Istoria avioanelor comerciale doborate de Rusia. Zborul 007, in urma caruia au murit 269 de oameni si a aparut ... GPS-ul

×
Codul embed a fost copiat

Cu 31 de ani in urma, lumea a fost zguduita de vestea doborarii unui avion civil care apartinea unei companii aeriene asiatice: Korean Air. Vorbim de anul 1983, cand sovieticii au doborat un Boeing 747 cu 270 de pasageri la bord.

Cursa 007 Korean Air Lines, cunoscuta si sub numele de KAL007 sau KE007, a fost un zbor operat de Liniile Aeriene Coreene, pe ruta New York - Seul, via Anchorage. Pe 1 septembrie 1983, avionul a fost doborat de o aeronava de lupta ruseasca, de tip Su-15, in apropiere de Insula Moneron, in Marea Japoniei. Pilotul interceptorului rusesc a fost maiorul Ghenadi Osipovici. Toti cei 269 de pasageri si membri ai echipajului au fost ucisi, inclusiv Lawrence McDonald, reprezentant al Georgiei in Congresul SUA. Avionul se afla in drum spre Seul (din Anchorage) si patrunsese in spatiul aerian sovietic intr-o perioada in care SUA efectua misiuni de recunoastere, conform CNN.

La inceput, Rusia a negat implicarea in acest incident, insa ulterior a recunoscut ca a doborat avionul, sustinand ca aparatul de zbor efectua misiuni de spionaj. Comitetul Central al Partidului Comunist din URSS a afirmat ca aceasta actiune a reprezentat o provocare lansata de SUA, pentru a testa pregatirea militara a Uniunii Sovietice sau chiar pentru a ... provoca un razboi. La randul sau, Casa Alba a acuzat URSS ca obstructioneaza operatiunile de cautare si de salvare a victimelor acestui incident. Armata sovetica a incercat sa musamalizeze dovezile furnizate de Organizatia Internationala a Aviatiei Civile, care a pus la dispozitie inregistrarile zborului la 8 ani dupa destramarea URSS.

Acest incident a fost unul dintre cele mai tensionate momente ale Razboiului Rece, rezultand intr-o escaladare a sentimentului anti-sovietic, in special in randul americanilor. In acelasi timp, diferite organizatii si asociatii continua sa se contrazica si acum in privinta rapoartelor oficiale ale acestei tragedii, oferind mai multe teorii ale evenimentului.

Dupa incident, Statele Unite au acuzat URSS ca a doborat intentionat avionul, desi avea toate insemnele unui aparat civil. Asa ca pentru o perioada au refuzat sa accepte in spatiul sau aerian aeronave sovietice. Presedintele Ronald Reagan a condamnat atacul si l-a numit crima impotriva umanitatii. 

Citește și
Vladimir Putin si Petro Porosenko
Criza in Ucraina. SUA si UE au inasprit sanctiunile impotriva Rusiei
Mama copilului de 3 ani mort în accidentul provocat intenționat de soțul ei a văzut în direct tragedia: „Tati, tati nu mai mâna maşina”

Pe de alta parte, in urma acestei tragedii, Administratia Reagan a permis lumii intregi, de atunci, sa foloseasca sistemul GNSS al armatei americane, care era clasificat la acea vreme. Acum, acest sistem este cunoscut sub numele de GPS.

Un alt incident similar a avut loc In 2001. Atunci un avion rusesc de linie a fost doborat de fortele armate ucrainene, din greseala, deasupra Marii Negre. 78 de oameni si-au pierdut atunci viata. Potrivit ucrainenilor aeronava a fost atinsa de o racheta in timpul unui exercitiu militar.

"Masacrul de la Ustica": 81 de morti

Un alt caz grav al unui avion lovit de rachete a fost Cursa 870 Aerolinee Itavia - un zbor comercial italian operat de McDonnell Douglas DC-9-15 - care s-a prabusit in Marea Tyreniana, intre Ponza si Ustica. Toti cei 81 de oameni care se aflau la bord au murit. Avionul se afla pe ruta Bologna - Palermo.

Tragedia a avut loc in anul 1980 si a fost cunoscuta in mass-media italiana sub denumirea de "masacrul de la Ustica", Ustica fiind o insula mica aflata in apropiere de locul in care s-a produs tragedia. Aceasta nenorocire a dus la numeroase investigatii, procese si acuzatii, insa, in continuare, se fac speculatii pe aceasta tema, inclusiv teorii ale conspiratiei in care apare Guvernul Italiei si alte autoritati.

Fostul presedinte al Italiei, Francesco Cossiga a atribuit cauza prabusirii avionului unei rachete trase de marina franceza, in ciuda dovezilor contrare care au fost prezentate in raportul elaborat de Frank Taylor in 1994.

Conform Fox News, pe 23 ianuarie 2013, curtea suprema de justitie italiana a stabilit ca sunt dovezi clare care au aratat ca aeronava a fost doborata de o racheta - fara sa precizeze CINE ar fi tras racheta respectiva.

Articol recomandat de sport.ro
VIDEO Scene șocante în România! Un jucător i-a rupt maxilarul arbitrului după ce a fost eliminat
VIDEO Scene șocante în România! Un jucător i-a rupt maxilarul arbitrului după ce a fost eliminat
Citește și...
Catastrofa in Ucraina. Locuitorii unui sat ucrainean:
Catastrofa in Ucraina. Locuitorii unui sat ucrainean: "Au inceput sa cada oameni din cer". INFOGRAFIC si LIVE UPDATE

18 iulie 2014. Un avion care venea din Amsterdam si se indrepta spre Kuala Lumpur, in Malaysia, s-a prabusit in Ucraina. Toate cele 298 de persoane care se aflau la bord au murit.

Criza in Ucraina. SUA si UE au inasprit sanctiunile impotriva Rusiei
Criza in Ucraina. SUA si UE au inasprit sanctiunile impotriva Rusiei

Ucraina a acuzat joi aviatia rusa ca a doborat, miercuri, un avion de lupta ucrainean de tip Su-25, aflat "in misiune deasupra teritoriului ucrainean", potrivit Consiliului de Securitate Nationala si Aparare, citat de AFP.

Elemente desprinse din motorul unui avion au cazut peste o casa si mai multe masini in Portugalia
Elemente desprinse din motorul unui avion au cazut peste o casa si mai multe masini in Portugalia

Parti din motorul unui avion Airbus 330 al companiei aeriene TAP Portugal, cu 268 de persoane la bord, au cazut peste masini si peste o casa la scurt timp dupa ce avionul a decolat de pe aeroportul din Lisabona, unde a fost nevoit sa se intoarca.

Recomandări
A intrat în vigoare legea care plafonează dobânzile la creditele date de instituțiile financiare nebancare. Ce trebuie știut
A intrat în vigoare legea care plafonează dobânzile la creditele date de instituțiile financiare nebancare. Ce trebuie știut

De luni, 11 noiembrie, intră în vigoare legea care plafonează dobânzile în cazul creditelor acordate de instituțiile financiare nebancare.

Cod galben de ninsori şi viscol în 11 judeţe, până marți seara. Zonele vizate de vreme rea. HARTĂ
Cod galben de ninsori şi viscol în 11 judeţe, până marți seara. Zonele vizate de vreme rea. HARTĂ

Meteorologii au emis, luni dimineață, o avertizare Cod galben de ninsori însemnate cantitativ în Carpații Meridionali, până marți seara.

RAPORT. Câți bani au cheltuit, până acum, partidele și candidații la alegerile parlamentare și prezidențiale din 2024
RAPORT. Câți bani au cheltuit, până acum, partidele și candidații la alegerile parlamentare și prezidențiale din 2024

Organizația Expert Forum (EFOR) a analizat datele publicate de Autoritatea Electorală Permanentă cu privire la finanțarea campaniilor electorale pentru alegerile prezidențiale și parlamentare din 2024.