Comarnic-Brasov, prima autostrada pe care constructorul va pune bariera ca sa-si recupereze banii

Ultimul update: Sambata 02 Martie 2013 06:43
Data publicarii: Miercuri 27 Februarie 2013 19:36
Categorie: Financiar

Patru companii, inclusiv una din China, au depus oferte pentru constructia celui mai dificil tronson de autostrada din Romania, cel dintre Comarnic si Brasov.

Va fi prima sosea de viteza cu plata, anunta premierul, pentru ca statul nu are bani sa o finanteze, iar constructorul trebuie sa puna bariera ca sa-si recupereze investitia.

Pentru constructia tronsonului dintre Comarnic si Brasov, statul are de ales dintre un consortiu franco-austriaco-grecesc, unul format din doua firme romanesti si doua companii, una din Italia si alta din China, care merg pe cont propriu.

Segmentul Comarnic - Brasov este prima autostrada care va fi construita in concesiune si pentru care statul nu va da nici un ban. Finantarea va fi asigurata de constructor, care e obligat sa gaseasca fonduri, dar va avea la dispozitie 25 de ani pentru a-si recupera investitia.

"Eu vreau sa fiu foarte corect cu romanii: cei care fac autostrazi in concesiune vor pune bariera si vor lua o taxa cum se intampla in multe tari europene", a declarat Victor Ponta.

Cu o lungime de 58 de kilometri, autostrada trebuie sa strapunga muntii. Potrivit proiectului initial, vor fi ridicate zeci de tuneluri, pasaje, poduri, dar si viaducte uriase, care au o deschidere de pana la 175 de metri.

Pentru a atrage investitori, Guvernul vrea sa modifice legea concesiunii astfel incat, in cazul in care constructorul nu-si va recupera investitia din taxa de autostrada, statul sa poata acoperi diferenta de la buget.

"Depinde cat de buni negociatori sunt cei din Minister, astfel incat sa nu mai fim nevoiti sa mai platim si de la buget", a spus Sorin Paslaru, redactor sef Ziarul Financiar.

Aceasta este a treia incercare de constructie a celui mai dificil tronson de autostrada din Romania. Prima, in 2004, a fost abandonata dupa caderea Guvernului Nastase.

A doua s-a finalizat chiar cu semnarea unui contract la inceputul lui 2010, cu Vinci si Aktor, doua din companiile care au depus din nou o oferta si astazi.

La trei luni de la semnarea contractului cu Guvernul Boc, constructorii au renuntat la contractul de miliarde de euro, pentru ca nu au gasit bani pentru lucrari.

Cel care va castiga licitatia trebuie sa construiasca soseaua de viteza in patru ani, la un pret total de 1,2 miliarde de euro , adica peste 20 milioane de euro pe kilometru.

Imagini la limita absurdului. Cum se astupa gropi de 3 metri, pe lapovita:
Imagini la limita absurdului. Cum se astupa gropi de 3 metri, pe lapovita: "E mult, mult mai ieftin"
VIDEO PROTVPLUS.RO
Radu Beligan
BNR lansează o monedă pentru aniversarea a 100 de ani de la naşterea lui Radu Beligan
Armata care tensionează Balcanii, la 20 de ani de la cele mai sângeroase războaie din Europa
Câştigă 22,5 milioane de dolari pe an din modul în care arată
Linia de demarcație dintre genuri, din ce în ce mai fină. Decizia H&M în privința hainelor
BCE oprește tiparnița de bani la finele acestei luni. Ce se întâmplă cu euro
Avem o dezvoltare digitală record, dar statul are planuri doar privind stâlpii
cablu internet
România, lider european la viteze de acces la internet pe reţelele fixe, cu peste 100 Mbps
Cât de aproape suntem de prăbușirea pieței imobiliare. Prețurile cresc constant
România, invadată de asiatici. Salariile primite de aceștia
Cât de mult cheltuie românii de Sărbători. Mulţi fac credite pentru cadouri şi mese festive
România ar putea intra în 2019 fără un buget votat de Parlament. Unde s-a blocat
Țara preferată de români pentru joburi majorează masiv salariul minim