Șeful sindicatului piloților, întrebat dacă „inapții” de la TAROM au fost la medic între timp: „Să nu intrăm în alte detalii”
Piloții TAROM s-au întors la manșă, dupa ce, luni, unii dintre ei s-au declarat inapti pentru zbor, iar din această cauză au fost anulate zeci de curse și mii de oameni au rămas ai nimănui prin aeroporturi.
Situația s-a calmat după ce piloților li s-au mărit salariile și diurnele. TAROM va pierde, însă, munți de bani, pentru că pasagerii trebuie despăgubiți. Dar, și mai important, a pierdut enorm în materie de imagine și credibilitate.
Marți, la prânz, TAROM opera două curse interne și un zbor extern către Rodos. Mulți dintre călători au mers însă cu emoție la birourile de check-in ale companiei ca să își înregistreze bagajele de cală.
Femeie: "Am fost un pic stresată, dar știu că suntem bine".
Reporter: Nu există întârzieri?
Femie: "Nu cred. Nu".
Femeie: "Ar fi în regulă acum, dar așteptăm să vedem, până acum pare ok".
Cursele au fost reluate după ce conducerea companiei aeriene a negociat cu piloții până la miezul nopții. În urma discuțiilor, piloții au obținut o mărire de 1.500 de euro, în mai multe etape.
Daniel Idolu, președintele Consiliului de Administrație al TAROM: "Acțiunile au fost inviduale, măsurile tot individuale. O sumă de 500 de euro net va fi acordată începând cu 1 octombrie fiecărui pilot și copilot, consemnată în contractul individual de muncă. Bugetul anului 2024 nu impune o alocare mai mare".
Vor fi majorate si diurnele care, în funcție de numărul de zboruri, pot ajunge la 240 de euro pentru piloți si 220 de euro pentru copiloți.
S-a ajuns aici după ce, luni, 29 de piloți si copiloți s-au declarat inapti pentru zbor.
Potrivit legislației europene, piloții su dreptul să invoce asta daca sunt răciți, obosiți, stresați ori au o migrenă.
Reporter: "Colegii care s-au declarat, ieri, inapți de zbor, astăzi, au mers la controlul medical?".
Mihai Panait, sindicatul piloților de linie al TAROM: "Nu am nicio idee, nu pot vorbi în numele nimănui, dar din punct de vedere program de zbor, din punct de vedere sindical nu se întâmplă nimic, iar programul de zbor se desfășoară normal. Vă rog frumos, să nu intrăm în alte detalii. Situația de ieri nu se repetă astăzi, totul se desfăsoară normal, nimeni nu trebuie să își facă griji".
Cei aproximativ 5.000 de pasageri care nu au plecat, luni, la timp nu pot uita însă așa de ușor.
Reprezentanții companiei au pus la dispoziție pasagerilor afectați o linie specială, mai exact, o adresă de e-mail unde aceștia pot solicita informații despre despăgubiri sau reprogramări de zboruri.
Adresa este: [email protected].
Cristi Curuș, team leader Corporate Travel: "Recuperarea banilor se va face doar dacă biletele de avion sunt anulate integral. Se mai poate cere o compensație financiară la cursele TAROM. Ar fi de 250 de euro pentru cursele până 1.500 de km respectiv, 400 de euro pentru cursele peste 1.500 de kilometri".
Forma de prost de la TAROM, criticată în termeni duri
Protestul mascat al piloților care astfel au forțat compania aeriană TAROM să le mărească salariile a fost criticat de comisarul european pentru transporturi.
La începutul anului, Bruxelles-ul și-a dat acordul pentru un plan de restructurare al companiei depus încă din 2021. 95 de milioane de euro este valoarea ajutorului aprobat de autoritățile europene, astfel încât TAROM să fie adus pe linia de plutire.
Adina Vălean, comisarul european pe Transporturi: "Abia s-a aprobat acest plan. Ar trebui să se țină de el, să respecte bugete. În timp ce noi discutăm despre această situație la TAROM, Airlingus, care e compania națională a Irlandei, anunța grevele piloților pentru măriri de salariu cu 80 de zboruri anulate în acest weekend, diferența fiind că acolo lucrurile se anunță, pasagerii știu că urmează un conflict de muncă, își plănuiesc într-un fel sau altul călătoriile, nu sunt luați prin surprindere. Eu cred că ceea ce s-a întâmplat aici, la TAROM, e nepotrivit, apropo de respectul față de pasageri".
Nici unii dintre aviatorii cu experiență nu sunt de acord cu această formă de protest.
Dumitru Oprișiu, fost pilot-comandant Boeing 787 Qatar Airways: "Acești pasageri sunt cei de pe urma cărora ei își iau salariul și nu ai niciun drept să-ți bați joc de pasagerul care nu are altă vină decât că a avut încredere să circule, să zboare cu compania națională, s-a dus și și-a luat un bilet și ce s-a întâmplat e inacceptabil".
Pierderi financiare uriașe pentru TAROM
Compania TAROM nu mai este pe profit din 2007, iar pentru anulările de luni sindicatul piloților estimează pierderi de aproximativ 2,5 milioane de euro.