Blue Air va fi naționalizată. Statul român preia 75% din acțiuni, în contul datoriilor uriașe
Statul român va avea două companii aeriene cu probleme: TAROM, și în curând, Blue Air. Autorităţile au demarat procedurile prin care vor controla 75%, din acțiunile companiei Blue Air.
Specialiştii cred ca intrarea acesteia sub controlul statului ar putea aduce însă noi speranțe pentru păgubiți. 150.000 de pasageri din 23 de țări au fost afectați de blocajul financiar în care a intrat Blue Air, prima companie aeriană din ultimii 30 de ani care n-a mai putut, să îşi plătească datoriile.
Procedura prin care Blue Air va intra sub controlul statului român este deja începută, spune șeful Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS).
Florian Geantă, Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului: „În momentul de față am primit scrisoarea din partea Ministerului de Finanțe, că scrisoarea de garanție a fost executată și acțiunile vor fi preluate de autoritatea statului. Demarăm procedurile. Am transmis adrese către ministerul de finanțe, către Blue AiR, în perioada următoare vom urma procedura de preluare a acțiunilor. Nu știm ce vom găsi în momentul când vom prelua acțiunile de compania Blue Air și ce ne așteaptă în momentul când vom face predarea - primirea''
75% din acțiunile companiei vor aparține statului, pentru că operatorul aerian nu și-a achitat ratele pentru împrumutul de 300 de milioane de lei primit în 2020 de la Eximbank, potrivit unui comunicat al Ministerului Finanțelor.
Compania aeriană are datorii nu numai la stat, ci și la aeroporturi din țară și străinătate. La toate acestea, se adaugă daunele pentru pasagerii ale căror zboruri au fost anulate din vară și până acum.
Care e rolul statului în această ecuație
Preluarea acțiunilor Blue Air de către stat ar putea aduce speranțe pentru cei păgubiți de compania aeriană, cred specialiștii.
Adrian Codirlașu, vicepreședinte CFA România: „În general se întâmplă când sunt companii, să zicem importante pentru economia unei țări, statele intervin, și cum intervin? Cu bani publici, pentru că aceste intervenții costă. Vin cu bani, participă la majorarea de capital a acestor companii, după care restructurează companiile și le fac din nou rentabile.”
Este prima dată în ultimii 30 de ani în România când o companie aeriană nu și-a mai putut plăti costurile de operare. Blue Air acumulase, de-a lungul anilor, pierderi de sute de milioane de lei. Blocajul financiar al Blue Air a provocat haos pe aeroporturile din țară, în această vară, după ce conturile au fost blocate din cauza datoriilor acumulate la Ministerul Mediului.
Avionele companiei au rămas atunci la sol și mii de pasageri nu au mai avut cu ce să ajungă la destinație. Operatorul aerian a fost amendat cu 10 milioane de lei de Autoritatea pentru Protecția Consumatorului, după ce 150.000 de pasageri din 23 de state membre ale Uniunii Europene au fost afectați.
De cealaltă parte, Blue Air a acuzat Autoritatea pentru Protecția Consumatorului că a instigat pasagerii să nu mai cumpere bilete, situație care i-a provocat operatorului de zboruri low-cost pierderi de milioane de euro.