Autostrada Zapezii. Traseul complet, cat va fi taxa si cine sunt marii constructori care o vor face. Animatie Stirile ProTV
Cea mai aglomerata zona a Romaniei va avea prima autostrada cu taxa pana in 2017. Soferii care vor sa ajunga mai repede in statiunile de pe Valea Prahovei vor plati 7 lei ca sa circule pe drumul de viteza, de la Comarnic la Brasov.
Guvernul a semnat joi un memorandum cu trei companii, care s-au angajat sa construiasca in concesiune Autostrada Zapezii prin Carpatii Meridionali in trei ani. Va fi si cea mai scumpa autostrada construita la noi, de aproape 2 miliarde de euro.
Pentru fiecare kilometru construit in concesiune, cu alte cuvinte cu banii lor, constructorii Vinci, Strabag si Aktor vor primi 28 de milioane de euro.
Si soferii care circula pe autostrada pana la Constanta platesc o taxa de pod de 13 lei, cam 2 lei si 30 de bani la fiecare 50 de kilometri parcursi. Taxa de pe noua autostrada spre munte este de trei ori mai mare.
Dar concesionarul va castiga bani si din inchirierea panourilor publicitare sau a spatiilor pentru benzinarii si hoteluri. Potrivit proiectului, autostrada va ocoli localitatea Comarnic, iar prima iesire va fi intre Sinaia si Busteni. Celalalte doua sunt proiectate la Predeal si Rasnov. In total, vor fi 20 de kilometri de tunele.
Soseaua de viteza dintre Comarnic si Brasov va fi una dintre cele mai complexe constructii din Romania. Autostrada Zapezii va avea 3 tunele prin munte, 19 viaducte si 15 poduri. Un tunel spectaculos va fi construit sub Piscul Cainelui, iar potrivit planurilor, acesta va iesi la suprafata la Vadul Cerbului.
Constructorii vor primi autostrada Comarnic-Brasov in concesiunie pe 26 de ani. Perioada de constructie este inclusa in termen.
Daca taxa colectata de la soferi nu va acoperi costurile, statul roman va plati din buget restul de bani. In plus, constructorii vor primi si pana la 1 miliard de euro pe cei 26 de ani pentru intretinere. Dar care va fi rolul statului in aceasta afacere?
"Va ramane un supraveghetor extrem de dur. Va dau un exemplu. Trebuie sa fie zapada pe autostrada in cele mai grave situatii 2 cm, daca este 3 centimetri le dam mai putini bani, masuram. Cand o sa va uitati la un kilometru legat de peretele de munte o sa va dati seama ca negocierea a fost foarte buna", a declarat minsitrul Tansporturilor.
Cine sunt constructorii
Constructorii sunt firme cu mare experienta. Compania Vinci a fost infiintata in Franta acum 100 de ani si a construit printre altele Stade de France si sectiuni din tunelul de sub Canalul Manecii. Grupul Strabag, cel mai important constructor din Austria a lucrat atat la autostrada Deva - Orastie, cat si la laserul din Magurele. Cei doi constructori au mai incercat sa construiasca acelasi tronson de autostrada, dar au abandonat proiectul in 2 randuri.
Din consortiu face parte si Aktor, o importanta companie din Grecia, cu afaceri in energie si imobiliare.
Autoritatile romane au semnat un Memorandum cu castigatorul licitatiei pentru constructia autostrazii Comarnic-Brasov, consortiul Vistrada Nord. Contractul propriu-zis, a carui durata este de 29 de ani, va fi semnat, conform premierului, inainte de Pasti, adica pana pe 20 aprilie iar lucrarile vor demara in aceeasi luna.
Autostrada va avea 53 de kilometri, la care se adauga 7 kilometri de drumuri de legatura, care o vor uni cu Centura Brasovului. Costul total, potrivit premierului, este de 1,8 miliarde de euro, adica 28 de milioane de euro/kilometru. Conform Mediafax, taxa de utilizare avuta in vedere este de 5,7 lei plus TVA. Adica va trebui sa scoatem cam 7 lei din buzunar pentru a trece din Muntenia in Ardeal - sau invers – pe autostrada. Pentru cei care vor sa coboare de pe autostrada mai devreme, la Sinaia, autoritatile spun ca taxa va fi de 2,8 lei plus TVA.
Nu e vorba insa de o autostrada obisnuita, care trece peste campuri. In acesti bani intra 3 tuneluri, 19 viaducte, 15 poduri si 3 noduri de iesire – spre Sinaia-Busteni, Predeal si Rasnov. De aceea lucrarile ar trebui sa dureze pana in 2017, desi premierul spera sa fie gata chiar mai devreme, adica pana la finalul anului 2016. Ceea ce ar putea fi pus in legatura si cu faptul ca in noiembrie-decembrie 2016 au loc alegerile parlamentare.
Iata cum ar putea arata viitoarea autostrada:
„Partea de proceduri de selectare a consortiului s-a finalizat”, a anuntat Victor Ponta. „Castigator este consortiul Vistrada. In acest moment se deruleaza negocieri pentru finantarea proiectului cu bancile comerciale.”
Cat ii va costa pe romani Comarnic-Brasov
Asta pentru ca Romania nu va trebui sa plateasca efectiv constructia autostrazii. Cei 1.8 miliarde de euro vor fi scosi din buzunar de constructor, care si-i va recupera din taxa de utilizare, dar si din spatii publicitare, benzinarii si alte facilitati din refugii (WC-uri, magazine). Premierul a explicat in ce conditii va plati statul: „din taxa de utilizare Guvernul plateste ratele fixe. Daca taxa este mai mica, platim mai mult de la buget, daca taxa este mai mare, platim mai putin de la buget”. Deci, daca soferii folosesc autostrada si platesc pentru asta, statul nu mai trebuie sa plateasca diferenta dintre cat a investit constructorul si cat a incasat. In plus, exista un plafon maxim al ratelor platite de statul roman: 3.12 milioane euro pe luna.
Vistrada Nord este un consortiu format din compania franceza Vinci - cel mai mare grup din domeniul constructiilor pe plan mondial – compania austriaca Strabag si cea greaca Aktor. La licitatie a mai participat si un consortiu italian, format de companiile Impregio si Salini. De asemenea, conform Ziarului Financiar, in faza initiala s-au mai primit oferte si de la constructori din China, dar si din Romania - firmele omului de afaceri Dorinel Umbrarescu.
"Este primul proiect in concesiune pe care Romania incearca sa-l deruleze, asadar trebuie sa fie un proiect de succes", spune premierul Ponta. Seful Guvernului sustine ca un succes la Comarnic-Brasov va da unda verde si pentru demararea altor parteneriate public-privat, cum ar fi autostrada Pitesti-Craiova sau Centura de Sud a Capitalei.
Credeti ca este mai bine ca autostrazile sa fie construite si concesionate companiilor private? Sau ar trebui sa le faca in continuare statul?