Cum au ajuns piloții de la TAROM "inapți de zbor". Colegii de la o companie low-cost câștigă de peste două ori mai mulți bani
În plin sezon al concediilor, mii de oamenii, unii cu copii mici, și-au văzut, luni, planurile date peste cap și au stat ore în șir în aeroporturi.
S-a ajuns aici în urma unei situații fără precedent la compania aeriană de stat TAROM. Aproximativ 25 de curse au fost anulate, după ce mai mulți piloți și copiloți au anunțat subit că nu sunt apți de zbor.
Angajații au invocat motive de sănătate și oboseală extremă, însă șefii lor vorbesc despre o grevă mascată. Motivul ar fi salariile.
Nebunia a început în noaptea de duminică spre luni. Rând pe rând, cei care aveau un zbor programat, luni, la TAROM au aflat că nu mai pot pleca de pe aeroportul Henry Coandă.
Au fost anulate zboruri dus-întors pe 25 de rute externe și interne. Motivul? Peste 20 de piloți și copiloți s-au declarat “inapți de zbor”. Cu alte cuvinte, au considerat că nu pot să își îndeplinească atribuțiile de zbor în condiții de siguranță din diverse motive precum probleme de sănătate sau oboseală extremă.
Obosiți și flămânzi, multi s-au întins pe jos sau pe bagaje. Acestor spanioli li s-a spus abia după 4 ore că avionul lor nu va decola.
Bărbat: "La ora asta trebuia să fim la Madrid. Vom pierde bilete de avion, de tren. Eu, de exemplu, sunt din Alicante. În noaptea aceasta, dacă reușim să zburăm în Spania, trebuie să dormim în Madrid, mâine să vedem cu ce putem să plecă".
Femeie: "Nu știm nimic, trebuie să așteptăm să vedem ce spun. Sperăm să se rezolve repede".
Bărbat: "Zic 'Hai, bă că TAROM-ul e cât de cât..'. Că altă alternativă nu ai în țara asta și uite... Ce să mai zici? Știi reacția aia când îți dai cu ciocanul peste deget? Unde trebuia să ajung? În Tenerife".
Femeie: "Am văzut anunțul pe panoul de plecări".
Reporter: "Nu v-a anunțat nimeni?".
Femeie: "Nu, nu a venit nimeni să ne spună".
Femeie: "Trebuia să ajung în Newcastle și aveam legătură la Amsterdam care s-a anulat. Nu ne-a anunțat nimeni. A fost mai întâi zborul anulat, întârziat o oră, apoi au zis că se anulează".
Cei de la Tarom le-au oferit unor pasageri alternative de zbor.
Femeie: "Merg prin Paris. Paris - Amsterdam, la 09:25 ajung în Amsterdam. Am cumpărat unul nou și pe celălalt o să mi-l ramburseze care e anulat, sper...".
Conform unor surse din cadrul companiei TAROM, ar fi vorba, de fapt, despre o grevă mascată. Deși motivele invocate au fost altele, piloții și copiloții ar fi nemulțumiți de salarii.
Alexandru Anghel, purtător de cuvânt al TAROM: "Este o situație atipică să avem o incidență atât de mare".
Reporter: "Salariații ar putea fi nemulțumiți de salariile pe care le au?".
Alexandru Anghel, purtător de cuvânt al TAROM: "Există solicitări și din partea lor, bineînțeles se lucrează la aspectul ăsta. Există întâlniri între managementul și reprezentanții salariaților, însă ca un context așa dacă vreți, contractul colectiv de muncă urmează să fie negociate undeva în septembrie".
Narcis Pașcu, Președintele Sindicatului Unit TAROM: "Ceea ce se întâmplă în acest moment este rezultatul așa zisului plan de restructurare început în ianuarie 2020 de către Ministerul Transporturilor prin care de la cei 1.890 de salariați pe care îi avea TAROM-ul în ianuarie 2020, am ajuns să avem 1.100 de salariați, practic acum nu mai avem salariați. Companiile private au și salariați mai mulți decât compania TAROM salariați per avion, au și salarii mult mai mari. Un pilot la compania Wizz Air câștigă 10.000 de euro, la TAROM până în 5.000 de euro pe lună. Toți salariații companiei TAROM, mecanici, personal de check-in, din catering, economic, financiar sunt nemulțumiți de salariul pe care îl au".
A fost anulat și zborul care ar fi trebuit să ducă spre Paris delegația României care va participa la summitul NATO de la Washington. Membrii Guvernului au ajuns, în cele din urmă, în Franța cu o aeronavă militară.