Comercianții se pregătesc deja de Black Friday. Clienții nu mai sunt însă atât de largi la pungă
Comercianţii au început pregătirile pentru ''Black Friday''. Specialiştii avertizează, însă, că românii sunt mult mai atenţi cu banii lor. Aşadar, cumpărăturile din impuls vor fi mai rare, anul acesta, de ''Vinerea Neagră''.
În plus, multe produse s-au scumpit şi ne putem aştepta la o ediţie cu reduceri modeste. În acelaşi timp, cei de la ANAF obligă magazinele să afişeze, pe lângă preţul de vânzare, şi preţul recomandat de producător, care vă poate fi de ajutor.
După ce anul trecut inspectorii antifraudă au sancţionat zeci de magazine pentru că reducerile practicate ar fi nemulţumit mii de clienţi, acum, fiecare comerciant are obligaţia să afişeze preţul recomandat de producător.
Fie că suntem într-un magazine fizic, ori pe pagina unui produs dintr-un magazine online, deasupra preţului de vânzare găsim preţul recomandat de producător. Marcat cu PRP, care semnifică valoarea de piaţă a produsului. Este un reper adițional la care trebuie să ne raportăm pentru a estima cât de mare este reducerea pe care o oferă magazinul. Atenţie, de obicei este scris foarte mic.
Am ales un produs şi am verificat preţul recomandat de producător în mai multe magazine. Era acelaşi. Inclusiv cei de la ANAF ne sfătuiesc să facem asta.
Cosmin Daraban, Gomag: „Au venit cu acel PRP, preţ recomandat de producător, astfel încât să se asigure că clienţii magazinelor pot să vadă istoricul preţului din ultima perioadă, să se asigure că fac cele mai bune decizii. Oamenii au devenit mai atenţi şi îşi fac produsele din timp, le urmăresc, le salvează, să fie foarte atenţi de la ce magazine cumpără, să urmărească preţurile, să le adauge în coş şi să se aboneze la newslettere.”
De altfel, după vârful înregistrat în 2019, de Black Friday clienţii sunt ceva mai rezervaţi.
Client: „Am venit destul de targetat acum, cel puţin, Black Friday-ul e aşa, o mică păcăleală”
Reporter: Niciodată nu aţi găsit ceva la un preţ bun?
Client: „So and so. De obicei, sunt mai mult creşteri de preţ şi după reduceri”
„Da, se ieftinesc de Black Friday, dar poate le umflă înainte. Teoretic, cumperi de Black Friday, ce vezi că căutai de mult timp, şi poate e o reducere, chiar şi nesemnificativă.”
„Aştept, poate cumpăr altceva atunci. De obicei, dacă se nimereşte în preajma acestui eveniment, să cumpărăm ceva cumpărăm” spun unii dintre cumpărături.
Nu va așteptati, oricum, la reduceri semnificative, în condiţiile în care s-au scumpit toate.
Ciprian Cazacu, Easy Sales: „Probabil vom găsi mai puţine produse din China, datorită schimbării de lanţ logistic, durează tot mai mult să aduci produse din China, Asia, probabil vom găsi mai mult produse locale, sau, cel mult, europene.”
Raluca Radu, Answear: „Se vede o creştere a preţului cu 30% a produsului pe piaţă, pe alimente 30%, pe fashion cu 20%. Se observă o creştere a metodelor de plată alternative, se plăteşte mai mult în rate, se folosesc metode de plăţi amânate de tip buy now pay later, a mai scăzut valoarea comenzilor pe anumite verticale.”
Oficial, Black Friday este pe 11 noiembrie, însă magazinele au libertatea să îşi extindă campania.