Ciolanul afumat se cumpără acum online. Cât de repede se livrează comenzile
În ajunul Zilei Naţionale, a început deja pe internet parada ciolanelor afumate, a oalelor cu aburi fierbinţi de fasole, şi a meniului de sărbătoare care începe cu o pâine la țest şi se încheie cu o ţuică îndulcită în care pluteşte un bob de piper.
Ei bine, toate acestea, surprinse în filme şi fotografii, sunt postate de cei care, în anii trecuţi, îşi aşteptau cu mesele-intinse clienţii, în restaurante, ori la târguri. Acum, totul se împachetează frumos, şi se livrează.
Anul trecut, acest restaurant avea şi 400 de clienţi, cu rezervări făcute. Acum, scaunele odihnesc pe mese, dar bucătarii... nu. Au început timid, gătind ca pentru un batalion mai mic: 150 de porţii.
Raluca Costea, proprietarul unui restaurant: „Costurile pentru o astfel de masă pornesc de la 45 de lei de persoană. Deja am pregătit pâinea cu sare, ciorbele de burtă, de fasole sunt puse la foc, varza călită, nişte ciolan afumat.”
Reporter: A cerut cineva la oala mâncarea?
Raluca Costea: „Au cerut şi la oală, sunt familii care stau în jurul mesei”.
Pentru reţelele de restaurante, reţeta livrărilor mari de sărbători e exersată de anii trecuţi. Surprinzător, unii chiar speră să ajungă la acelaşi volum pe 1 decembrie.
Dan Iordan, bucătar: „Bucătăriile grupului lucrează la foc continuu, pregătim iahnie cu ciolan. Anul trecut am vândut cam 1500 de ciolane, iar acum, conform comenzilor primite, se pare că vom avea aceeaşi cantitate.”
În ajunul sărbătorii naţionale, în oraşele mari începeau şi târgurile de sărbători. Toate sunt anulate, aşa că ţăranii oftează după locuri cu vad sau îşi fac reclamă pe net.
Marius Adam, administrator târg online: „Probabil datorită şi vremii, preferă să le comande şi ajung direct acasă.”
Reporter: În cât timp ajung la uşă ciolanul şi fasolea?
Marius Adam: „Undeva în jur de o oră, maxim două”.
Comerciant: Se vând „mai mult porcării!”
Doar dacă vrei un tort tricolor, trebuie cerut în avans. Cu o zi înainte sau dimineaţa devreme, pentru după amiază. Ceva mai mult călătoresc spre destinatar aceste specialităţi. Standul de băcănie e doar trei zile pe săptămână într-o piaţă volantă. Aşa că negustorul şi-a mutat caltaboşii şi afumăturile pe rafturile unui magazin online. Cum nu plăteşte chirie, a mai lăsat din preţ.
Costi Copăcealu, manager magazin online: „Am chiar exclusivitate cu un producător care vinde mai mult către export.”
Reporter: Ce vi se cere?
Costi Copăcealu: „E sezonul la urechi şi la șorici. Mai mult porcării!”
Culmea e când ditamai fabrica dă ciolanele jos de pe ramele scoase din camerele de afumare şi le pune direct în sacoșele pentru livrare.
Alexandru Anghel, reprezentant fabrică: „Fabrica noastră beneficiază de 150 de magazine proprii, la care am adăugat din cauza pandemiei şi 15 magazine online. Vânzările la ciolan afumat şi rasol au depăşit aşteptările, am vândut cam 200 de tone.”
E adevărat că îţi trebuie şi talent ca să ajungi de la forma brută... la cea sublimă, aburindă, cu șorici crocant şi carne desprinsă fâşii de pe os. Revenind: românii văd în livrarea la domiciliu, potrivit un sondaj CURS, avantaje clare precum confortul şi varietatea alegerii. Pe de altă parte, nu poţi vedea cu ochii tăi şi nici nu poţi testa ce achiţi. În unele cazuri sunt costuri în plus pentru transport, alteori ambalajul nu protejează destul, mâncarea nu ajunge la ora cerută sau o descoperi sleită. Plus... e nostalgia mesei întinse, a zumzetului din jur. Iată de ce, dacă ar fi ca restaurantele să se redeschidă, 48% dintre repondenţi spun că ar ieşi imediat în oraş.