dintre români ar fi de acord cu votul obligatoriu, cu 20% mai mulți decât în 2014. Care este motivul. Sondaj INSCOP

Peste 60% dintre români sunt de acord cu votul obligatoriu, argumentând că o prezenţă mai mare la vot poate schimba lucrurile în bine, conform unui sondaj realizat de INSCOP la comanda News.ro.