Autostrada București - Ploiești are doar două parcări amenajate, dintre cele 12 prevăzute. „E mizerie, e miros, e urât”
Lucrurile nu stau prea bine pe autostrada București - Ploiești, inaugurată de nouă ani, dar fără parcări amenajate.
Dintre cele 12 spații prevăzute, sunt funcționale doar două, însă ar fi de dorit să nu aveți nevoie de ele. Toaletele sunt mizerabile, iar relaxarea... nu există. Inspectorul Pro a aflat că firmele care au câștigat licitația pentru amenajarea acestor spații s-au certat între ele și au dat faliment.
Mii de maşini trec zilnic pe autostrada Bucureşti – Ploieşti. O porţiune scurtă de drum care trebuia să fie gata în numai doi ani. Constructorii au terminat-o însă în patru ani. O lucrare întârziată pentru care Guvernul României a plătit peste 150 de milioane de euro. Este o ruşine, spun oamenii, la nouă ani distanţă de la inaugurare. Pentru că A3 nu are încă parcări şi toalete funcţionale, ci doar şantiere.
Pe un alt şantier pe autostrada A3, nimeni nu lucrează. Sunt câteva TIR-uri, iar un bărbat care dormea în maşină nu a putut fi trezit.
Reporterul Pro TV a cerut explicaţii firmei care execută proiectul. Ioan Mocan, directorul de producţie, i-a dat întâlnire la kilometrul 57. Până acolo, a întâlnit încă trei şantiere pe care nu se lucra.
Activitate exista doar acolo unde aştepta directorul firmei.
Ioan Mocan, director de producţie la una din firmele care execută lucrările: „Absolut toate 10 sunt terminate înăuntru. Aici avem chiuvetele, oglinzile. Tot, tot e gata, până la suport de hârtie igienică. Absolut tot”.
Reporter: „Aici văd că aveţi până şi duşuri”.
Ioan Mican: „Da, da, exista duşuri”.
În 2016, o asociere de trei firme a câştigat licitaţia pentru construirea parcărilor şi toaletelor de pe A3. În cei cinci ani, companiile s-au certat, una a dat faliment şi a rămas doar una să termine în câteva luni ce nu s-a făcut în nouă ani.
Întârzierile şi blocajele vin şi dinspre stat. Reprezentantul firmei acuza Compania Naţională de Autostrăzi că nu şi-a onorat obligaţiile.
Ioan Mocan: „Lucrări nedecontate în acest moment, în valoare de un milion de euro minim”.
Reporter: „Un milion de euro pe care CNAIR trebuie să îi dea?”
Ioan Mocan: „Din decembrie. Compania Naţională nu are de 4-5 luni diriginte de şantier care să preia aceste lucrări”.
Reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi au refuzat interviul.
Într-un mail către Inspectorul Pro, CNAIR recunoaşte însă că inginerul trimis să verifice proiectul a constatat mai multe neconformităţi și că a cerut termen de remediere.
Proiectul final prevede ca pe tronsonul Bucureşti - Ploieşti să existe 12 parcări, dotate cu toalete şi mese pentru repaus. În realitate, doar două parcări sunt funcţionale. Şi acelea construite de o altă firmă.
La câtă mizerie am găsit înăuntru, pare că nimeni nu le întreţine.
Reporter: „Mare curaj aţi avut să mergeţi aici la toaletă”.
Bărbat: „Curaj, curaj... Aici se vede civilizaţia naţiei noastre. E mizerie, e miros, e urât”.
Aşa stau lucrurile în România. Ca să vedeţi cât de departe suntem de restul ţărilor europene, vă propunem o călătorie imaginară până în Olanda. Veţi vedea cum din Ungaria parcările încep să arate altfel.
La Hegyeshalom, de pildă, vecinii unguri ne întâmpină cu un spaţiu de relaxare din care nu lipseşte nimic. În afară de toalete, duşuri şi reţea WI FI, veţi găsi acolo un restaurant tradiţional unguresc şi un magazin cu alimente de bază.
Discrepanța faţă de parcările de la noi este de altfel vizibilă în toate cele 10 locuri de pe traseul dintre România şi Olanda. O adevărată călătorie în viitor dacă ne raportăm la parcările din România.