Ce semnifică eticheta energetică a anvelopelor. Care sunt indicii recomandați de specialiști

anvelope
StirilePROTV

Cum primăvara începe să dea primele semne, autovehiculul trebuie să își adapteze anvelopele la schimbarea sezoanelor.

Dacă ai nevoie să achiziționezi un set nou de pneuri, trebuie să citești acest articol pentru a afla informații esențiale înainte de a le achiziționa, iar astfel să faci alegerea cea mai potrivită.

La data de 1 mai 2021 a intrat în vigoare Regulamentul UE nr. 2020/740 privind etichetarea pneurilor în ceea ce privește eficiența consumului de combustibil și alți parametri.  

Regulamentul UE nr. 2020/740 stabilește obligații privind furnizarea unor informații referitoare la parametrii pneurilor într-un mod cât mai ușor de înțeles prin intermediul unei etichete, cu scopul de a ajuta utilizatorii să fie cât mai bine informați și să facă o alegere potrivită la achiziționarea anvelopelor. Această etichetă aduce în atenția utilizatorilor informații privind clasa de eficiență a pneului din punct de vedere al consumului de combustibil, clasa de performanță privind aderența pe teren umed, clasa de zgomot exterior de rulare precum și aderența pe zăpadă sau gheață, pentru pneurile destinate acestor condiții de rulare. Cunoscând acești parametri, utilizatorii pot să aleagă anvelopa potrivită pentru autovehicul, adaptată condițiilor și stilului de condus, informează Registrul Auto Român (RAR).

Ce este eticheta energetică

 

Etichetarea energetică a produselor este o inițiativă care face parte din planul Uniunii Europene de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră și din obiectivele de neutralitate climatică, propuse a fi atinse până în 2050 prin reducerea emisiilor de CO2 generate de transportul rutier.

Citește și
„Al treilea război mondial a început”. Valeri Zalujnîi, ambasadorul Ucrainei în Marea Britanie și fostul comandant al armatei, declarații

Poate vă întrebați: ce legătură au pneurile cu emisiile de gaze cu efect de seră?! Vă spunem noi! Din cauza rezistenței lor la rulare, pneurile generează între 20% și 30% din consumul de combustibil al vehiculelor. Automat înțelegem importanța clasei de eficiență a pneului în ceea ce privește consumul de combustibil, parametru indicat pe etichetă în partea stângă prin pictograma unei pompe de alimentare.

Printr-o privire scurtă asupra etichetei, din informațiile afișate pe primele rânduri ne dăm seama repede care este producătorul pneului (marca) și tipul acestuia, dimensiunea și clasa (C1, C2, C3). Astfel avem primele informații tehnice cu ajutorul cărora selectăm anvelopa potrivită pentru autovehicul.

Tot în partea superioară a etichetei, în colțul din dreapta, regăsim un cod QR, prin scanarea căruia se oferă acces rapid la fișa cu detalii despre produs, din partea publică a bazei de date europene - EPREL. Această bază de date este formată din toate produsele pentru care etichetarea energetică este obligatorie și este disponibilă gratuit pe site-ul Comisiei Europene.

Cum citim și interpretăm informațiile de pe eticheta anvelopelor?

 

Clasa de eficiență a anvelopei referitoare la consumul de combustibil se determină în funcție de rezistența la rulare a pneului. Cu cât un pneu are o rezistență la rulare mai mică, cu atât influența asupra consumului de combustibil va fi mai scăzută, astfel clasa de eficiență fiind mai bună. Clasele de eficiență sunt marcate cu litere de la A la E. Clasa A denotă cea mai bună economie de combustibil, în timp ce un pneu de clasă E va fi cel mai puțin eficient în ceea ce privește consumul de combustibil.

Consumul de combustibil joacă un rol important din punct de vedere economic și ecologic. Acest lucru se datorează faptului că un consum redus de combustibil are un efect pozitiv asupra amprentei de carbon a vehiculului și, în special, în cazult vehiculelor grele.

Următorul parametru de pe etichetă este clasa de performanță privind aderența pe teren umed. Acesta este un parametru de siguranță foarte important care arată eficiența pneului în frânarea pe o distanță cât mai scurtă în condiții de umiditate. În mod similar, clasele sunt indicate cu litere de la A la E, pe același principiu, clasa A însemnând distanțe scurte de frânare pe drumurile umede, acestea crescând considerabil până la clasa E.

În partea inferioară a etichetei, în stânga, vom regăsi clasa de zgomot exterior de rulare și nivelul de zgomot exprimat în decibeli. Clasele de zgomot sunt atribuite de la cel mai silențios pneu (clasa A) la cel mai zgomotos (clasa C). Acest parametru exprimă zgomotul extern emis de pneu în contact cu suprafața șoselei, măsurând astfel nivelul poluării fonice.

Pe lângă aceste informații, pe etichete se pot regăsi încă două pictograme:

- Simbolul alpin sau 3PMSF (munte cu 3 vârfuri cu fulg de zăpadă) pentru pneurile omologate pentru utilizare în condiții severe de zăpadă. Această omologare se acordă anvelopelor care au trecut un test specific pentru frânare pe un drum cu zăpadă, iar această pictogramă se va regăsi și pe flancul anvelopei. Atenție, a nu se confunda cu simbolul pentru anvelopa de iarnă (M+S), simbolul alpin fiind unul complementar;

- Stalagmita de gheață pentru pneurile omologate pentru utilizare în condiții extrem de reci, în general pentru pneurile destinate a fi utilizate în țările nordice. Această omologare implică teste specifice pentru frânarea pe gheață extremă. De obicei, aceste pneuri nu au o funcționalitate bună pe o suprafață umedă sau în condiții normale de circulație.

Este de reținut faptul că acești parametri sunt interdependenți, iar găsirea variantei ideale poate fi dificilă, deoarece îmbunătățirea unui parametru cum ar fi rezistența la rulare, poate avea un impact negativ asupra celorlalți parametri, cum ar fi aderența pe teren umed. De asemenea, o performanță bună privind aderența pe teren umed va avea un impact negativ asupra zgomotului exterior de rulare.

Cum alegem anvelopele potrivite

 

Astfel, la alegerea celor mai potrivite pneuri în funcție de autovehicul, de condițiile de exploatare, de stilul de condus sau de scopul utilizării, studiați și comparați informațiile oferite de eticheta energetică. Aceasta este ușor de recunoscut după simbolul ENERGY situat centrat. Eticheta trebuie să fie afișată pe pneurile noi puse la dispoziție pe piață, sub formă de autocolant, într-o poziție clar vizibilă și lizibilă în întregime. În cazul în care doriți să achiziționați pneul de la distanță, online, vă informăm că eticheta trebuie să fie afișată în vecinătatea indicației privind prețul, iar fișa cu informații despre produs să poată fi accesată.

 
Articol recomandat de sport.ro
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Citește și...
Angajații ANAF vor încasa prime cât 3 salarii pentru
Angajații ANAF vor încasa prime cât 3 salarii pentru "performanțe excepționale" din controale și executări

Angajații ANAF vor încasa prime echivalente cu cel mult trei salarii de bază (calculate în funcție de salariul funcționarului căruia i se acordă prima), potrivit informațiilor obținute de către Profit.ro.

Încăierare în curtea unei școli din Dolj. Cinci elevi s-au bătut în urma unui conflict spontan. Poliția a deschis o anchetă
Încăierare în curtea unei școli din Dolj. Cinci elevi s-au bătut în urma unui conflict spontan. Poliția a deschis o anchetă

Cinci elevi cu vârste cuprinse între 11 şi 15 ani s-au bătut în curtea unei şcoli din judeţul Dolj, în urma unui conflict spontan.

Aderarea la Schengen, anunțată ca sigură de Ciolacu, este pusă sub semnul întrebării. De data aceasta Olanda s-ar putea opune
Aderarea la Schengen, anunțată ca sigură de Ciolacu, este pusă sub semnul întrebării. De data aceasta Olanda s-ar putea opune

Aderarea României la spațiul Schengen, anunțată ca sigură, de premierul Marcel Ciolacu pentru 1 ianuarie este pusă sub semnul întrebării.

Recomandări
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii

În vreme ce la nivel european se vorbește tot mai des despre mari dificultăți pentru economie, iar recesiunea este o realitate pentru Franța și Germania, candidații la Cotroceni promit venituri mai mari, cel puțin pentru o parte din populație, dar și redu

Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi

Mai sunt doar trei zile până la primul tur al alegerilor prezidențiale, iar ultimul sondaj arată noi evoluții în lupta pentru turul al doilea: George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi.

Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”
Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”

Marcel Ciolacu spune că va prezenta actele pentru a dovedi că și-a plătit zborul cu un avion privat la Nisa, însă va face acest lucru atunci când va dori el.