Testul lucrarilor la autostrada Timisoara-Lugoj. Ce sef este mai eficient: un roman sau un italian
Inca o dovada ca Romania este tara contrastelor: doua portiuni de autostrada, incepute in acelasi timp si cu acelasi termen de finalizare, inainteaza in mod diferit.
Lotul 1 din soseaua de mare viteza Timisoara - Lugoj va fi gata probabil inainte de ziua stabilita, in timp ce la partea dintre Lugoj si Deva, lucrarile au viteza melcului. Seful de la Transporturi nu vrea sa auda de intarzieri si-i ameninta pe constructori cu penalizari de peste 1 milion de euro.
In toamna anului trecut porneau simultan lucrarile la doua tronsoane de autostrada, preluate de doua firme. Una este condusa de un roman, cealalta, de un italian, amandoi cu experienta in constructii.
Alegeri 2024
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
Firma romanului are de finalizat bucata dintre Timisoara si Lugoj, de 9,5 kilometri, cu termen de finalizare in aprilie 2013.
Tot in toamna s-a apucat de lucru si italianul, pentru o bucata din autostrada Lugoj Dumbrava, 27 de kilometri, cu acelasi termen de finalizare.
Ambele sosele de mare viteza traverseaza zone cu relief asemanator.
Pana acum, romanul a reusit sa termine jumatate din lucrare, fata de italian, care are mai putin de 10%. Cum a fost posibil, ne spun constructorii.
"Ne-am programat lucrari specifice anotimpului friguros si am putut sa ne desfasuram activitatea si pe timpul iernii, cu toate greutatile inerente si consturi suplimentare", explica Stefan Serbu, director tehnic lot 1 Timisoara-Lugoj.
Portiunea de autostrada costa 210 milioane de lei fara TVA, iar finantarea se face, in mare parte, din fonduri europene. Ca sa nu piarda timp pretios, constructorul i-a cazat pe muncitori la un hotel, iar la orele pranzului, pe santier isi face aparitia o firma de catering, care le aduce mancare calda oamenilor. In plus, sta in fiecare zi cu ei pe santier.
La nici sapte luni de la inceperea lucrarilor, constructorul se pregateste sa toarne primul strat de asfalt. In plus, toate podurile si toate podetele au fost deja finalizate"
In timp ce firma romaneasca a mobilizat pe santier 500 de muncitori si 300 de utilaje, italienii au cel mult 200 de persoane si o suta de utilaje. Iar in lunile de iarna mai mult au somat, pentru ca n-au fost prevazatori ca romanii.
Lucrarile pe tronsonul Lugoj-Dumbrava nu par sa mearga foarte bine. Din 18 poduri doar doua au fost finalizate. Si muncitorii inca mai lucreaza la umpluturi si escavari.
In acest moment, firma italiana a acumulat penalizari de 1,5 milioane de euro.
"Sper sa se poata recupera. E adevarat ca am pierdut un pic, dar nu doar din cauza noastra. Noi suntem in intelegere cu firme pentru a le subcontracta", spune Adriano Scatena, constructor lot 1 Lugoj-Deva.
Inclusiv ministrul Transporturilor, la ultima vizita, i-a recomndat italianului sa isi puna muncitorii sa lucreze in trei schimburi.