Comarnic-Brasov, prima autostrada pe care constructorul va pune bariera ca sa-si recupereze banii

Ultimul update: Sambata 02 Martie 2013 06:43
Data publicarii: Miercuri 27 Februarie 2013 19:36
Categorie: Financiar

Patru companii, inclusiv una din China, au depus oferte pentru constructia celui mai dificil tronson de autostrada din Romania, cel dintre Comarnic si Brasov.

Va fi prima sosea de viteza cu plata, anunta premierul, pentru ca statul nu are bani sa o finanteze, iar constructorul trebuie sa puna bariera ca sa-si recupereze investitia.

Pentru constructia tronsonului dintre Comarnic si Brasov, statul are de ales dintre un consortiu franco-austriaco-grecesc, unul format din doua firme romanesti si doua companii, una din Italia si alta din China, care merg pe cont propriu.

Segmentul Comarnic - Brasov este prima autostrada care va fi construita in concesiune si pentru care statul nu va da nici un ban. Finantarea va fi asigurata de constructor, care e obligat sa gaseasca fonduri, dar va avea la dispozitie 25 de ani pentru a-si recupera investitia.

"Eu vreau sa fiu foarte corect cu romanii: cei care fac autostrazi in concesiune vor pune bariera si vor lua o taxa cum se intampla in multe tari europene", a declarat Victor Ponta.

Cu o lungime de 58 de kilometri, autostrada trebuie sa strapunga muntii. Potrivit proiectului initial, vor fi ridicate zeci de tuneluri, pasaje, poduri, dar si viaducte uriase, care au o deschidere de pana la 175 de metri.

Pentru a atrage investitori, Guvernul vrea sa modifice legea concesiunii astfel incat, in cazul in care constructorul nu-si va recupera investitia din taxa de autostrada, statul sa poata acoperi diferenta de la buget.

"Depinde cat de buni negociatori sunt cei din Minister, astfel incat sa nu mai fim nevoiti sa mai platim si de la buget", a spus Sorin Paslaru, redactor sef Ziarul Financiar.

Aceasta este a treia incercare de constructie a celui mai dificil tronson de autostrada din Romania. Prima, in 2004, a fost abandonata dupa caderea Guvernului Nastase.

A doua s-a finalizat chiar cu semnarea unui contract la inceputul lui 2010, cu Vinci si Aktor, doua din companiile care au depus din nou o oferta si astazi.

La trei luni de la semnarea contractului cu Guvernul Boc, constructorii au renuntat la contractul de miliarde de euro, pentru ca nu au gasit bani pentru lucrari.

Cel care va castiga licitatia trebuie sa construiasca soseaua de viteza in patru ani, la un pret total de 1,2 miliarde de euro , adica peste 20 milioane de euro pe kilometru.

Imagini la limita absurdului. Cum se astupa gropi de 3 metri, pe lapovita:
Imagini la limita absurdului. Cum se astupa gropi de 3 metri, pe lapovita: "E mult, mult mai ieftin"
VIDEO PROTVPLUS.RO
Banca Nationala a Romaniei
BNR limitează gradul de îndatorare. Care sunt noile condiții de creditare
Cazurile românilor care au primit zeci de mii de euro pentru a se muta în mediul rural
Tarom reduce prețurile pe cursele interne. Cât costă biletele dus-întors
SUA, Singapore şi Germania, cele mai competitive ţări din lume. Locul ocupat de România
O bancă dispare din România, la 31 decembrie. Ce se întâmplă cu clienții și creditele
Cum aflați la ce fond de pensii privat sunteți și câți bani aveți în cont
bmw
BMW, vândut de Fisc cu 2.804 lei. Cât costă două mașini Dacia Logan. FOTO
A murit omul fără care Microsoft nu ar fi existat. Cum a pornit afacerea de la un anunț din ziar
51% dintre români nu reușesc să facă economii. Ce cred despre Pilonul II de pensii
Încălzirea globală ar putea duce la scumpirea berii, care ar putea deveni un lux
Cele mai puternice pașapoarte din lume. În câte țări intri fără viză cu pașaport de România
Credite de 60.000 de lei fără dobândă pentru români. Care este condiția obligatorie