Caracatița de la Aeroportul Henri Coandă. Mita uriașă care ar fi fost cerută pentru prelungirea contractelor de închiriere
22 de milioane de euro, aceasta este mita uriașă care ar fi fost cerută pentru prelungirea contractelor de închiriere a spațiilor comerciale din Aeroportul Otopeni.
Este concluzia la care au ajuns procurorii DNA, după ce au făcut 11 percheziții. Au fost reținuți patru suspecți, printre care un fost director general al Companiei Naționale Aeroporturi București și Cătălin Lăscuț - supranumit „regele duty free-ului”. Ulterior, toți au fost plasați în arest la domiciliu.
Cristian Bălan, un apropiat al lui George Alexandru Ivan, fost director general al Companiei Naționale Aeroporturi București, ar fi gândit întreaga operațiune. Astfel, prin intermediul lui Ivan, ar fi cerut firmei care gestionează spațiile comerciale din aeroport mită în valoare de 22.400.000 de euro.
În schimb, promitea prelungirea contractelor de închiriere. Conform procurorilor, Bălan transmisese că poate aranja afacerea chiar cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu și cu directorul general al Companiei Naționale Aeroporturi București.
Negocierile s-au purtat între ianuarie și noiembrie 2022, iar banii au fost ceruți în patru tranșe: de două ori câte 10 milioane de euro și de alte două ori câte un milion 200.000 de euro. Ar fi trebuit să îi dea Cătălin Lăscuț - supranumit în presă "regele duty free-urilor" - și Radu Tănăsescu - directorul companiei sale numită Millenium Pro Design. Aceasta companie are spațiile comerciale din aeroportul Otopeni.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: „Eu am cerut noului director ca una din prioritățile sale să fie organizarea unei licitații deschise. Deci, nu au lăsat nici măcar să se ajungă la faza de licitații, ci au contestat din start caietul de sarcini. E o întreagă caracatiță acolo și e foarte bine că încearcă să se facă curățenie. Foarte bine. Îi felicit!”.
Tot la începutul anului 2022, George Ivan i-ar fi înmânat directorului unei alte societăți comerciale din aeroport un caiet de sarcini pentru achiziții de servicii de consultanță. Astfel, beneficiarul a obținut informații clasificate, care îl ajutau să câștige o licitație.
Actualul director general al Companiei Naționale Aeroporturi București a refuzat să își spună punctul de vedere, dar a fost emis un comunicat de presă din care aflăm că: „Va colabora cu autoritățile și va pune la dispoziție toate informațiile și documentele solicitate”.
George Ivan a fost numit director general al CNAB în aprilie 2019 de ministrul Transporturilor de la vremea respectivă - Alexandru-Răzvan Cuc - și a ocupat funcția până la începutul anului 2020.
În această perioadă, Ivan răspundea în fața consiliului de administrație al CNAB, dar și a adunării generale a acționarilor - compusă din doi reprezentanți ai Ministerului Transporturilor și unul de la fondul „Proprietatea”, societate care deține 20% din acțiuni. Potrivit DNA, Ivan ar fi ocupat la un moment dat și funcția de director comercial al CNAB, în prezent rămânând însă la statutul de „simplu” angajat al serviciului de management al calității aeroportului Otopeni.
Într-o declarație de avere recent completată de George Ivan, figurează trei apartamente în București - două sunt pe numele soției, iar unul - de 141 de metri pătrați - este deținut atât de el, cât și de soție. Acesta a fost cumpărat în 2021, cu câteva luni înainte ca Ivan să primească mita de 22.400.000 de euro. Tot în declarația de avere sunt trecute alte șase conturi bancare, tot pe numele soției sau a fiicei celor doi în care se află echivalentul a peste 100.000 de euro.
Cătălin Lăscuț, Radu Tănăsescu, George Ivan și complicele acestuia sunt acuzați de trafic de influență, complicitate la trafic de influență, spălare de bani și dare de mită. Toți patru au fost reținuți de DNA pt 24 de ore.
În dosar apare și numele lui Bogdan Lițoi, un fost angajat al CNAB, care a fost plasat sub control judiciar pentru luare de mită. El ar fi pretins 15.000 de euro pentru aprobarea cu întârziere de patru luni a unui caiet de sarcini aferent unei proceduri de atribuire privind achiziția de servicii de consultanță și asistență organizată de CNAB.
Acum doi ani, șase companii care oferă servicii de alimentație publică în incinta Aeroportului Internațional au fost sancționate cu aproape un milion și jumătate de euro de Consiliul Concurenței pe motiv că își aliniau constant prețurile pentru serviciile oferite pasagerilor. Așa ajunseseră să aibă printre cele mai mari tarife din Europa.