Care este situația actuală a construcțiilor de autostrăzi și drumuri rapide. Sunt întârzieri de ani
Suntem primii la povestit despre proiecte de infrastructură. Practica, însă, ne omoară. Conform unui studiu de profil, România are aproape două mii de planuri pe hârtie, sau cu mari întârzieri.
În realitate, anul acesta am putea inaugura abia 100 de kilometri de șosea de mare viteză, conform reprezentanților Companiei de Drumuri. Ministerul Transporturilor ar vrea și lărgirea cu încă o bandă a celor trei autostrăzi.
Cele mai mari întârzieri sunt pe Autostrada 0, cea care înconjoară Capitala.
Un lot important este în impas total. Vorbim de o bucată de drum de 17 kilometri, care a costat peste 850 de milioane de lei. Iar penalizările ar putea ajunge până la rezilierea contractului, spun reprezentanții de la transporturi, ceea ce ar întârzia și mai mult deschiderea drumului.
Lucrările pe acest segment de drum ar trebui finalizate până în octombrie, conform datelor Companiei de Drumuri. Însă stadiul fizic nu a ajuns încă la 30%, asta deși au trecut deja 16 luni din cele 30 pe care le are la dispoziție compania din Grecia. Când va fi gata, cei care vin din vestul țării vor ajunge mai ușor în drumul spre mare, ocolind astfel traficul de pe actuala centură a Capitalei.
13 kilometri de pe Autostrada Transilvania vor fi dați în circulație. Alți peste 30 de kilometri din Autostrada Zero sunt aproape gata. Reprezentanții din Transporturi promit și 30 de kilometri din drumul expres Craiova Pitești, și aproape 20 din drumul care leagă Oradea de A3.
În rest, multe proiecte sunt, deocamdată, pe hârtie. Cele mai mari întârzieri apar în urma contestaţiilor la licitaţii.
Doar că cei de la transporturi au anunţat că în curând vor lansa licitaţia pentru lărgirea celor trei autostrăzi.
Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastructură: „Extinderile pe aceste segmente de autostradă sunt mai mult decât binevenite, unele sunt urgente, ar fi trebuit să fie făcute deja de câţiva ani, în special pe A1, între Militari și Bolintin, deja este trafic pe 3 benzi, iar până o să circulăm pe 3 benzi pe aceste segmente de autostradă o să mai dureze, mai devreme de 3 ani, în cel mai bun scenariu”
Reabilitarea Transfăgărășanului
Se discută şi despre reabilitarea Transfăgărășanului. Proiectul prevede parcări, zone de belvedere, consolidarea drumului şi panouri de informare.
Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR: „Transfăgărășanul n-a fost construit pentru turism. În momentul în care a fost construit, a fost conceput ca drum strategic, pentru tehnică militară. După Revoluție, a început să devină atractiv pentru turism, numai că el nu e calibrat pentru turism. Una e să cadă o piatră pe o Dacia Logan, alta e să cadă o piatră pe un tanc, tocmai de aceea am lansat această consultare de piață”.
Cât despre podul de la Brăila, construit de japonezi, mai avem de aşteptat luni bune. Firma care se ocupă de refacerea drumurilor de legătură are întârzieri mari şi riscă penalităţi.