Autoritățile promit că, în 2023, România va avea 100 de kilometri noi de șosele moderne. În 2022 au fost inaugurați doar 13
De Ziua Unirii Principatelor, Klaus Iohannis a cerut ca proiectele din infrastructură să nu mai fie întârziate, mai ales că țara noastră dispune de finanțări de miliarde de euro din bani europeni pentru a construi autostrăzi și drumuri expres.
Numai că nici acum nu avem 1.000 de kilometri de autostradă, după ce anul trecut au fost deschiși circulației doar 13 kilometri.
În 2023, promit autoritățile, ar trebui să avem încă 100 de kilometri noi de șosea modernă, în parte finanțați cu bani europeni.
Printre cele mai așteptate sunt porțiunile din A1, care ar lega sudul țării de Ardeal și A7 ori A8, care vor conecta Moldova de restul țării.
Klaus Iohannis, președintele României: „România dispune de fonduri europene semnificative pentru dezvoltare în următorii ani, astfel încât nu mai există justificări pentru care marile proiecte de infrastructură să sufere întârzieri. Așadar, reiterez apelul de a se utiliza toate instrumentele pe care le avem la dispoziție pentru a finaliza reformele de care are nevoie țara”.
Anul trecut au fost inaugurați doar 13 kilometri de autostradă
Din 2014 și până acum, din fondurile europene puse la dispoziția României pentru proiecte de infrastructură mare - adică autostrăzi, drumuri expres, metrou, căi ferate - doar 76% au fost atrase efectiv de țara noastră, adică undeva la 7 miliarde de euro.
Am fi putut folosi 9,3 miliarde de euro în perioada 2014-2020, pentru care avem încă un an de grație, dar lucrările au mers greu.
Anul trecut au fost inaugurați doar 13 kilometri de autostradă - de la Sibiu la Boița, ceea ce înseamnă că nici acum nu suntem la un total de 1.000 de kilometri - sunt doar 995 de kilometri.
În 2023, promite conducerea Ministerului Transporturilor, ar trebui să avem încă 100. Vorbim de loturi pe Autostrada A0 - centura Capitalei, care ar trebui să ne scape de aglomerația de la intrarea în oraș, Autostrada Transilvaniei și două porțiuni de drumuri expres la Oradea și Brăila-Galați.
Anul trecut au fost dați în circulație doar 40 de kilometri de drum expres.
Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastructură: „Media ultimilor cinci ani a fost de 50 de kilometri de autostradă și drum expres. Anul acesta, în 4-5 luni ar trebui să atingem borna simbolică de 1.000 de kilometri, probabil cu lotul de 13 kilometri între Nușfalău și Suplacu de Barcău. În mod normal, în următorii ani ar trebui să vedem această medie de 50 de kilometri dusă un pic mai sus, dacă nu chiar dublată”.
Potrivit Asociației Pro Infrastructură, în curs de execuție sunt aproximativ 583 de kilometri de autostradă și drum expres în toată țara, adică jumătate din cât s-a făcut în ultimele două decenii. Sunt proiecte de aproape 7,6 miliarde de euro, parțial finanțate din bani europeni.
Una dintre cele mai așteptate autostrăzi este cea a Moldovei - A7 - Ploiești - Siret
Autostrada va avea peste 400 de kilometri și ar trebui să fie gata până în 2027.
Nicolae Ciucă, premierul României: „Finanţarea este asigurată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, majoritatea tronsoanelor sunt deja contractate, iar antreprenorii au început lucrul”.
Pe Autostrada Unirii, care va lega Moldova de restul țării, între Ungheni și Târgu Mureș încă nu au început lucrările.